Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Har du provat rida vb-travare?

Det är ju ofta hästar med en jättefin arbetsvilja. Men de har ofta lite väl svårt för sig i ridningen för att jag skulle vilja ha en.
Jag tycker inte ridkänslan är vad jag vill ha ens i en skogsmulle.
Men det är ju olika. Så mitt tips är nog att om du inte redan ridit ett gäng: provrid.
Tycker du det känns ok och du är förberedd på att det ev blir en helsikes massa jobb för att bara få hästen att orka bära sig i alla gångarter och byten kan bli för svårt så kör.

Annars hade ju jag hellre köpt en övervuxen ponny, ett fullblod eller ev en kallblodstravare med lämplig ridexteriör etc om det var pengarna det hängde på.
 
Jag förstår precis vad du menar, jag tänkte likadant senast jag köpte häst. Jag kikade en del på övervuxna welsh cob och hade kunnat tänka mig en irländare, även fullbloden kan vara väldigt trevliga.
Min kompis hade världens mest trevliga travare, men trots år som ridhäst var inte ens traven något jag hade stått ut med.

Men det finns ju gott om riktigt trevliga hästar med varierande stamtavlor, du hittar säkert något bra.

Fullblod ryker då allt för många i min närhet har haft problem med kissing spines. Welsh cob och kallblodstravare är inte min typ av häst. En kompis har en jättetrevlig travare som är precis ridmässigt som jag vill ha den om än för liten. Påverkbar och lagom framåt och ger trots sin ras en trevlig ridkänsla. Men visst har galoppen mer att önska.
 
Har du provat rida vb-travare?

Det är ju ofta hästar med en jättefin arbetsvilja. Men de har ofta lite väl svårt för sig i ridningen för att jag skulle vilja ha en.
Jag tycker inte ridkänslan är vad jag vill ha ens i en skogsmulle.
Men det är ju olika. Så mitt tips är nog att om du inte redan ridit ett gäng: provrid.
Tycker du det känns ok och du är förberedd på att det ev blir en helsikes massa jobb för att bara få hästen att orka bära sig i alla gångarter och byten kan bli för svårt så kör.

Annars hade ju jag hellre köpt en övervuxen ponny, ett fullblod eller ev en kallblodstravare med lämplig ridexteriör etc om det var pengarna det hängde på.

Pengarna hänger det inte på även om jag får vänta längre om jag vill skaffa en riktigt fin häst. Men jag har inte heller någon panik över att hitta häst i morgon.
 
Det är sant att vissa travare har svårt för galoppen, men långt ifrån alla.

Det du skriver stämmer inte, de flesta har problem med galoppen, det finns enstaka individer som inte är så dåligt byggda för dressyrarbete där galoppen kan bli hyfsad- men det är få och det kräver mkt jobb.

Alltså jag tycker det är både tragiskt o trist med travare som har så dålig galopp att de typ travar bak som ändå tvingas gå på en dressyrbana , och då antar man väl att de varit ännu sämre där innan de började tävla.
 
Det du skriver stämmer inte, de flesta har problem med galoppen, det finns enstaka individer som inte är så dåligt byggda för dressyrarbete där galoppen kan bli hyfsad- men det är få och det kräver mkt jobb.

Alltså jag tycker det är både tragiskt o trist med travare som har så dålig galopp att de typ travar bak som ändå tvingas gå på en dressyrbana , och då antar man väl att de varit ännu sämre där innan de började tävla.

Jag vet inte vad det är för travare du har sett :confused: Så illa har ingen av de jag har sett gått... Klart att det finns både bra och dåliga travare, tycker bara inte att man kan säga att nästan alla galopperar så dåligt, för det stämmer inte enligt min erfarenhet. Sen beror det ju på vem som rider också...

Till TS skulle jag säga som så att nej, en travare är inte optimal om man vill satsa på dressyr, MEN det finns travare som är bättre utbildade än andra. Dessutom är de ofta ganska trevliga "i huvudet". Prova olika hästar och lås dig inte vid att den är travare/inte travare :)
 
Fullblod ryker då allt för många i min närhet har haft problem med kissing spines. Welsh cob och kallblodstravare är inte min typ av häst. En kompis har en jättetrevlig travare som är precis ridmässigt som jag vill ha den om än för liten. Påverkbar och lagom framåt och ger trots sin ras en trevlig ridkänsla. Men visst har galoppen mer att önska.
Ingen travare av alla jag ridit har gett bättre ridkänsla än ett halvblod. Inte de med bra ridhästmodell heller. Jag som ryttare är också medioker och kom längre på en vecka på ett halvbra halvblod än på tre år med en ridtravare. Om man gillar dressyr är det väl självklart roligare att utvecklas och rida en häst anpassad för arbetet!
 
Jag skulle inte välja vbl travare som förstahandsalternativ för just dressyrridning, även om det är på låg nivå. Har själv haft vbl travare och ridit andras regelbundet, och gemensamt för alla har varit en ganska dålig ridbarhet även om dom varit väldigt ambitiösa och trevliga i temperamentet. Man har fått jobba oerhört mycket för sånt som ridraserna har gratis.
Sen måste man ju inte välja mellan halvblod eller travare, det finns ju många andra raser att titta på också. Vid mitt senaste köp blev det en morgan. Ville ha en stabil häst som funkar till det mesta i minst lätta klasser, med en exteriör som är fördelaktig för ridgrenarna.
 
Det du skriver stämmer inte, de flesta har problem med galoppen, det finns enstaka individer som inte är så dåligt byggda för dressyrarbete där galoppen kan bli hyfsad- men det är få och det kräver mkt jobb.

Alltså jag tycker det är både tragiskt o trist med travare som har så dålig galopp att de typ travar bak som ändå tvingas gå på en dressyrbana , och då antar man väl att de varit ännu sämre där innan de började tävla.
Jag håller med. Alla kan galoppera glatt i hagen, men det är en milsvid skillnad att göra det i balans och form på ridbanan. Jag har bara sett några få travare som lyckats med det, tyvärr.
 
Ingen travare av alla jag ridit har gett bättre ridkänsla än ett halvblod. Inte de med bra ridhästmodell heller. Jag som ryttare är också medioker och kom längre på en vecka på ett halvbra halvblod än på tre år med en ridtravare. Om man gillar dressyr är det väl självklart roligare att utvecklas och rida en häst anpassad för arbetet!

Jag har ridit många tråkigare halvblod även om de rört sig bättre. Jag tycker att det räcker med en slö häst så ger den sämre ridkänsla för min egen del. Jag vill ha en häst som tycker det är roligt att arbeta att sitta och trixa för att få framåtbjudning är inte min kopp te.
 
Jag har ridit många tråkigare halvblod även om de rört sig bättre. Jag tycker att det räcker med en slö häst så ger den sämre ridkänsla för min egen del. Jag vill ha en häst som tycker det är roligt att arbeta att sitta och trixa för att få framåtbjudning är inte min kopp te.

Tror ingen föreslagit att du ska skaffa dig en slö häst utan framåtbjudning och arbetsvilja vare sig det är en travare, ett halvblod eller något vad än vara må.
 
@FadeAway Jag tänker såhär - Nej det krävs inget talangfullt dressyravlat varmblod (halvblod) för lättare dressyr på tävling. Däremot kan jag säga att det krävs rätt duktiga ryttare till att skola varmblod väl, och vet man med sig att man är en helt vanlig medioker amatör så kan man göra det betydligt lättare att nå sina mål genom att köpa en häst av ridhästtyp. Det finns många raser av ridhästtyp, inte bara sprättiga "moderna" varmblod. Jag hade valt en häst av en typ/ras som har egen medfödd balans, god grundgalopp samt en rygg avlad för att bära.
 
Jag hade personligen hellre kollat på tex korsningar med halvblod alternativt ponnyraser som växt över måttet om halvbloden är för dyra.
Men sen beror det väl som andra skrivit vad du menar med "klara " dvs vad vill du få ut av tidningen mer konkret.

Precis vad jag tänkte skriva, jag själv skulle i det läget letat efter en korsning eller en övervuxen ponny :)
 
Jag har ridit en hel hög med trevliga ridtravare. Och någon mindre trevlig ;) ett par av dem har varit välridna och fina även i galoppen, deras ägare har varit duktiga, ambitiösa och lagt mer massor av tid. Men de kan ändå inte mäta sig med hästar som är avlade för ridning. Det är ofta jättetrevliga att hantera, men de kommer alltid ha exteriören emot sig.
 
Jag har väl ungefär samma förutsättningar som du, och samma ambitionsnivå. Tävling kan vara roligt men inte det viktigaste. Däremot så lägger jag stor vikt vid att ha roligt i vardagen med min häst och för mig innebär det att ha en fin känsla i ridningen och att vi ska kunna träna och utvecklas på ett fint sätt tillsammans. För mig blir det då uteslutet att köpa en ras/häst som inte är gjord för dressyr. Jag vill inte kämpa i onödig uppförsbacke och därför vill jag ha en häst som är korrekt byggd och med god ridbarhet. Sen behöver inte gångarterna vara spektakulära och hästen behöver egentligen inte ha potential för de högsta klasserna.

Jag räknar med att jag kommer behöva köpa en lite dyrare häst, eller en ganska outbildad yngre häst. Men jag är fullt övertygad om att jag kommer kunna hitta en välbyggd liten häst med god ridbarhet och vettigt huvud bland halvbloden :)
 
Precis vad jag tänkte skriva, jag själv skulle i det läget letat efter en korsning eller en övervuxen ponny :)
Ja det är ju inte så att de enda alternativ som finns är travare eller halvbloden.
Genom åren har jag ridit tex connemara som varit drygt 155. Eller trevliga korsningar såsom halvblod/connemara, halvblod/arab, halvblod/fullblod, halvblod/nordsvensk och ett gäng andra. Samtliga skulle garanterat passa TS behov och inga skulle troligtvis bli lika dyra som ett rent halvblod.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 026
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 511
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp