Hur länge är det rimligt att som vuxen vara som ett barn i förhållande till sina föräldrar?

Jag antar att moblerade hyrslagenheter ar ovanliga i Sverige?
Jag, som ar under 30, flyttade hemifran pa CSN, skaffade jobb efter examen, och har sedan flyttat mellan olika hyreslagheter, dock har alla varit moblerade och darmed inte nodvandigat nagot storre kapitalutlagg.
Foraldrar har enbart statt for mat och bensinkostnad nar jag ar hemma pa besok ett par veckor om aret.

Fast jag antar att du inte fick CSN omedelbart efter att du slutade gymnasiet och var helt ready to go dagen efter skolavslutningen. :)

Det är inte alls ovanligt med andrahandslägenheter som är möblerade i Sverige, men det krävs någon form av inkomst för att betala hyran som ofta är väldigt hög i storstadsområdena.
 
Håller med dig fullständigt. För att inte tala om de som vill leva över sina egna tillgångar och inte har några som helst bryderier i att göra det tack vare en partner som finansierar det som den egna lönen ej räcker till. Eller de som pluggar, men ändå behåller samma levnadsstandard som om de hade en heltidslön, och gör detta tack vare partners löner. Det finns många situationer där andras ekonomier stöttar upp utan att personen för den delen anses icke-vuxen eller dysfunktionell i sin relation. Det kan likväl vara en överenskommelse partners emellan såsom det kan vara "taget för givet".
Jag tycker nog inte det är att leva över sina tillgångar om man är partners och överens om att man delar livet. Speciellt om man är gift förutsätts det att man delar lika och en inte lever mycket bättre än den andre. Du får ju inte hjälp ekonomiskt av socialen om den du är gift med inte har ekonomiska problem, det förutsätts att man delar. Så de ska inte ha några bryderier tycker jag.

Det blir väldigt märkligt om en partner inte får vara i hela huset eller om en person med god ekonomi måste dela en etta för att man inte får dela resurser. Om det skulle vara fel då är det nog enklare att bara välja bort partners med annan typ av ekonomi än en själv.
 
Märkligt eftersom vi är så många som klarat det alldeles galant.
Ja vissa klarar det galant, andra klarar det inte, några får hjälp osv. Men livet är ju inte ett spel där man får avdrag och pluspoäng. Det är mer av ett försök leva och hoppas få vara lite glad.

Det kan vara olika svårt för olika personer att klara sig själva beroende på förmåga, bakgrund, samhälle man bor i osv. Måste man klara sig själv så måste man då flyter man eller sjunker och förhoppningsvis fångar samhället dem som sjunker innan de stöter i botten. Men varför föräldrar skulle göra det till en sport att se sina barn sjunka och fundera över hur lång tid det tar innan samhället fångar för att de och barnen ska få pluspoäng i himlen? humanisternas förbund? evolutionen? och liksom sortera ut de dåliga? barnen som var för oförmögna vid just 18? eller hade otur? ser jag ingen som helst vits med.

(jaja det gick ju bra det här med Peter han bor fint, kan försörja oss på ålderns höst. Men Pia hon bor under en bro just nu, undrans när hon tar sig i kragen och krälar fram därifrån. Ingen ekonomisk förmåga stackars tös. Vi får väl se.).
 
Ja vissa klarar det galant, andra klarar det inte, några får hjälp osv. Men livet är ju inte ett spel där man får avdrag och pluspoäng. Det är mer av ett försök leva och hoppas få vara lite glad.

Det kan vara olika svårt för olika personer att klara sig själva beroende på förmåga, bakgrund, samhälle man bor i osv. Måste man klara sig själv så måste man då flyter man eller sjunker och förhoppningsvis fångar samhället dem som sjunker innan de stöter i botten. Men varför föräldrar skulle göra det till en sport att se sina barn sjunka och fundera över hur lång tid det tar innan samhället fångar för att de och barnen ska få pluspoäng i himlen? humanisternas förbund? evolutionen? och liksom sortera ut de dåliga? barnen som var för oförmögna vid just 18? eller hade otur? ser jag ingen som helst vits med.
Var får du alla idéer från? Inte från mig i a f.
 
Jag tycker nog inte det är att leva över sina tillgångar om man är partners och överens om att man delar livet. Speciellt om man är gift förutsätts det att man delar lika och en inte lever mycket bättre än den andre. Du får ju inte hjälp ekonomiskt av socialen om den du är gift med inte har ekonomiska problem, det förutsätts att man delar. Så de ska inte ha några bryderier tycker jag.

Det blir väldigt märkligt om en partner inte får vara i hela huset eller om en person med god ekonomi måste dela en etta för att man inte får dela resurser. Om det skulle vara fel då är det nog enklare att bara välja bort partners med annan typ av ekonomi än en själv.
Men det blir konstigt att tycka att andra gör fel som får hjälp av tex föräldrar om man själv får hjälp av sambo. Jag har många gånger hört just det sägas dvs att andra är osjälvständiga och borde växa upp men själva får de lika mycket hjälp och det anser de vara okej för det är av sambo/partner.
 
Var får du alla idéer från? Inte från mig i a f.
Nej uppenbarligen från mig eftersom jag skrev det.

Men jag menar att ja vissa klarar det galant och vissa är bra på matte. Andra klarar det inte galant och får hjälp, kanske av föräldrarna. För det tog lite längre tid att mogna, myndighetsåldern har inte ens alltid varit 18.
 
Men det blir konstigt att tycka att andra gör fel som får hjälp av tex föräldrar om man själv får hjälp av sambo. Jag har många gånger hört just det sägas dvs att andra är osjälvständiga och borde växa upp men själva får de lika mycket hjälp och det anser de vara okej för det är av sambo/partner.
Ja absolut! jag tycker inte det är fel att få hjälp av någon. Om man behöver det. Och jag tycker nog att sambo och föräldrar gärna får hjälpa.

jmf vissa kulturer där det är lite fult att vara rik om ens släkt och vänner är fattiga (tror Navajo men är lite osäker)
 
Men det blir konstigt att tycka att andra gör fel som får hjälp av tex föräldrar om man själv får hjälp av sambo. Jag har många gånger hört just det sägas dvs att andra är osjälvständiga och borde växa upp men själva får de lika mycket hjälp och det anser de vara okej för det är av sambo/partner.
Partners är skyldiga att försörja varandra, det är inte föräldrar.
 
Jag antar att moblerade hyrslagenheter ar ovanliga i Sverige?
Jag, som ar under 30, flyttade hemifran pa CSN, skaffade jobb efter examen, och har sedan flyttat mellan olika hyreslagheter, dock har alla varit moblerade och darmed inte nodvandigat nagot storre kapitalutlagg.
Foraldrar har enbart statt for mat och bensinkostnad nar jag ar hemma pa besok ett par veckor om aret.
Du bor inte i Sverige? Ja jag tror det är jätteovanligt? Jag har bott i andra hand i runt 10 lägenheter och bara ibland tillräckligt möblerat. Men då var det andra hand inte hyreslägenhet hos kommunal hyresvärd. jag har aldrig sett eller hört talas om en förstahandslägenhet som är möblerad. Studentboende däremot har ju säng och skrivbord, eller hade. (jag tog med möbler hemifrån, skalade av mammas möblemang och det som var i mitt rum, myrorna finns ju också.)
 
Dela ekonomi finns väl inget som säger att man måste, däremot får den fattigare inget soc bidrag.
Nej såklart. Hon menade ju att det var fel av den fattigare att åka med på semestrar och äta gott snarare. Utan att det var bättre om den rike gjorde det själv. (ej delbar pga vägg)
 
Fast jag antar att du inte fick CSN omedelbart efter att du slutade gymnasiet och var helt ready to go dagen efter skolavslutningen. :)

Det är inte alls ovanligt med andrahandslägenheter som är möblerade i Sverige, men det krävs någon form av inkomst för att betala hyran som ofta är väldigt hög i storstadsområdena.

Nej, jag bodde gratis sommaren efter gymnasiet och 3 ar under universitetsstudierna. Jag sommarjobbade, men kunde anvanda de pengarna under resten av aret istallet.

Jag tycker det ar trakigt att hyressituationen ser ut som den gor i Sverige (och manga, manga andra lander) - det ar sa begransande om ens livsval maste vaga in foraldrarnas boende och finansiella situation. Jag ar otroligt tacksam for att CSN anda ar sa generost som det ar, och att det har mojliggjort att jag kunnat leva nastan helt sjalvstandigt sedan jag tog studenten!
 
Du bor inte i Sverige? Ja jag tror det är jätteovanligt? Jag har bott i andra hand i runt 10 lägenheter och bara ibland tillräckligt möblerat. Men då var det andra hand inte hyreslägenhet hos kommunal hyresvärd. jag har aldrig sett eller hört talas om en förstahandslägenhet som är möblerad. Studentboende däremot har ju säng och skrivbord, eller hade. (jag tog med möbler hemifrån, skalade av mammas möblemang och det som var i mitt rum, myrorna finns ju också.)

Ja, i UK och London speciellt sa ar det jattevanligt att hyreslagenheterna ar moblerade - bra eftersom du sparar en massa pengar pa att kopa och frakta runt mobler, trakigt eftersom det ar svart att gora nagot till sitt eget.
 
Jag tänker nog inte att det är något som vuxit just nu, annat än att vi är fler i vårt land än någonsin tidigare som har haft pengar att dela med sig av till andra.

Det handlar både om unga vuxna som inte vill ta fullt ansvar för sitt liv och om föräldrar som genom olika metoder försöker behålla inflytande över sina avkommors liv även efter att de trätt in i vuxenvärlden.

Jag tycker nog det allra bästa är om man hittar vägar att få hjälp själv, utan att föräldrarna ingriper med att ta över/behålla ansvar. Bättre att ge stöd för att den unga själv ska hitta vägar, än att ta hand om som om det var ett barn.

Som rubriken : se till att relationen hamnar i ett läge där man på riktigt är jämbördiga vuxna och inte behåller drag av relationen förälder/barn.

Fast jag kanner nog inte en enda ungdom som varit "jambordig vuxen" vid 18 ar. For de flesta har det narmat sig "jambordigt vuxen" utan de varsta tonars missar runt 20, och ekonomin ar inte det som varit mest tydligt utan beslutsprocessen hos ungdommen har helt klart behovt lite hjalp for att ungdommen ska se alla vinklar i ett beslut.

Partners är skyldiga att försörja varandra, det är inte föräldrar.

Nej, foraldrar ar inte skyldiga att forsorja sina barn efter de fyllt 18, men for mig, och manga andra har, ar det tydligen en sjalvklar sak. Har man agnat 18 ar att lara ett barn att bli en bra vuxen, en som kan fatta egna beslut, en som klarar av ekonomien ... ska man plotsligt inte finnas som sista fallskarm, allt efter formaga, bara for att de fyllt 18?
 
Nu är det ju inte alla som vill att föräldrarna ska betala allt heller även om de kan, jag var till stor del självförsörjande från andra året i gymnasiet när jag delade lägenhet med en kompis. Sommarjobb och studiestöd, bostadsbidrag osv gjorde att jag klarade mig själv under vinterhalvåren, bodde i barack på somrarna medan jag sommarjobbade. Fixade eget jobb efter plugget, hyrt rum, i andra hand, egna hyreskontrakt osv.

Sen vet jag ju de som vägrar lägga en krona på sin avkomma när de fyllt 18. Synd att den jäveln inte använde kondom istället för att förstöra livet för flera personer. :devil:
 
Nej, jag bodde gratis sommaren efter gymnasiet och 3 ar under universitetsstudierna. Jag sommarjobbade, men kunde anvanda de pengarna under resten av aret istallet.

Jag tycker det ar trakigt att hyressituationen ser ut som den gor i Sverige (och manga, manga andra lander) - det ar sa begransande om ens livsval maste vaga in foraldrarnas boende och finansiella situation. Jag ar otroligt tacksam for att CSN anda ar sa generost som det ar, och att det har mojliggjort att jag kunnat leva nastan helt sjalvstandigt sedan jag tog studenten!
Då fick du ju (som många andra) ekonomiskt stöd genom att du fick fortsätta bo gratis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 352
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp