Hur länge är man ”ny på jobbet”?

Hur länge anser du att man är ”ny på jobbet”?

  • Mindre än en månad

    Röster: 2 1,2%
  • En månad

    Röster: 11 6,6%
  • Två månader

    Röster: 8 4,8%
  • Tre månader

    Röster: 16 9,6%
  • Mer än tre månader

    Röster: 130 77,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    167

Sofie.S

Trådstartare
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
Jag började på mitt nuvarande jobb i maj och anses fortfarande vara ny så det beror nog på vad det är för typ av jobb.
 
Har hört att man är ny i 1år. En fd kollega kunde säga det fortfarande efter typ 2+ år (skulle inte förvåna mig om hon säger det än :rofl:).

Jag har nyligen bytt jobb två gånger på kort tid men jag kände mig inte ny mer än kanske någon vecka, gick fort att lära och var ungefär samma uppgifter som jag hade tidigare så det beror ju på sånt också.
 
Jag vill inte säga något generellt, utan tänker att det beror väldigt mycket på vad arbetsuppgifterna är. En del tar lång tid att komma in i ordentligt och då är det mer förståeligt att någon känner sig som novis även efter att hen jobbat flera månader. Om hen ofta söker stöd och känner ett behov av att ursäkta sig kanske hen känner att hen inte behärskar uppgifterna själv? Jag tror att det är vad som bör fokuseras på istället för att börja diskutera vilken tidsrymd som är rimlig att kalla sig för ny i.
 
Beror helt klart på hur personalomsättningen normalt ser ut. Har "alla andra" jobbat där tio år så lär man vara ny rätt länge mendan om det har kommit tio nyare personer efter att man själv började så är det säkert betydligt kortare tid man får vara den nya. Fyra månader skulle jag säga fortfarande är "ny på jobbet" sen om det är en bra ursäkt för att man inte har koll på allt beror i sin tur väl helt på hur avancerade arbetsuppgifterna är.
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
Det beror mycket på vilken typ av arbetsplats och jobb det är, jag har jobbat snart två år men gör saker för första gången fortfarande och behöver då alltså fråga kollegor om hjälp så att det blir rätt. Men det dagliga arbetet behöver man vara självständig på när man började.
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
Jag skulle säga att det beror på väldigt många saker. Dels hur avancerat arbetet är, dels hur länge alla andra har jobbat (har de jobbat 20+ år så är man ny läääänge) och även hur bra de är på att visa en saker. Det kan ju vara så att man kommer till en ny arbetsplats och bara blir visad sitt kontor och inget annat - men ändå behöver ha koll på en himla massa annat. Då blir man ny ganska länge. 4 månader ser jag inte som långt tid alls.
 
Tror det beror på arbetsplats och arbetsuppgifter. Hos oss är man "nyanställd" i kanske 10 år eftersom det är vanligt att folk jobbar så himla länge hos oss, läs hela arbetslivet. Men vi har också väldigt varierande arbetsuppgifter som kan vara rätt komplexa och det tar tid innan man känner sig varm i kläderna. Men realistiskt... 6 månader kanske?
 
Som andra sagt så är det ju stor skillnad mellan olika jobb.

På mitt jobb får man gå med på upplärning i 2 veckor, sedan förväntas man klara jobbet grundläggande själv. Efter ungefär 1-2 månader brukar de flesta klara sig genom dagen utan att behöva hjälp om inget ovanligt inträffar.

Sedan är det inte förrän någon jobbat i åtminstone ett halvår som de brukar bli duktiga på riktigt och förväntas hinna med och börja lära sig mer än just basic-sakerna.

Då betraktas jobbet ändå som simpelt av många.
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?

Beror på jobb. Kommer man direkt från skolan till mitt jobb är det okej att vara "ny på jobbet" upp till 1 år. Men skulle säga att de flesta som är rätt typ av person däremot är rätt varm i kläderna efter 2-6 månader.
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?

Det beror ju på vad det är för jobb och om det finns säsongsbundna arbetsuppgifter eller inte.
 
Jag skulle säga att det beror på jobb, men ca 6- månader till ett år är man väl ny på jobbet egentligen. Att kunna sina vardagliga uppgifter är en sak, att känna sig helt trygg med dem och att de sitter i ryggmärgen tar ju lite längre tid än en månad eller två gissar jag. Att komma in i arbetsgruppen helt tar också rätt lång tid ibland.
 
Jag tänker att det är väldigt svårt att svara generellt på. Vad har personen med sig för erfarenheter sedan tidigare och är det t.ex. ett jobb med specifik yrkesutbildning där man i grunden redan har med sig de färdigheter som behövs för att utföra själva jobbet? Då kanske det går snabbt att komma in i rutinerna på en ny arbetsplats.

Eller finns det luckor sett till tidigare erfarenhet? Finns det flertalet rutiner, program etc. den nyanställda måste utbildas inom internt? Hur ”avancerat” är arbetet?

Och inte minst just nu: Hur har introduktionen sett ut i och med pandemin? Vi har varit väldigt drabbade av pandemin med en arbetsbelastning som legat konstant på mellan extrem till hög nivå. På sätt och vis har hela branschen skakats om ordentligt och det är utmanande för alla.

De nyanställda som tillkommit under den här perioden har nog inte fått en alltför lätt start. Lägg dessutom till att vi, som ju så många andra, har arbetat långa perioder helt på distans. I normala fall snappar man ju upp mycket bara genom att befinna sig bland kollegor och på arbetsplatsen, men den möjligheten har ju i stort inte funnits just nu, även om alla och arbetsgivaren givetvis har försökt stötta och anpassa för att få det att fungera så bra som möjligt ändå utifrån de här, för alla, helt nya förutsättningarna som gällt.
 
Jag instämmer rent generellt med vad som redan skrivits. Sen beror det lite på vad man lägger i begreppet "ny". Menar man "osjälvständig", "oerfaren" eller en kombination av båda?

Självständighet tänker jag kan gå relativt fort. Man kan rutinerna och klarar av sina arbetsuppgifter utan att ha någon hängande över axeln.

Att bygga upp erfarenhet tar betydligt längre tid. Jag har jobbat i nuvarande yrke i fyra år och upplever fortfarande att jag är grön i vissa situationer. Då har jag varit "självständig" och hade fullt schema efter fyra veckor.

Sen är ju stadig utveckling något många av oss vill åt i våra arbetsliv. Jag har aktivt valt ett yrke där jag kan jobba i 40-50 år utan att någonsin bli "fullärd".
 
Säger som andra att det beror på, fast jag aldrig behövt ursäkta mig med att jag är ny på jobbet. Där jag är nu här jag varit sedan efter industrisemestern och behöver fortfarande hjälp med mycket inom datorsystem om det är något som krånglar eller diskutera med någon som har mer rutin än mig när en container ska lastas om vad som går att ställa på varandra och lastsäkring om det är udda pallar eller vem jag ska ringa inom produktionen om det är produkter som behöver komma upp till oss på exporten.
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
Det beror på.

Men att en tidigare kollega, med gedigen kunskap och erfarenhet, på chefsposition i ledningsgruppen alltid ursäktade sig fortfarande efter sex månader med att "vara så ny" tyckte jag var oacceptabelt. Vilket jag också talade om; till VD:ns stora nöje. :p
 
Det beror helt klart på, men det är väl inte helt ovanligt att man pratar om ett verksamhetsår, på ställen där man kanske har vissa återkommande säsongsaktiviteter.

På min arbetsplats (jobbar inom systemutveckling) förväntar jag mig nog att seniora kollegor är hyfsat självgående på tre månader, även om de inte har koll på allt. Anställer jag en junior systemutvecklare så är det ju en annan femma :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp