Bukefalos 28 år!

Hur kunde de?

MonteRose

Trådstartare
Tittar på Rapport och där visade de ett inslag från eländet efter tyfonen i Taiwan. Vilken förskräclig tragedi för alla drabbade men var det verkligen nödvändigt att visa bilder på den stackars katten som satt och kurade i en liten skreva? Katten var i så bedrövligt skick och satt och huttrade alldeles tovig, att jag höll på att kräkas rätt ut. Magen vänder sig ut och in.
Jag får inte bort bilden från mina näthinnor. Skit, kommer att sova dåligt i natt. :cry:
Är dessa fotografer så förhärdade att de kan filma sådant elände utan att må dåligt?
 
Sv: Hur kunde de?

Vidrigt. :(
Jag mår dåligt bara av att läsa det, förstår inte hur man kan filma och fotografera lidande djur och människor och bara tränga undan det, för inte kan de väl jobba med sådant om de verkligen tog åt sig det de såg?
 
Sv: Hur kunde de?

Tittar på Rapport och där visade de ett inslag från eländet efter tyfonen i Taiwan. Vilken förskräclig tragedi för alla drabbade men var det verkligen nödvändigt att visa bilder på den stackars katten som satt och kurade i en liten skreva? Katten var i så bedrövligt skick och satt och huttrade alldeles tovig, att jag höll på att kräkas rätt ut. Magen vänder sig ut och in.
Jag får inte bort bilden från mina näthinnor. Skit, kommer att sova dåligt i natt. :cry:
Är dessa fotografer så förhärdade att de kan filma sådant elände utan att må dåligt?
Jag har inte sett inslaget men undrar om inte fotografen vill visa hur det är?Just för att folk skall bli chockerade och vilja bidra med hjälp?
 
Sv: Hur kunde de?

Och du reagerar mer på katten än på eländet som de stackars människorna lever i?

För att resten av världen ska se hur det är är det nödvändigt att filma eländet. Jag tror inte att de som jobbar med det här mår särskilt bra efter ett sånt här jobb. Men det är deras arbete och jag tror inte att de filmar utan att tänka efter före på vad de ska filma och även att de redigerar bort det värsta.
 
Sv: Hur kunde de?

*kl, delvis*

En människa som mådde så dåligt som denna katten gjorde hade aldrig visats.

Jo, det är ju deras arbete och de måste väl lära sig hålla en viss distans.

Jag blev bara så chockad, inte alls förebered på bilderna. Ser man på Animal Planet och RSPCA eller vad djurräddarprogrammen heter så är man ju beredd på att få se otäcka bilder och där vet man ju att det ofta slutar bra på ett eller annat sätt.

Och ja, jag är en av dem som ömmar mycket och i bland t.o.m. mer för stackars djur än stackars människor. Inget jag kan göra nåt åt.
 
Sv: Hur kunde de?

Att säga att ni är hemska är väl att ta i, men jag har svårt för när man sätter djurs lidande/liv före människors.
 
Sv: Hur kunde de?

Om man nu ska refrerera till just denna bildsekvens så visades lidande, ledsna, upprivna människor men ingen som var i närheten av skicket som katten var i. Helt klart döende.
 
Sv: Hur kunde de?

Att säga att ni är hemska är väl att ta i, men jag har svårt för när man sätter djurs lidande/liv före människors.

Jag gör det inte varje situation, det beror på grad av lidande och hur mycket jag tycker om djuret/människan. Men oftast känner jag mer empati med djur i många situationer, som tur är skadar det ingen människa.
 
Sv: Hur kunde de?

Det är för att få så många människor som möjligt att reagera över eländet.
Och det fungerade ju.
Ni reagerar för fullt.
 
Sv: Hur kunde de?

Om man nu ska refrerera till just denna bildsekvens så visades lidande, ledsna, upprivna människor men ingen som var i närheten av skicket som katten var i. Helt klart döende.

Och det var katten du reagerade på? Självklart drabbas djur i naturkatastrofer men det jag reagerar över i det här fallet är ju att ni tycker att det var hemskt att de filmade katten, men tycker att det är ok att de visar människors lidande.
Och som Inte_Ung säger: ni reagerar, vilket är bra.
 
Sv: Hur kunde de?

Det är för att få så många människor som möjligt att reagera över eländet.
Och det fungerade ju.
Ni reagerar för fullt.

Absolut är det syftet, men frågan jag ställde mig är hur någon klarar av att tränga undan sådana saker. Filma allt detta lidande (både människor och djur) och sedan leva ett normalt liv.
 
Sv: Hur kunde de?

Därför att de anser att det är värt det.
För att få ut informationen till resten av världen.

Hur kan du sitta och gömma dig och låta fasorna pågå utan att agera?

Genom att agera så tar man ett ansvar och kan få frid i själen.
 
Sv: Hur kunde de?

Då tar jag det igen.... Människornas lidande var inte i närheten av kattens i detta inslag.
Det visas aldrig döende människor i Rapport.
 
Sv: Hur kunde de?

Jag såg också inslaget i Rapport och tog mycket illa vid mig, jag mår dåligt att se både människor och djur lida. Jag tittar alltid bort när de varnar för starka bilder på TV för att jag vet hur jag reagerar. Denna gång varnades inte för starka bilder - troligen för att bildredaktören inte tyckte att det var något att varna för - TYVÄRR. Det säger nog en del om hur djurs lidande värderas.

Har tänkt på detta stackars djur och hoppas verkligen att den fått sluta sitt liv vid detta laget - tyvärr inte utan att lida. Jag tycker det är bedrövligt att de visade detta inslag, måste funnits något vettigare att visa än en troligen döende katt.
 
Sv: Hur kunde de?

Och det var katten du reagerade på? Självklart drabbas djur i naturkatastrofer men det jag reagerar över i det här fallet är ju att ni tycker att det var hemskt att de filmade katten, men tycker att det är ok att de visar människors lidande.
Och som Inte_Ung säger: ni reagerar, vilket är bra.

Jag reagerar ofta mer på djurs lidande än människors. Människor vet vad det handlar om och kan få hjälp med sitt lidande. Djur är totalt utelämnade och vi vet inte hur dom tar lidande. Precis som alla tycker det är hemskare när barn drabbas än vuxna, tycker jag det är värre när djur drabbas än människor.
 
Sv: Hur kunde de?

Därför att de anser att det är värt det.
För att få ut informationen till resten av världen.

Hur kan du sitta och gömma dig och låta fasorna pågå utan att agera?

Genom att agera så tar man ett ansvar och kan få frid i själen.

Vad får dig att tro att jag sitter och gömmer mig? Det var väl ändå en väldigt onödig sak att skriva?
Har sett mycket hemska saker och hjälpt djur som lidit, inte filmat dem. Jag skulle må jättedåligt om jag filmade men inte hade möjlighet att hjälpa den lidande konkret.
Men då har jag ju en förklaring, de anser att det är värt det.
 
Sv: Hur kunde de?

Jag reagerar ofta mer på djurs lidande än människors. Människor vet vad det handlar om och kan få hjälp med sitt lidande. Djur är totalt utelämnade och vi vet inte hur dom tar lidande. Precis som alla tycker det är hemskare när barn drabbas än vuxna, tycker jag det är värre när djur drabbas än människor.

jag är precis likadan.
 
Sv: Hur kunde de?

Vad får dig att tro att jag sitter och gömmer mig?

Att du vill slippa att se det för att DU skall slippa lida av det.
Katten lider precis lika mycket oavsett om du har sett det eller ej.
Den skulle inte må bättre för att du slapp se eländet.

Lidandet finns där ändå.
Enda skillnaden är att du inte vet om det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 981
Senast: TantAgda
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
78 191
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
1 956
Senast: beelzebul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp