Hur lägger ni upp fodergivan över dygnet?

Lotus

Trådstartare
Undrar lite hur ni väljer att lägga upp fodergivan över dygnet, och då tänker jag mest på kraftfodret? Ger det kraftfoder jag ger på morgonen "effekt" till eftermiddagen, eller när ungefär i tid? Jag ger störst mängd havre på morgonen, och sedan mindre på eftermiddag och kväll och jag ger också betfor och lusern direkt efter att jag tränat hästen - är det ett vettigt upplägg? (hö och havre ges på samam tider varje dag, det är bara betfor och lusern som jag ger själv, men det kan jag välja som jag vill).

Inom sporten pratar man ju en del om "kolhydratladdning" inför vissa prestationtoppar osv, använder ni något liknande för era hästar, och då undrar jag hur långt innan prestationen extratillskottet skall ges beroende på vad man ger?

Undrar också lite över detta med korsförlamning. En riskoleponny fick det för ett par helger sedan, och jag undrar vilka risker det är med att ge samma fodergiva varje dag men olika motion? Vissa hästar får ju ganska hög kraftfodergiva om de går mycket, och sedan har de förstås vilodagar som alla andra - får de samma mat de dagarna eller bör man minska maten redan dagen innan?

Hoppas ni förstår mina funderingar....
 
Jag ger mest kraftfoder på morgonen o middagen och minst kraftfoder på kvällen och inte heller någon betfor på kvällen då det e "snabbenergi". Däremot ger jag mest grovfoder på kvällen.
Man ska ge hästen samma mat även på "vilodagen". När man räknar ut foderstater så lägger man ju till olika träningstillägg. Tex vid "normal" ridning 5-6 dagar i veckan(lite dressyr, lite hoppning, lite uteritt osv)så kanske man lägger till 25-30 % i träningstillägg och där e vila inräknat i det.
 
Jag ger
1kg hö och 2kg ensilage på morgonen
2kg hö till lunch
1kg ensilage till middag
1kg hö och 4kg ensilage på kvällen

Kraftfoder får hon inget, bara lite morötter morgon och kväll för att dom andra får.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: Kjerulfia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 344
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp