Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

FadeAway

Trådstartare
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.

Inte korkat alls skulle jag säga. Jag vet ridtravare (klb) som går LA dressyr.
Man måste inte alls ha ett halvblod för att träna och tävla dressyr.

Min egna Herr Häst är ju utbildad MsvC (med enstaka högre rörelser) dressyr, LB hoppning, H90 FT, LB WE och grundligt inkörd. Han är ju irländsk överväxt kallblods/ponnykorsning :)
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Det viktiga är ju individen, så är det en trevlig häst tycker jag att du kan titta på den men samtidigt ha i åtanke att om du siktar på de höga klasserna så kommer den antagligen inte att ta er dit.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Jag hade INTE valt en ridtravare om jag ville satsa på dressyr och eventuellt tävla. Jag VET att en del lyckas. Men varför göra det så svårt för sig? Har själv haft supertrevliga travare, men efter att ha börjat rida på ett halvblod så kommer jag aldrig sitta och traggla på en travare igen. I skogen ja, med sikte på dressyr, nej.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.

Vill du ha en utmaning och är beredd på att komma hälften så långt på samma arbete med en häst som inte är byggd för ridning jämfört med en som är det så testa.
 
Personligen hade jag haft svårt för gångartsproblematiken, med reservation för att det självfallet är individbundet delvis.

Jag hade letat efter "fynd" på halvblodssidan istället, de hästarna som inte hunnit bli inridna i tid och är överåriga eller liknande. Jag fyndade själv mitt senaste halvblod, uppfödaren tyckte han var för liten som 3-åring så jag köpte honom billigt, sen växte han 5 centimeter till.
Jag vet en annan häst som är världens snällaste, väldigt fin häst, men det kommer antagligen ta 1-2 år att utveckla förhållandet till hästen för ryttaren som gör att de kan lita på varandra, pga att det är en känslig (inte dum) individ. För rätt ryttare är det rena fyndet. Såna hästar finns.
 
Min häst är korsning varmblodstravare/ardenner och nej, han kommer inte gå GP, men han är en väldigt trevlig häst! Alla tränare och hästmänniskor som har sett honom har aldrig kunnat gissa vad det är för något han är egentligen, alla har trott att han är ett lite grövre halvblod :D

Han har haft svårt för samling i galoppen, men nu på senaste tiden har han verkligen förstått hur han ska göra, och nu är det sååå mycket bättre :love: Hans största styrka är hans enorma arbetsvilja och att han alltid vill göra rätt. Min tränare (känd dressyrryttare) verkar tro att han minsann ska kunna gå MsvB, men det är jag ytterst tveksam till om han klarar med mig i sadeln :o:grin: Just nu tränar vi på rörelser på LA-MsvC-nivå (enkla byten, skolor och förvänd galopp).
 
Jag har haft två varmblod, fina exemplar. Men dom HAR stora begränsningar. Och har du ridit "vanliga" ridhästar innan så är det som att byta ner sig, tyvärr. Skugsmulle, kör! Vilja träna och tävla? Då måste du hitta en lite unik som har lätt för galoppen och en bra trav. Vilket kanske är en på hundra? Omskolning tar flera år.

Jag tycker det var otroligt nyttigt att ha varmblod i cirka tio år(tävlade upp till 110 regionalt på den ena) innan jag bytte till ridhäst. Allt är så mycket enklare.
 
Personligen hade jag haft svårt för gångartsproblematiken, med reservation för att det självfallet är individbundet delvis.

Jag hade letat efter "fynd" på halvblodssidan istället, de hästarna som inte hunnit bli inridna i tid och är överåriga eller liknande. Jag fyndade själv mitt senaste halvblod, uppfödaren tyckte han var för liten som 3-åring så jag köpte honom billigt, sen växte han 5 centimeter till.
Jag vet en annan häst som är världens snällaste, väldigt fin häst, men det kommer antagligen ta 1-2 år att utveckla förhållandet till hästen för ryttaren som gör att de kan lita på varandra, pga att det är en känslig (inte dum) individ. För rätt ryttare är det rena fyndet. Såna hästar finns.

Mina tidigare hästar har varit fynd och då har priset gått på hållbarhet eller temperament. jag vill framförallt ha en snäll och lätthanterad häst jag har lesssnat på sprättiga unghästar. Jag vill ha en kompis som jag på sikt kan rida lite dressyr på att det inte blir en stjärna på dressyrhimlen är jag medveten om.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.

Varför krångla till det för dig? Travarna har svårare för sig, men visst kan du leta efter en som redan är omskolad.

Jag har inga problem med travare, och skulle lätt kunna köpa en som hobbyhäst eller för distans, men om jag vet att jag vill träna och tävla dressyr? Nä. Då köper jag en häst som klarar det jag ber den om.
 
Varför krångla till det för dig? Travarna har svårare för sig, men visst kan du leta efter en som redan är omskolad.

Jag har inga problem med travare, och skulle lätt kunna köpa en som hobbyhäst eller för distans, men om jag vet att jag vill träna och tävla dressyr? Nä. Då köper jag en häst som klarar det jag ber den om.

Så en travare är så odudlig att den inte klara lätta klasser i dressyr? Jag ska inte ut var och varannan helg utan kanske nån klubbtävling mellan varven på barnens ridskola.
 
Så en travare är så odudlig att den inte klara lätta klasser i dressyr? Jag ska inte ut var och varannan helg utan kanske nån klubbtävling mellan varven på barnens ridskola.
Inte oduglig, inte alls! Men du kanske får räkna med att hamna på låga procent då dom har jobbigt för mycket grejer och överlag brukar dom ha bråttom. Dom har ofta svårt för en korrekt galoppfattning, fyrtaktig galopp och svårt för fina avbrott. Startade min en gång i dressyr, visst gick det. Men det finns så mycket andra hästar som det är så mycket lättare på.
 
Med dina ambitioner tycker jag det låter vettigt. Har jobbat i travstall och de allra flesta hästar var okomplicerade i all hantering, trafiksäkra, busenkla att lasta och duscha osv. Några av fin modell för ridning! Ska du ha ett halvblod där de bitarna stämmer som dessutom är fullt ridbar och inte inte för gammal får du betala tio gånger mer och det verkar du inte tycka det är värt. Min enda fundering hade varit om jag hade förutsättningar att ha hästen länge, för att sälja dem och dessutom till lämpliga hem är inte det lättaste. Det blir uppförsbacke i dressyrträningen men man får också mycket gratis på andra fronter.
 
Inte oduglig, inte alls! Men du kanske får räkna med att hamna på låga procent då dom har jobbigt för mycket grejer och överlag brukar dom ha bråttom. Dom har ofta svårt för en korrekt galoppfattning, fyrtaktig galopp och svårt för fina avbrott. Startade min en gång i dressyr, visst gick det. Men det finns så mycket andra hästar som det är så mycket lättare på.

Det är sant att vissa travare har svårt för galoppen, men långt ifrån alla. Det finns travare som aldrig gått löp också, de brukar vara rätt trevliga om man har ridit dem rätt, som med alla andra hästar. Tyvärr är ju travare rätt billiga och därför hamnar de kanske många gånger hos oerfarna människor som inte kan utbilda dem rätt.
 
Så en travare är så odudlig att den inte klara lätta klasser i dressyr? Jag ska inte ut var och varannan helg utan kanske nån klubbtävling mellan varven på barnens ridskola.
Oduglig är den ju inte, men redan i LB ska du ju kunna rida femtonmetersvolter och ökningar i galopp. Vilket är riktigt svårt om hästen har en dålig och obalanserad galopp. Men det beror ju på vad du menar med ”klara” - vill du sikta på godkända procent i alla fall så skulle jag satsa på en häst som är avlad för ridning. Om du mer tänker att du vill kunna rida igenom programmet, även om ni kanske inte klarar allt och får låga poäng, så går det förstås. Men räkna med att traggla mycket med galoppen, man har så otroligt mycket mer gratis med en häst som har en välbalanserad galopp av naturen.
 
Mina tidigare hästar har varit fynd och då har priset gått på hållbarhet eller temperament. jag vill framförallt ha en snäll och lätthanterad häst jag har lesssnat på sprättiga unghästar. Jag vill ha en kompis som jag på sikt kan rida lite dressyr på att det inte blir en stjärna på dressyrhimlen är jag medveten om.
Jag förstår precis vad du menar, jag tänkte likadant senast jag köpte häst. Jag kikade en del på övervuxna welsh cob och hade kunnat tänka mig en irländare, även fullbloden kan vara väldigt trevliga.
Min kompis hade världens mest trevliga travare, men trots år som ridhäst var inte ens traven något jag hade stått ut med.

Men det finns ju gott om riktigt trevliga hästar med varierande stamtavlor, du hittar säkert något bra.
 
Jag har köpt mig en travare i december. Född 2008 och aldrig ridits mer seriöst än lufsad i skogen någon gång vid sidan om travträninen. Aldrig sett ridbana eller ridhus. Nu är hon riden 5 ggr och redan hittat formen tack vare 1 månad träning på mark muskla upp rygg och hals till grund. Hon skrittas bara än så länge från rygg då vi musklar än. 2 lektioner för dressyrtränare samt får massage var annan vecka för underhålla ommusklandet. Hon har potential och rör sig bra. Bra ridmodell av travare och bra psyket. Tränat varmblod innan upp till LA och ingen ens sett min gamla var travare förrän de såg frysmärkningen så nej de måste inte "se sämre ut i rörelser".

Det är väl helt hur högt du planerar tävla. Jag har inte höga ambitioner utan lite klubbtävling, någon P&R och kanske sen upp till LB. Då funkar en ridtravare fint så länge du hittar dig en som kan muskla om på ett bra sätt och man inte stressar omarbetet. Så räkna med några års jobb och ta hjälp av instruktör. Alternativt köper dig en färdig ridtravare som har hjälperna och stödet redan.

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 026
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 511
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp