Hur lägga upp konditionsträning?

Tack! Så nån form av klocka att ha på armen alltså. Jag tänker framförallt på det som skrevs om att galoppera i 2 min, skritta, sen 2 min igen osv. Just att ha koll på när 2 min har gått. Som klocka idag har jag endast mobilen, lite meckig att hålla i (även om jag gör det ibland med för att filma)
Jag brukar rida med equilab igång, men då ser jag ju bara i efterhand.

Men det hade nog varit bra att ha lite mer koll på hur snabbt det går med, som dressyrryttare så rider jag mest troligt för långsamt :angel: Red några intervaller i backe igår, enligt equilab (utslaget på medel, men tror jag red ungefär lika snabbt hela tiden) så höll jag 300m/min. Men då är det en ganska brant backe, så farten borde inte behöva vara lika snabb?

Tips på billig men funktionsduglig klocka?

Jag brukar ha Runkeeper igång med 1 min intervall. :)
 
Om det finns travfolk i närheten kanske du kan få rida på någons träningsbana? Här har vi travfolk i krokarna och en rätt ok slinga i skogen som är ganska exakt 1 km i lätt uppförslut. Den brukar jag köra två intervaller på i rätt fräscht tempo ( tar två minuter med stora hästen och 2.5 med ponnyn). Den konditionen räcker gott för Msv-dressyr iaf :p.
 
Hästen blir trött efter ett hopp eller dressyrpass för tränare. Orkar väl
Galoppera 2-3 minuter i sträck innan blir för flåsig. Strävar efter att rida en terrängbana (80-90 cm) med krafter kvar efteråt. Ska även på terrängläger i sommar med två pass per dag.

Jag hade varit försiktig utifrån det ang kondition och ren ”konditionsträning” och försökt rida ut hästen mer varierat i alla gångarter samt klättrat planerat i mjuka backar där hästen verkligen klättrar ergonomiskt i rätt form osv, innan jag börjat klocka den i galoppintervaller osv.

Svaret baserat på hur pass ansträngd hästen verkar bli enligt din beskrivning .
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 931
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 046
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Vad har ni för erfarenhet? Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 320
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp