Hur lägga upp konditionsträning?

Vitavi

Trådstartare
Nu när underlaget äntligen är bra igen börjar det bli dags att träna upp konditionen med hjälp av galoppintervaller! Vad skulle ni säga är effektivast för att snabbast bygga upp kondition;
1. Att fokusera på kondition en period dvs. Konditionsträning 2-3 dagar i veckan och resterande dagar vila eller lugnare återhämtningspass.
2. Lägga in ett konditionspass i veckan i den befintliga träningen.
 
Jag har lagt in ett rent konditionspass i veckan och det har fungerat bra för att stärka galoppen på min häst, men han hade också löjligt dålig kondition till att börja med.
 
På vilken nivå är hästen i dagsläget och vilken nivå strävar ni efter?

Hästen blir trött efter ett hopp eller dressyrpass för tränare. Orkar väl
Galoppera 2-3 minuter i sträck innan blir för flåsig. Strävar efter att rida en terrängbana (80-90 cm) med krafter kvar efteråt. Ska även på terrängläger i sommar med två pass per dag.
 
Hästen blir trött efter ett hopp eller dressyrpass för tränare. Orkar väl
Galoppera 2-3 minuter i sträck innan blir för flåsig. Strävar efter att rida en terrängbana (80-90 cm) med krafter kvar efteråt. Ska även på terrängläger i sommar med två pass per dag.

Hur rider du i vardagen? Vanlig ridning på banan och uteritter i alla gångarter ska räcka för den typ av arbete. Kanske att du behöver höja tempot en aning för att få igång flåset. 220m tempo i trav och 450-500m tempo i galopp när du gör dina uteritter.
Normalt sett behövs ingen specifik konditionsträning på den nivån om man rider i det ovanstående tempot på sina uteritter men vill man ändå optimera sin konditionsträning så har jag en bra länk för fälttävlan 100 klass nivå som du kan följa. Beroende på var du är i ditt arbete så kan du hoppa in på den veckan. Det är ett 12 veckors schema som börjar efter vila nämligen.

https://www.horseandhound.co.uk/features/eventing-fitness-plan-607381
 
Senast ändrad:
Jag har alltid följt Jan Jönssons bok ”Fälttävlan” där ett schema finns medlagt. Från fyraåring till tävling. Jag gillar det schemat då jag upplever att det inte är allt för långsam uppbyggnad av en häst som rids men är i dålig kondition.

Jag har alltså använt den på våra fjordhästar där jag endast anpassat tiderna på t.ex löslongering som kräver lite mer lungkapacitet än vad ett lätt kallblod har.
Sedan har jag av förklarliga skäl inte hoppat höjderna för stor häst eller tiderna för densamma i terrängalopp utan anpassat det till c-, eller d-ponny beroende på vad jag haft just då.
 
Hur rider du i vardagen? Vanlig ridning på banan och uteritter i alla gångarter ska räcka för den typ av arbete. Kanske att du behöver höja tempot en aning för att få igång flåset. 220m tempo i trav och 450-500m tempo i galopp när du gör dina uteritter.
Normalt sett behövs ingen specifik konditionsträning på den nivån om man rider i det ovanstående tempot på sina uteritter men vill man ändå optimera sin konditionsträning så har jag en bra länk för fälttävlan 100 klass nivå som du kan följa. Beroende på var du är i ditt arbete så kan du hoppa in på den veckan. Det är ett 12 veckors schema som börjar efter vila nämligen.

https://www.horseandhound.co.uk/features/eventing-fitness-plan-607381

Det blir uteritter i alla gångarter, hoppträning och dressyrpass! Känner inte att de räcker, galopperar nog för ”lite” ute.
Tack för länk!
 
Hur rider du i vardagen? Vanlig ridning på banan och uteritter i alla gångarter ska räcka för den typ av arbete. Kanske att du behöver höja tempot en aning för att få igång flåset. 220m tempo i trav och 450-500m tempo i galopp när du gör dina uteritter.
Normalt sett behövs ingen specifik konditionsträning på den nivån om man rider i det ovanstående tempot på sina uteritter men vill man ändå optimera sin konditionsträning så har jag en bra länk för fälttävlan 100 klass nivå som du kan följa. Beroende på var du är i ditt arbete så kan du hoppa in på den veckan. Det är ett 12 veckors schema som börjar efter vila nämligen.

https://www.horseandhound.co.uk/features/eventing-fitness-plan-607381

Jag är lite nyfiken på vad de menar med ”hill work”.
 
Det blir uteritter i alla gångarter, hoppträning och dressyrpass! Känner inte att de räcker, galopperar nog för ”lite” ute.
Tack för länk!
Får man vara lite fånig och bara rätt och slätt föreslå att du galopperar 2 minuter och skrittar en bit och sedan galopperar två minuter igen och sedan ev... och? Eftersom hen blir flåsig efter ca tre minuter? Rent teoretiskt kan du ju göra det i ridhuset eller runt hagen och under tiden träna på sitsen eller filosofera. Bara för enkelhetens skull.

(och btw på frågan ovan tänker jag både och, dvs att först fokusera på kondition under en period eftersom den är dålig och sedan fortsätta med kondition något pass i veckan så att den inte blir dålig igen. )
 
Senast ändrad:
Får man vara lite fånig och bara rätt och slätt föreslå att du galopperar 2 minuter och skrittar en bit och sedan galopperar två minuter igen och sedan ev... och? Eftersom hen blir flåsig efter ca tre minuter? Rent teoretiskt kan du ju göra det i ridhuset eller runt hagen och under tiden träna på sitsen eller filosofera. Bara för enkelhetens skull.

(och btw på frågan ovan tänker jag både och, dvs att först fokusera på kondition under en period eftersom den är dålig och sedan fortsätta med kondition något pass i veckan så att den inte blir dålig igen. )

Tack för tips! Kör nog 2 dagar i veckan nu i början och sen 1 för att underhålla😊
 
Lånar tråden, har ni något bra tips på hur ni mäter minuterna under tiden som ni galopperar?
 
Lånar tråden, har ni något bra tips på hur ni mäter minuterna under tiden som ni galopperar?

Du måste mäta en sträcka för att kunna mäta minuterna.
Alla ft ryttare på någon nivå att tala om har ett mäthjul. Jag har alltid snikat in på någon annan. Ft ryttare är schyssta och delar med sig.
Annars måste du mäta upp en sträcka säg 500 m och då ska du galoppera den på 1min. Då blir tempot 500m per minut. Det går bra att göra med GPS på telefonen oxå. Eller med bilen. Sen rider du med klocka.
 
Senast ändrad:
Lånar tråden, har ni något bra tips på hur ni mäter minuterna under tiden som ni galopperar?
Jag har köpt en pulsmätare från Polar, den visar även hastighet, längd i km och hur länge jag har varit ute. Sen kan jag se massa annan data inne i appen. Onödigt, javisst! Men intressant och praktiskt när jag tränar travhästen. Jag har den även när jag rider.
 
Jag har köpt en pulsmätare från Polar, den visar även hastighet, längd i km och hur länge jag har varit ute. Sen kan jag se massa annan data inne i appen. Onödigt, javisst! Men intressant och praktiskt när jag tränar travhästen. Jag har den även när jag rider.

Vilken modell är det?
 
Hur rider du i vardagen? Vanlig ridning på banan och uteritter i alla gångarter ska räcka för den typ av arbete. Kanske att du behöver höja tempot en aning för att få igång flåset. 220m tempo i trav och 450-500m tempo i galopp när du gör dina uteritter.
Normalt sett behövs ingen specifik konditionsträning på den nivån om man rider i det ovanstående tempot på sina uteritter men vill man ändå optimera sin konditionsträning så har jag en bra länk för fälttävlan 100 klass nivå som du kan följa. Beroende på var du är i ditt arbete så kan du hoppa in på den veckan. Det är ett 12 veckors schema som börjar efter vila nämligen.

https://www.horseandhound.co.uk/features/eventing-fitness-plan-607381

Vad är flatwork?
 
Du måste mäta en sträcka för att kunna mäta minuterna.
Alla ft ryttare på någon nivå att tala om har ett mäthjul. Jag har alltid snikat in på någon annan. Ft ryttare är schyssta och delar med sig.
Annars måste du mäta upp en sträcka säg 500 m och då ska du galoppera den på 1min. Då blir tempot 500m per minut. Det går bra att göra med GPS på telefonen oxå. Eller med bilen. Sen rider du med klocka.
Mät 100 meters pinnar, bestäm tempo och använd stoppur, timer med band runt handen. Timea även vilan mellan intervallerna!
Jag har köpt en pulsmätare från Polar, den visar även hastighet, längd i km och hur länge jag har varit ute. Sen kan jag se massa annan data inne i appen. Onödigt, javisst! Men intressant och praktiskt när jag tränar travhästen. Jag har den även när jag rider.

Tack! Så nån form av klocka att ha på armen alltså. Jag tänker framförallt på det som skrevs om att galoppera i 2 min, skritta, sen 2 min igen osv. Just att ha koll på när 2 min har gått. Som klocka idag har jag endast mobilen, lite meckig att hålla i (även om jag gör det ibland med för att filma)
Jag brukar rida med equilab igång, men då ser jag ju bara i efterhand.

Men det hade nog varit bra att ha lite mer koll på hur snabbt det går med, som dressyrryttare så rider jag mest troligt för långsamt :angel: Red några intervaller i backe igår, enligt equilab (utslaget på medel, men tror jag red ungefär lika snabbt hela tiden) så höll jag 300m/min. Men då är det en ganska brant backe, så farten borde inte behöva vara lika snabb?

Tips på billig men funktionsduglig klocka?
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Vad har ni för erfarenhet? Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 278
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp