Hur kryddar ni köttfärssåsen?

Den såsen blir för söt för mig, med morötter och selleri (celery är väl stjälkselleri, inte rot-?). Mjölkens funktion undgår mig helt. Vill man ha mer vätska kan man ju ta mer (vitt) vin. Grädde i köttfärssås gör mig helt olycklig. Jag skyller på att det inte är kosher. :p Och jag vill inte höra ETT ORD om parmesan efter det!
:D

Det är sant, rotselleri heter väl celeriac. Det har jag haft i nån gång och tycker det är rätt sött också. Men gott. Pancettan kanske balanserar det söta lite?
 
:D

Det är sant, rotselleri heter väl celeriac. Det har jag haft i nån gång och tycker det är rätt sött också. Men gott. Pancettan kanske balanserar det söta lite?
Jag gör nån gång ibland som jag beskrev, med tillägg av lite strimlad bacon som kommer i på tidigt stadium. Det är gott och finns ofta med i italienska recept. (Stjälkselleri äter jag bara när jag känner att jag inte kan med att peta bort det. En av få saker jag petar bort.)
 
Den såsen blir för söt för mig, med morötter och selleri (celery är väl stjälkselleri, inte rot-?). Mjölkens funktion undgår mig helt. Vill man ha mer vätska kan man ju ta mer (vitt) vin. Grädde i köttfärssås gör mig helt olycklig. Jag skyller på att det inte är kosher. :p Och jag vill inte höra ETT ORD om parmesan efter det!
Från samma sajt som tidigare: "The combination of diced onion, celery, and carrots cooked in olive oil and seasoned with salt and pepper is called a soffritto in Italian cuisine. It is the base of many Italian dishes, including Bolognese sauce."

och

"Milk
Everyone’s surprised when I mention that my Bolognese sauce contains milk. Indeed, most of us aren’t used to adding milk to meat sauces, yet in Bolognese, it is the surprise, miraculous ingredient that gives rich body to the sauce and makes the meat so tender. It also produces a sauce that is more orange than red. Use whole milk (3.25% m.f.) or partly skimmed milk (2% m.f.). You can use either regular or lactose-free milk. I’ve never tried using plant milks (soy, rice, or nut), but if you do, make sure to pick one that can sustain boiling for an extended period. Most plant milk will curdle and produce an unappealing look and texture upon boiling. Do not use cream."

http://foodnouveau.com/recipes/how-tos/how-to-make-an-authentic-bolognese-sauce/
 
Från samma sajt som tidigare: "The combination of diced onion, celery, and carrots cooked in olive oil and seasoned with salt and pepper is called a soffritto in Italian cuisine. It is the base of many Italian dishes, including Bolognese sauce."

och

"Milk
Everyone’s surprised when I mention that my Bolognese sauce contains milk. Indeed, most of us aren’t used to adding milk to meat sauces, yet in Bolognese, it is the surprise, miraculous ingredient that gives rich body to the sauce and makes the meat so tender. It also produces a sauce that is more orange than red. Use whole milk (3.25% m.f.) or partly skimmed milk (2% m.f.). You can use either regular or lactose-free milk. I’ve never tried using plant milks (soy, rice, or nut), but if you do, make sure to pick one that can sustain boiling for an extended period. Most plant milk will curdle and produce an unappealing look and texture upon boiling. Do not use cream."

http://foodnouveau.com/recipes/how-tos/how-to-make-an-authentic-bolognese-sauce/
Samma tanke som med grädde, men med lite måtta, tolkar jag det som.
 
Antagligen, men jag undrar om man får "rich body" av mjölk. Nå ja, jag tänker hur som helst inte testa. :D
OM jag någon gån ska använda "mjölk" i mat, blir det (Oatleys) havremjölk, iKaffe. Den ger en annan smak än mjölken (kokt mjölk är ju ingen höjdare) och fungerar jättebra. Jag har den i vissa curryrätter bl.a.
 
Får jag göra som jag vill så har jag viltfärs (älg alt rådjur) salt, peppar, krossade tomater, chili, lök, vitlök och lite grädde.

Får barnen välja nötfärs alt älgfärs, salt, peppar, ketchup, tacokrydda ibland och en skvätt grädde. Kräsna barn som gillar olika och inte mycket gemensamt som dom gillar.
 

Liknande trådar

Mat Jag hittade ett recept på annorlunda tillagning av potatismos. Nu undrar jag om ni har gjort potatismos på potatischips? Blir det olika...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
9 752
Senast: Luff
·
Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 166
Senast: sjoberga
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 176
Senast: co-SMAD4
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp