Hur kräsen kan jag vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår sa jag upp mitt medryttarskap på ridtravaren. Jag har ju under en tid känt att något är fel med hästen. Dessvärre har ägaren inte upplevt samma symptom så jag har inte fått något stöd i min teori om att något är fel. Men till slut sa mitt samvete stopp, plus att det inte var ett dugg kul att rida en häst som slog i bromsen så fort jag bad om trav.

Redan samma kväll la jag in en medryttarannons i två olika grupper på FB. Jag har hittills fått ett svar. Hästen det gäller är en ridtravare på 170 cm i mankhöjd. Det är jättestort för mig som är jättekort. Hästen kan inte så mycket men kan gå i form i alla gångarter. Ägaren känner jag till sedan förut och stallet likaså. Det finns en ridbana på ridavstånd.

Jag kan inte påstå att jag är jättepepp. Det jag önskar mig är en häst som är mer utbildad och som jag kan lära mig på. Jag skulle också vilja ha en ridbana vid stallet. Jag kommer heller inte ha möjlighet att rida för tränare med hästen eftersom jag inte har någon transport och det finns ingen som kommer ut och håller lektioner på vintern. Så vad jag egentligen vill är att hästen står på en anläggning med ridhus.

Jag är liksom lite less på att jag aldrig kommer längre i min ridning än typ LC. Den här gången tänkte jag försöka få till bättre förutsättningar.

Och vad jag ska svara henne med jättehästen vet jag inte.
 
Senast ändrad:

Det är svårt när jag ofta inte rider samma häst för tränare som jag rider utan tränare. Senaste medryttarhästen red jag en gång för tränare. Mer blev det inte för saker kom emellan och när det blev skitväder gick det inte att rida lektion hemma vid stallet. Och sen blev det något knas med hästen.

Men det är samma tränare?
Det går ju att ge läxor som inte kräver samma häst eller ens möjlighet att rida. Man kan ge läxor där eleven ska klura ut frågor de vill ha svar på under lektionen, ge eleven saker att klura ut utanför lektionen tipsa om bra ridhandböcker/filmer etc.
 
Men det är samma tränare?
Det går ju att ge läxor som inte kräver samma häst eller ens möjlighet att rida. Man kan ge läxor där eleven ska klura ut frågor de vill ha svar på under lektionen, ge eleven saker att klura ut utanför lektionen tipsa om bra ridhandböcker/filmer etc.
Ja, det är samma tränare.

Jag har under alla år aldrig någonsin fått läxor av de slag du nämner.
 
Kan du fråga tränaren? Visar man att man är så vetgirig så kan även de som normalt inte jobbar så i vissa fall anstränga sig och gå utanför sin box så att säga.
Kan kan jag väl men jag tror inte att jag lär mig rida bättre av teori. Dessutom har jag bristande ork att läsa. Jag har just nu en bok hemlånad från biblioteket (om ridning) som jag inte orkar läsa.
 
Det var ungefär vad jag sa. Nu får jag vänta och se hur hon ställer sig till det.

Hästen var ju klart intressant. Det fanns dessutom ridhus på skrittavstånd och möjlighet att träna och tävla. Hästen var utbildad till medelsvår dressyr, hoppade 90 cm, var trygg, okomplicerad och pålitlig. Jag blev helt klart sugen.
Jag har fortfarande inte fått svar från hon med ponnyn och mitt meddelande står som oläst i messenger.
 
Kan kan jag väl men jag tror inte att jag lär mig rida bättre av teori. Dessutom har jag bristande ork att läsa. Jag har just nu en bok hemlånad från biblioteket (om ridning) som jag inte orkar läsa.

Jag köper helt att du inte orkar. Och nej, av endast teori lär man sig inte rida. Man måste ju praktisera det fysiskt. Men man lär sig absolut mer om man också kör teori. Det märker ju både jag och mina tränarkollegor som kör sånt.
 
Jag köper helt att du inte orkar. Och nej, av endast teori lär man sig inte rida. Man måste ju praktisera det fysiskt. Men man lär sig absolut mer om man också kör teori. Det märker ju både jag och mina tränarkollegor som kör sånt.
Den jag rider för tar teori muntligt.
 
@Magiana precis som @tuaphua redogör för så de flesta tränare hjälper eleverna att sätta och tydliggöra mål och ger läxor till sina elever så att ryttaren får en tråd att utvecklas från .

Eftersom du inte erfarit detta så har du missat den biten, men självklart är det inte så konstigt då du inte haft riktig kontinuitet i träning för tränare och hästmaterial.

Om du börjar i rätt ände, med att hitta en vettigt grundutbildad häst och sen rider för tränare med den regelbundet kommer du hitta mål och ”mätbara” sådana. Det är en nödvändighet som grundmål i första hand om du vill komma vidare.
 
Jag har filmat massor när jag ridit. Jag satte mobilen på ridhusets sarg och red.

Det jag fick ut av det var att jag såg vad jag behövde träna mer på. Det fanns alltid saker som inte fungerade. Vad som fungerade såg jag inte.

Det triggade inte mitt belöningssystem ö.h.t.
I ridning kommer man ju ytterst sällan till den punkt då man kan se sin ritt och konstatera att den är felfri. Så länge du inte rider Grand Prix på 100 % kommer du alltid att se saker som behöver förbättras. Tricket är att glädja sig åt de framsteg du ändå gör på vägen, som när du får till en fin galoppfattningar eller en volt i bra balans. En övning som är svår men nyttig om man är lagd åt det självkritisk hållet är att titta på filmen av sig själv och tvinga sig till att peka ut fem saker du gör bra.
 
Jag förstår inte hur en mer utbildad häst ska hjälpa dig, du säger själv att du ridit 3 sådana och ändå är du på LC nivå, mao så kommer du inte framåt oavsett häst.
Rid det som finns o det du har råd med och var nöjd med det,ha kul utan oresonliga krav.

Det här inlägget är så oerhört elakt och oproduktivt så man nästan baxnar. Man kan vara kritisk och tycka olika, vara rejält kritisk och ”tråkig” , argumentera tufft osv - men ditt inlägg hamnar bortom det x 100. Jag har rapporterat det.
 
Det här inlägget är så oerhört elakt och oproduktivt så man nästan baxnar. Man kan vara kritisk och tycka olika, vara rejält kritisk och ”tråkig” , argumentera tufft osv - men ditt inlägg hamnar bortom det x 100. Jag har rapporterat det.
Och var är det elakt? Du läser nog in något jag inte skrivit eller menat :idea:
 
Ja, det är samma tränare.

Jag har under alla år aldrig någonsin fått läxor av de slag du nämner.
Har du någonsin frågat efter övningar att träna på hemma? Har ni någon kommunikation när du rider för tränare, annan än gör si, gör så? Be om förklaringar, varför du ska göra si eller så för att få hästen att göra det du vill, hur påverkar det hästen när du ändrar din ridning?

Jag tror även som andra säger att du ska försöka hitta en väl grundutbildad häst att bli medryttare på, inte de som går de högre klasserna för de har ofta även ett steg som kan vara svårt för en mindre erfaren ryttare att rida, du hade ju problem med nedsittningen pga steget?
 
@Mia_R även om jag håller med dig i sak, så det där att eleven på basic nivå ska vara drivande i att ställa konkreta frågor till tränaren är svårt. Just för att en sådan elev helt enkelt inte vet tillräckligt ännu för att riktigt fullt ut kunna analysera och ställa konkreta frågor. Varesig ”till sig själv” i vardagsridningen på egen hand eller till tränaren så enkelt.

Så vikten av en väldigt pedagogisk tränare i grunden är vital . För det är precis det du skriver om, en duktig tränare vill åt - att coacha och utveckla eleven så mycket att den lär sig rida såpass väl att den själv hittar tänket att kunna analysera sin egen ridning och ställa även sig själv frågorna i vardagsridningen mellan ridningen för tränare . Det är då utveckling sker .
 
Senast ändrad:
@Mia_R även om jag håller med dig i sak, så det där att eleven på basic nivå ska vara drivande i att ställa konkreta frågor till tränaren är svårt. Just för att en sådan elev helt enkelt inte vet tillräckligt ännu för att riktigt fullt ut kunna analysera och ställa konkreta frågor. Varesig ”till sig själv” i vardagsridningen på egen hand eller till tränaren så enkelt.

Så vikten av en väldigt pedagogisk tränare i grunden är vital . För det är precis det du skriver om, en duktig tränare vill åt - att coacha och utveckla eleven så mycket att den lär sig rida såpass väl att den själv hittar tänket att kunna analysera sin egen ridning och ställa även sig själv frågorna i vardagsridningen mellan ridningen för tränare . Det är då utveckling sker .
Jag tänkte mer att om nu @Magiana ridit länge för samma tränare men inte fått några läxor att hon måste fråga själv, det är antagligen inte så lätt att hitta bra tränare där hon bor eller bra träningstillfällen, så antingen försöka hitta en annan tränare eller själv be om mer hjälp av sin tränare.
 
Jag tänkte mer att om nu @Magiana ridit länge för samma tränare men inte fått några läxor att hon måste fråga själv, det är antagligen inte så lätt att hitta bra tränare där hon bor eller bra träningstillfällen, så antingen försöka hitta en annan tränare eller själv be om mer hjälp av sin tränare.

Absolut! Det håller jag med om.
Om man är nöjd med tränaren och valt denne och inte vill ha /kan prova någon annan ligger mycket ansvar på en själv som elev att tala om för tränaren att man vill ha mer kommunikation/läxor osv ! Jag vågar påstå att 99,9 % av tränare svarar positivt på att eleven uttrycker förväntningar/önskningar/ber om mer coaching osv.

för @Magiana s del handlar det ju mer om bristande kontinuitet öht i ridning för tränare . Självklart blir det svårt då . Inga tränare man bara rider för nån enstaka gång kan ju ha en sportslig möjlighet att coacha på ett vettigt sätt . Än mindre sätta upp/hjälpa ryttaren med mål och ”läxor”.
 
Senast ändrad:
Har du någonsin frågat efter övningar att träna på hemma? Har ni någon kommunikation när du rider för tränare, annan än gör si, gör så? Be om förklaringar, varför du ska göra si eller så för att få hästen att göra det du vill, hur påverkar det hästen när du ändrar din ridning?

Jag tror även som andra säger att du ska försöka hitta en väl grundutbildad häst att bli medryttare på, inte de som går de högre klasserna för de har ofta även ett steg som kan vara svårt för en mindre erfaren ryttare att rida, du hade ju problem med nedsittningen pga steget?
Jag har aldrig specifikt sökt efter högt utbildad häst. I min medryttarannons står det att det är önskvärt att hästen ska vara något utbildad. Det sållar bort skogsmullehästarna men inte mer än så.
 
Har du någonsin frågat efter övningar att träna på hemma? Har ni någon kommunikation när du rider för tränare, annan än gör si, gör så? Be om förklaringar, varför du ska göra si eller så för att få hästen att göra det du vill, hur påverkar det hästen när du ändrar din ridning?

Jag tror även som andra säger att du ska försöka hitta en väl grundutbildad häst att bli medryttare på, inte de som går de högre klasserna för de har ofta även ett steg som kan vara svårt för en mindre erfaren ryttare att rida, du hade ju problem med nedsittningen pga steget?
Den tränare jag rider för är pedagogisk och förklarar saker utan att jag behöver be om det.
 
Den tränare jag rider för är pedagogisk och förklarar saker utan att jag behöver be om det.

men du ridER inte för någon tränare . Nu eller tidigare regelbundet . Du har ju dessutom själv tydligt svarat utifrån att så många försöker hjälpa dig med råd att du aldrig erfarit någon tränare öht som ger läxa, mål osv.

Försök som sagt se det hela lite kallt och klart. Du rider inte , och har inte, ridit regelbundet för tränare öht på åratal. Börja om utifrån det med de tips du får av så många, så du håller det realistiskt . Jag lovar att du kommer få så oerhört mycket inspiration och driv om du realistisk kan börja med det /förstå vad det innebär i grunden istället för att du hoppar till något annat 10 steg bort - som inte ens är realistiskt för merparten gemene hobbyryttare som ändå rider, tränar och även tävlar kontinuerligt .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 403
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 682
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 506
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Egentligen förväntar jag mig inte att någon har något svar. Jag har det verkligen inte själv 😅 Som många vet har det senaste året varit...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • GVFÖ 2024
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp