Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Jag vet inte.
Men jag tycker mig inte ha sett det hos de travtränare jag är bekant med.
De är dock inte "mass-producenter".

Visa gärna en källa till ditt påstående att man gör det.
Att man gör det inom galoppen? Jag vet inte riktigt vad du menar med källa, men om du googlar lite så pratar man om stayers och sprinters, och vilken hingst som ger vad.

När det gäller travet så var det min gissning att det är lite samma - en del är ju bättre på längre lopp och andra på korta, och det verkar inte orimligt att man skulle väga in det när man väljer hingst. Men det var bara min gissning.
 
Att man gör det inom galoppen? Jag vet inte riktigt vad du menar med källa, men om du googlar lite så pratar man om stayers och sprinters, och vilken hingst som ger vad.

När det gäller travet så var det min gissning att det är lite samma - en del är ju bättre på längre lopp och andra på korta, och det verkar inte orimligt att man skulle väga in det när man väljer hingst. Men det var bara min gissning.

Travet.
 
Lopp längd är 1640, 2140 och 2640m är vanligast men även 3140m finns, nästan alla storlopp går oftast i korta distanser i norden så varför frivilligt avla långdistansare om tanke inte är att få fram en bra häst i Frankrike där stora lopp går över en längre distans.

Så det finns en liten uppdelning men beror mer på vilket land hästen ska springa i och vad som anses bra där.

Påpekar ändå att skillnaden blivit mindre än vad den här varit på franska och amerikanska travhästar.
 
Fullblod, araber, Iberiska etc är ofta överrörliga ja.
Att vara överrörlig är inget som per automatik ger stor gång eller bensprattel.
Leden KAN röra sig mer. Men det är inte alltid det syns i gången.
De kräver dock ofta en mer balanserad ryttare och ridning för att få fram gången i, få luft i dem.
Dessutom behöver inte alla leder vara överrörliga heller, och hästar har ju många leder precis som vi.
 
Lopp längd är 1640, 2140 och 2640m är vanligast men även 3140m finns, nästan alla storlopp går oftast i korta distanser i norden så varför frivilligt avla långdistansare om tanke inte är att få fram en bra häst i Frankrike där stora lopp går över en längre distans.

Så det finns en liten uppdelning men beror mer på vilket land hästen ska springa i och vad som anses bra där.

Påpekar ändå att skillnaden blivit mindre än vad den här varit på franska och amerikanska travhästar.

Tack, bekräftar mina misstankar att det inte är så uppdelat inom trav-aveln.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Nu tävlar ju jag inte i dressyr med min ridtravare men han har härliga gångarter och kan fatta båda galopperna (även från skritt), skänkelvikning mm. han går i trevlig form och har jättebra psyke det ända kan väl vara att han är tittig men annars är han i princip som vilken annan häst som hälst.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Hittar du en varmblodstravare som har naturligt lätt för att galoppera och hoppa så fungerar det bra :):up:, men skaffa inte ett projekt med en som har svårt för det - det mår varken hästen eller du bra av i längden.
 
Om du frågar mig så nej satsa inte på en ridtravare i ditt fall. Varför göra det jobbigare både för dig och för hästen? Om du vill syssla med dressyr så köp en häst med rätt förutsättningar.
 
Om du frågar mig så nej satsa inte på en ridtravare i ditt fall. Varför göra det jobbigare både för dig och för hästen? Om du vill syssla med dressyr så köp en häst med rätt förutsättningar.

Lite gammal tråd men tja någon häst har det inte blivit ännu. Jag ska ju inte göra nån satsning och tävla nått nämnvärt. Prioriterat är en snäll och okomplicerad häst.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 026
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 511
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp