hur korta steget?

M

munson

HAr en häst som är snubblig, därför att den itne kan hitta balansen:angel: . Den trampar över väldigt mycket, så det är inte att den behöver länga sitt steg.
Då tänkte jag att den tar för långa steg, och att det är därför som den snubblat ibland. Tänker jag rätt?
 
Sv: hur korta steget?

Bra övertramp vill du inte bli av med.

Tala med din hovslagare, många problem kan rättas genom annorlunda skoning.

Rid mycket i skog och mark. Över rötter och sten. På banan bommar.

/P Döben
 
Sv: hur korta steget?

Ser hästen ordentligt?

/P Döben
 
Sv: hur korta steget?

HAr en häst som är snubblig, därför att den itne kan hitta balansen:angel: . Den trampar över väldigt mycket, så det är inte att den behöver länga sitt steg.
Då tänkte jag att den tar för långa steg, och att det är därför som den snubblat ibland. Tänker jag rätt?

Skulle inte vilja korta steget jag heller. Rid över bommar och mycket i skogen håller jag oxå med om. Och låt den gå på lång tygel då i skogen så att den får chansen att hitta sin egen balans Ta reda på om det är nåt fel på den framförallt...
 
Sv: hur korta steget?

Bra övertramp vill du inte bli av med.

Tala med din hovslagare, många problem kan rättas genom annorlunda skoning.

Rid mycket i skog och mark. Över rötter och sten. På banan bommar.

/P Döben
OK, ska kolla med henne nästa gång. När jag tänker på det så var det ju efter senaste skoningen som hon började grisa ned med pass, oavsett om man ska trava, skritta(!) eller galoppera, och tölten.:crazy: .. Och att hon snubblar så. Men vad ska jag säga? Hur kan det ha blivit fel med skorna?
Det konstiga är att hon bara tappar steget ibland, och det spelar ingen roll om hon är varm eller inte. Ibland går det bra. Kan det vara att hon inte tycker att det är kul? Usch vad svårt!
 
Sv: hur korta steget?

Fråga om hovslagaren verkat annorlunda än tidigare.

Kontrollera om tårna är längre än vanligt, någon tå är längre än den andra, någon trakt är högre/lägre etc.

Hästen kan ha vuxit ojämt pga merbelastning, skada etc. Hovslagaren kan ha slarvat.

Hovslagaren bör ha en långsiktig plan så fråga men framför allt berätta att hästen blivit snubblig.
/P Döben
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 441
Senast: Squie
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp