Hur länge är det normalt att en häst har vätska/är svullen vid ett sår?

37547291

Trådstartare
Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber och lite hälta. Veterinär kom ut men tyckte inte det var skäl att åka till klinik om läget inte förvärrades, så vi fick bara metacam utskrivet. Febern var borta dagen därpå och svullnaden gick ihop med hältan gradvis ner de närmaste 2-3 dagarna, förutom en bulle på utsidan av benet. Inbillade mig att jag såg var i omslaget en dag och blev orolig för infektion, ringde ut veterinär igen som satte en kanyl och konstaterade att det bara var sårvätska.

Nu är hästen avtagen från metacam och är fortfarande feber- och haltfri, men har fortfarande en 50/50 hård/mjuk bulle ca 7x3 cm stor, precis under/vid det största såret. Veterinären sa vid telefonkontakt idag att det är normalt och att det kan dröja innan det går ur helt, en annan via Firstvet-appen som jag konsulterade innan jag fick tag på någon som kunde komma ut sa också att det kunde ta ett par veckor. Men nu är det ju snart 14 dagar sedan, så det är ju på gränsen.

Men jag har alltid fått höra att så länge det är svullet vid ett sår är det inflammerat och därmed något som är aktivt fel. Så det jag undrar över är om det verkligen är normalt att det stannar i en sådan ensam "klump"? Eller finns det något skäl att tro att det blivit infekterat ändå, eller att det är något annat invärtes som blivit skadat?

Nojig hästägare tacksam för erfarenheter!
 
Är den inte påverkad ge det tid tycker jag. Min häst såg ut såhär i flera veckor efter ett sår. Gjorde ul och undersökte på kliniken men det var "bara" en svullnad som tog lång tid att gå ner.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200731_125509.jpg
    IMG_20200731_125509.jpg
    229,4 KB · Visningar: 67
Är den inte påverkad ge det tid tycker jag. Min häst såg ut såhär i flera veckor efter ett sår. Gjorde ul och undersökte på kliniken men det var "bara" en svullnad som tog lång tid att gå ner.
Och den svullnaden kändes också lite "svampig" liksom mitt på, som om det var vätska i? För det där ser ju nästan identiskt ut med det min har, bara att bullen på min är lite mindre och högre upp.
 
Det var inte särskilt hårt nej men inte som en vattenballong heller. Jag fick en salva på recept som skulle hjälpa till att dämpa svullnaden. Minns inte vad den hette men det var en gul tub med lite lila kanske? Värt att fråga vet?
 
Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber och lite hälta. Veterinär kom ut men tyckte inte det var skäl att åka till klinik om läget inte förvärrades, så vi fick bara metacam utskrivet. Febern var borta dagen därpå och svullnaden gick ihop med hältan gradvis ner de närmaste 2-3 dagarna, förutom en bulle på utsidan av benet. Inbillade mig att jag såg var i omslaget en dag och blev orolig för infektion, ringde ut veterinär igen som satte en kanyl och konstaterade att det bara var sårvätska.

Nu är hästen avtagen från metacam och är fortfarande feber- och haltfri, men har fortfarande en 50/50 hård/mjuk bulle ca 7x3 cm stor, precis under/vid det största såret. Veterinären sa vid telefonkontakt idag att det är normalt och att det kan dröja innan det går ur helt, en annan via Firstvet-appen som jag konsulterade innan jag fick tag på någon som kunde komma ut sa också att det kunde ta ett par veckor. Men nu är det ju snart 14 dagar sedan, så det är ju på gränsen.

Men jag har alltid fått höra att så länge det är svullet vid ett sår är det inflammerat och därmed något som är aktivt fel. Så det jag undrar över är om det verkligen är normalt att det stannar i en sådan ensam "klump"? Eller finns det något skäl att tro att det blivit infekterat ändå, eller att det är något annat invärtes som blivit skadat?

Nojig hästägare tacksam för erfarenheter!

Min förra häst blev sparkad ungefär där, lite högre upp dock, såg inte alls illa ut, lite pälsskrap nästan. Dagen efter var benet en telefonstolpe och han kunde knappt gå. Veterinär konstaterade en rejäl sårficka så han fick gå med dränage en vecka plus medicin då. Elefantbenet höll i sig ett dygn ungefär, sen tycker jag inte han var speciellt svullen alls efter det.

Men i ditt fall så borde det ju inte blivit så pass mycket bätte om det är en sårficka, plus att ni kollat att det var sårvätska och inte var. Tänker att dom borde väll kunna få lårkakor likt oss människor?
 
6288469F-926B-4A97-B4DD-167551417B73.png

Detta är dagen efter vi satte dränage, innan så var han jämnsvullen hela vägen ner till hoven.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: trollmamma
·
8
Hästvård min gamla häst som är 22 år gammal började äta söligt i höstas, så därför ringde vi till veterinären för vi trodde det var dags att...
Svar
1
· Visningar
1 207
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
1 955
Senast: Lindsen
·
Hästvård Lite bakgrund.. Busmisse gick omkull i måndags och på djursjukhuset fick han diagnos krossår, samt skrapsår och senskada. Han kom hem...
2
Svar
22
· Visningar
2 343
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp