Hur länge är er katt ensam om dagarna?

KNUTEN

Trådstartare
Hej!

Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och jag blir mycket fundersam på det här med att lämna honom ensam... Just nu har vi semester men efter semestern kommer ju vardagen kicka igång igen.

Både jag och min sambo jobbar dagtid måndag till fredag. Jag kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan men några dagar i veckan kommer han ju bli ensam på dagarna plus att jag har stallet några kvällar i veckan och min sambo har också aktiviteter. Vi har sagt att vi får försöka synka våra aktiviteter så att en av oss är hemma på kvällen i så stor utsträckning som möjligt.

Hur resonerar ni andra som har en katt och framförallt ni som kanske haft två katter men nu bara har en katt? Hur länge lämnar ni era katter ensamma i vardagen? Våra katter hade stort utbyte av varandra och lekte och sov tillsammans så tidigare har jag ju tänkt att de har varandra som sällskap, vill inte att han ska känna sig ensam...
 
Hej!

Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och jag blir mycket fundersam på det här med att lämna honom ensam... Just nu har vi semester men efter semestern kommer ju vardagen kicka igång igen.

Både jag och min sambo jobbar dagtid måndag till fredag. Jag kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan men några dagar i veckan kommer han ju bli ensam på dagarna plus att jag har stallet några kvällar i veckan och min sambo har också aktiviteter. Vi har sagt att vi får försöka synka våra aktiviteter så att en av oss är hemma på kvällen i så stor utsträckning som möjligt.

Hur resonerar ni andra som har en katt och framförallt ni som kanske haft två katter men nu bara har en katt? Hur länge lämnar ni era katter ensamma i vardagen? Våra katter hade stort utbyte av varandra och lekte och sov tillsammans så tidigare har jag ju tänkt att de har varandra som sällskap, vill inte att han ska känna sig ensam...
Fick ta bort min ena tidigare i år och har en kvar. Nu verkar han vara okej med förlusten och dessutom bor vi så att han kan vara ute på egen tass om dagarna så därför känns det okej att han är själv när jag jobbar och är iväg i stall m.m.

Hade det skett när vi fortfarande bodde i lägenhet hade jag inte varit bekväm med att han skulle vara ensam så många timmar som det blir med en arbetsdag + restid, och på det stalltid..

Vet faktiskt inte hur jag skulle ha löst det, just min som blev kvar hade troligen inte varit lika okej med tillvaron i lägenhet som han är nu, så där hade jag eventuellt gett en kompis ett försök. Men det vet man ju inte hur det går heller.
 
Hej!

Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och jag blir mycket fundersam på det här med att lämna honom ensam... Just nu har vi semester men efter semestern kommer ju vardagen kicka igång igen.

Både jag och min sambo jobbar dagtid måndag till fredag. Jag kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan men några dagar i veckan kommer han ju bli ensam på dagarna plus att jag har stallet några kvällar i veckan och min sambo har också aktiviteter. Vi har sagt att vi får försöka synka våra aktiviteter så att en av oss är hemma på kvällen i så stor utsträckning som möjligt.

Hur resonerar ni andra som har en katt och framförallt ni som kanske haft två katter men nu bara har en katt? Hur länge lämnar ni era katter ensamma i vardagen? Våra katter hade stort utbyte av varandra och lekte och sov tillsammans så tidigare har jag ju tänkt att de har varandra som sällskap, vill inte att han ska känna sig ensam...
Det beror på, innekatt eller utekatt?
Vi köpte 2 för att de inte skulle behöva vara själva, nu är våra själva runt 10 timmar/dag. Ca 4 dagar i veckan, jag jobbar oregelbunden tid så är ledig fm och hela dagar mitt i veckan.
En ensam innekatt skulle jag inte vilja lämna för många timmar själv:)
 
Det beror på, innekatt eller utekatt?
Vi köpte 2 för att de inte skulle behöva vara själva, nu är våra själva runt 10 timmar/dag. Ca 4 dagar i veckan, jag jobbar oregelbunden tid så är ledig fm och hela dagar mitt i veckan.
En ensam innekatt skulle jag inte vilja lämna för många timmar själv:)
Samma här, hade två och de var bröder men nu bara en kvar som sagt... Han har möjlighet att gå ut men från oktober, november går han knappt ut så då är han ju mer eller mindre innekatt fram tills att solen börjar värma lite igen.
 
Fick ta bort min ena tidigare i år och har en kvar. Nu verkar han vara okej med förlusten och dessutom bor vi så att han kan vara ute på egen tass om dagarna så därför känns det okej att han är själv när jag jobbar och är iväg i stall m.m.

Hade det skett när vi fortfarande bodde i lägenhet hade jag inte varit bekväm med att han skulle vara ensam så många timmar som det blir med en arbetsdag + restid, och på det stalltid..

Vet faktiskt inte hur jag skulle ha löst det, just min som blev kvar hade troligen inte varit lika okej med tillvaron i lägenhet som han är nu, så där hade jag eventuellt gett en kompis ett försök. Men det vet man ju inte hur det går heller.
Precis. Vår har också möjlighet att gå ut om han vill. Egentligen är det väl bara att låta tiden gå och vara vaksam på vilka behov han verkar ha och anpassa efter det. Han är en väldigt vänlig katt som sällan bråkar med grannkatterna som finns utan de brukar utveckla fina relationer så skulle säkert inte vara omöjligt att introducera en ny katt men man vet ju aldrig helt säkert.
 
Mina katter går ut och in som dom vill och väljer själva när dom vill vara med. Ofta är dom i stallet när jag är där och på natten i huset men jag jobbar hemifrån så dom aldrig aldrig riktigt lämnade ensamma på så sätt. Har ni funderat på att skaffa en katt till om du vill att er katt ska ha sällskap?
 
Mina katter går ut och in som dom vill och väljer själva när dom vill vara med. Ofta är dom i stallet när jag är där och på natten i huset men jag jobbar hemifrån så dom aldrig aldrig riktigt lämnade ensamma på så sätt. Har ni funderat på att skaffa en katt till om du vill att er katt ska ha sällskap?
Jo den tanken har vi tänkt och vi är uppmärksamma på signaler hos katten ifall han verkar uppvisa behov av en kattkompis, vi får se.. just nu funkar det ju bra men nu är vi också hemma mer. Är ju inte helt okomplicerat att introducera en ny katt heller. Är ju inte någon garanti att man får det att funka och att de får det utbyte som de behöver av varandra.
 
Jag har aldrig haft en katt själv så jag vet inte hur det fungerar. För snart två år sen blev jag av med två katter inom två månader.

När den första blev påkörd skaffade jag en bebis till mitt 7-åriga busfrö, 13-åringen höll sig mest för sig själv. Tyvärr körde en kärring över min 7-åring mitt framför ögonen på mig ett par månader senare så då blev det en kattunge till.

Den äldsta av de två började vara ute mycket medans den sista var innekatt så efter ett halvår tyckte jag synd om den som blev ensam inne och skaffade en kattunge till honom. :D

Nu har jag alltså 4 katter och alla är vänner och familj. :heart De senaste 30 åren har jag bara en gång haft problem att introducera ny katt i familjen och då var det en vuxen katt som inte gillade mina. Hon fick flytta till familj med bara hund och blev lycklig där.
 
Som jag skrev i en annan tråd, katter sover (hmm verkade ha fel där) 12-18 timmar per dygn så det är nog inga problem med att vara borta heltid. Bara vara beredd på att när man är hemma aktivera och leka både med hjärna och kropp. Megara är ju innekatt och hon brukar sova när jag kommer hem - olikt Nikita som satt och väntade i dörren men jag är säker mer eller mindre att hon sov tills hon hörde nyckeln i låsen.

Jag har aldrig varit orolig att jobba heltid. Vet folk som har kamera uppsatt och där sover katten i princip hela dagen förutom när den går och äter/dricker. Det mesta som händer är att den går från ett rum till ett annat eller ändrar ställning. Men visst har man en massa annat för sig på kvällarna så man inte är hemma på 12 timmar+ så får man fundera. Tycker väl att det gäller både inne och utekatter.

Jag skulle vara uppmärksam på att skaffa en till katt(unge) eftersom jag aldrig skulle släppa ut den på egen tass tills jag känner att den är mogen, samt att en äldre mer stillsam katt kan blir riktigt irriterad på en leksugen slyngel. Hellre en vuxen omplacering då som man vet går ihop med andra katter från ett katthem. Där kan dessutom med de flesta katthem ta hem katten på prov för att känna av om det fungerar eller inte.
 
Jag har aldrig haft en katt själv så jag vet inte hur det fungerar. För snart två år sen blev jag av med två katter inom två månader.

När den första blev påkörd skaffade jag en bebis till mitt 7-åriga busfrö, 13-åringen höll sig mest för sig själv. Tyvärr körde en kärring över min 7-åring mitt framför ögonen på mig ett par månader senare så då blev det en kattunge till.

Den äldsta av de två började vara ute mycket medans den sista var innekatt så efter ett halvår tyckte jag synd om den som blev ensam inne och skaffade en kattunge till honom. :D

Nu har jag alltså 4 katter och alla är vänner och familj. :heart De senaste 30 åren har jag bara en gång haft problem att introducera ny katt i familjen och då var det en vuxen katt som inte gillade mina. Hon fick flytta till familj med bara hund och blev lycklig där.
Men fy så hemskt med två så jobbiga förluster och dessutom behöva se det 💔
 
Men fy fan vilket jävla as. Ho borde ha samma behandling. Usch så fruktansvärt men han är säkert med dig från sin "sida" ❤.
Kan bara hålla med ovan! Det är verkligen hemskt och oerhört sorgligt att förlora sin katt, de är ju familjemedlemmar! Kan inte ens föreställa mig hur du mått och mår.. Styrkekramar till dig!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 650
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp