hur krymper man film??

_Skifting_

Trådstartare
Jag har fått en ny kamera, som jag testade att filma med idag.. den är på drygt 4 minuter..
nu ska jag försöka ladda upp den men det går inte!! *ARGGGGGGGG*

det står att filen är för stor.. men jag fattar ju inte hur man ändrar det.. *suck*
Man kallas väl inte blondin för inget... (är brunett) :angel:

Såå.. finns det någon vänlig själ som vill hjälpa mig med detta+?

Försöker även visa den i media Player, men det bara hackar osv.. Har ju gått kanon med dom andra jag har laddat in i datorn från samma kamera.. fattar inte alls vad det ä frågan om... :confused:
 
Sv: hur krymper man film??

Hur stor är den då?
Och vart skall du lägga upp den?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur krymper man film??

den är 2222 MB och jag hade tänkt lägga ut den på Youtube.. den är lite drygt 4 min lång... Jag som är så kass på datorer... *suck*
 
Sv: hur krymper man film??

2222 MB för en film på 4 minuter = 74 Mbps = antagligen varför den hackar när du spelar upp den. Film i sådant rå-format är bara tänkt som material för editering; det är inte det man faktiskt tittar på sen.

Ett par frågor först:
Vad för filformat är filmen i? AVI?
Vilken upplösning har filmen? (Kolla egenskaper för filen. För avi-filer kan du använda GSpot.)
 
Sv: hur krymper man film??

den är 2222 MB och jag hade tänkt lägga ut den på Youtube.. den är lite drygt 4 min lång... Jag som är så kass på datorer... *suck*

Så stora filer kan du inte lägga upp på Youtube, tror jag.
Sök lite efter videoredigeringsprogram och kanske ändra format på den, det kan dra ner en hel del utav storleken.
 
Sv: hur krymper man film??

2222 MB för en film på 4 minuter = 74 Mbps = antagligen varför den hackar när du spelar upp den. Film i sådant rå-format är bara tänkt som material för editering; det är inte det man faktiskt tittar på sen.

Ett par frågor först:
Vad för filformat är filmen i? AVI?
Vilken upplösning har filmen? (Kolla egenskaper för filen. För avi-filer kan du använda GSpot.)

hmm.. jag plockade hem den där GSpot..
Skrev in filen då.. och sveret längst nere blev:

Video Src Typ: MJPG
Audio Src: MULAW (0x0007)
Video Path: (S) --> AVI Splitter --> Color Space Converter --> (R)
Audio Path: (S) --> AVI Splitter --> ACM Wrapper --> (R)

Sen så klickar jag på knappen -Status- (står på den: Rendering Successful. (click för details...) ) och då blir det såhär:

Direktshow claims to be able to play the file. The following combination of filters where used.

Och sen så är det länkar liksom... Det som står innom parantes tillhör inte länken utan det står så..

står:

C:/Documents and sett..-..sti 2007/HPIM0079.AVI (Sourse)
AVI Splitter (Splitter)

MJPEG Decompressor (Video Decoder)
Color Space Converter (Video Post-processor)
Video Renderer (Video Renderor)
ACM Wrapper (Audio Decoder)
Default DirectSound Device (Audio Renderer)

såå... hoppas jag fick med allt..
Det märst ju inte alls att man inte fattar ett dugg av datorer och att men nog är lite tröööög... :angel:

Såå.. härifrån då?? :p
 
Sv: hur krymper man film??

Well, då är det en AVI iaf. Det underlättar. Men du glömde upplösningen. Den står uppe till höger i fönstret, i delen "Video" under "xy". (Anledningen till att man behöver veta orginal-storleken är för att få rätt förhållande mellan höjd och bredd i den förminskade.)
 
Sv: hur krymper man film??

Well, då är det en AVI iaf. Det underlättar. Men du glömde upplösningen. Den står uppe till höger i fönstret, i delen "Video" under "xy". (Anledningen till att man behöver veta orginal-storleken är för att få rätt förhållande mellan höjd och bredd i den förminskade.)

hmm.. nu ska vi see.. det står såhär:
640x480 (1.33:1) [=4:3]


det var detta du ville veta va??
 
Sv: hur krymper man film??

Perfekt, då så. Får ursäkta om detta verkar komplicerat, men är allergisk mot sådana där överförenklade program; detta är ett (någorlunda) korrekt sätt att göra det på. Du behöver ladda ner två program:MeGUI och Avisynth

Ladda ner, installera avisynth sen MeGUI. Starta sen MeGUI (avisynth "startar" man aldrig själv, det används bara i bakgrunden) och låt det auto-uppdatera sig.

Gå in under Tools / AviSynth script creator (ctrl+r). Vid Video Input, använd knappen och leta upp din avi-fil du vill förminska. (Verifiera att Input DAR står som 1.33) På fliken Filters, klicka på Analyze och låt den bli klar (finns en status-bar nere till vänster.) Gå tillbaka till Options-fliken. Klicka i Resize och skriv in 320 i vänstra rutan. Se till att Suggest Resolution är iklickad och att den högra då visar 240. Se till att On Save close and load to be encoded är iklickad, och välj sen save och spara på något smart ställe, förslagsvis samma plats som filmen. Nu är du tillbaka i huvudfönstret, och som Video Output borde stå något passande. Se till att det inte är samma namn som din orginal-fil bara! Vill ju inte skriva över den. Vid Video Profile, välj "XviD '>30% comp. check (HQ)" (bara för att ge lite inställningar att utgå från) och tryck sen Config. Sätt Bitrate till 100 (ger en ~5 MB stor fil, borde räcka.) Tryck Ok, välj att inte spara ändringarna till profilen. Tryck Enqueue (Fortfarande i Video-delen av fönstret)

Det var videon, nu vill du väl antagligen ha lite ljud också. I nedre delen av fönstret, Audio, välj din orginal-AVI som Audio Input. Låt Output vara det föreslagna. Välj LAME MP3 som Codec, Container MP3, Audio Profile "MP3-64ABR-Mono", då jag misstänker det bara är en mikrofon och därmed mono-ljud i filmen från kameran. Tryck Enqueue (denna gången under Audio...) och det var ljudet.

Sista steget, att faktiskt göra själva jobbet. Gå till fliken Queue och tryck start, sen är det bara att vänta tills alla steg är klara. Beroende på datorn så kan det ta en stund. När alla tre jobben är klara, så öppna Tools / Muxer / AVI Muxer. Välj den nya AVI-filen (den lilla, som du valde som output i första steget) som Video Input. Välj den MP3-fil som skapades i steg två som Audio Input. Under Output, längst ner, välj var du vill spara den färdiga filen som Muxed Output och tryck Queue. Tillbaka till huvudfönstret, Queue-fliken, och kör det här sista jobbet som slår ihop den förminskade video-filen med ljud-filen.
Nu är du klar. Grattis! Du kan nu mer om att hantera video än de flesta på det här forumet.
 
Sv: hur krymper man film??

hmm.. funkar inte.. kan inte öppna Megui, eller vad det hette..
Står bara såhär:

To run this application, you first must install one of the following versions of the .NET Framework: v2.0.50727
Contact your application publisher for instruktions about obtaining the appropriate version of the .NET Framework...

suck.. blir så trött.. finns det inget VÄLDIGT lätt sätt att göra det på?? Är liksom Väldigt tekniskt inkompitent!!!
 
Sv: hur krymper man film??

Du kan prova StaxRip, det är väldigt smidigt och hyffsat enkelt. Jag använder till att encoda x264, men funkar även med XviD och DivX. Dock behöver du ju vissa grundkunskaper vilket program du än tänker använda.

Fördelen med det är att om något fattas (och det gör det) så tankas det hem automatiskt efter att du godkänt.

http://www.planetdvb.net/staxrip
 
Sv: hur krymper man film??

YES!! har fått ut den nu.. men bara ett problem.. blev bara första 58 sekunderna.. den e ju 4 min.. något tips??

Men om inget annat.. tack så mycket för tålamodet..
 

Liknande trådar

M
IT & mobiler Har laddat över en film från mobilen till datorn, men jag kan inte öppna den. Får då ett felmeddelande som lyder: Det går inte att...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: hvala
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: lisa412
·
IT & mobiler tog några videosnuttar idag med kameran, då jag satte in dem på datorn så kunde man inte se dem för de var i fel format.. nåå har två...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Det är så jävla typiskt. Imorse när jag skulle starta min dator så visade det sig att han hade lagt ned sin verksamhet helt och hållet...
Svar
13
· Visningar
1 561
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp