Hur länge är man ”ny på jobbet”?

Hur länge anser du att man är ”ny på jobbet”?

  • Mindre än en månad

    Röster: 2 1,2%
  • En månad

    Röster: 11 6,6%
  • Två månader

    Röster: 8 4,8%
  • Tre månader

    Röster: 16 9,6%
  • Mer än tre månader

    Röster: 130 77,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    167
Fast bara för att man stöter på nya grejer på jobbet så är man ju inte ny på jobbet. Att man inte har all kunskap innebär ju inte att man är ny, det innebär att man är en vanlig människa som behöver lära sig saker som alla andra.

Ny på jobbet är man tills det är någon som är anställd efter en själv. Då är man inte ny längre. På min arbetsplats är man ny i max en månad. Har man jobbat längre än ett par år är man en av inventarierna.

Va? Så du menar att två stycken inte kan anses nya samtidigt?
 
Fast bara för att man stöter på nya grejer på jobbet så är man ju inte ny på jobbet. Att man inte har all kunskap innebär ju inte att man är ny, det innebär att man är en vanlig människa som behöver lära sig saker som alla andra.

Ny på jobbet är man tills det är någon som är anställd efter en själv. Då är man inte ny längre. På min arbetsplats är man ny i max en månad. Har man jobbat längre än ett par år är man en av inventarierna.
Men man är ju inte ny, man är NYast.
 
Fast bara för att man stöter på nya grejer på jobbet så är man ju inte ny på jobbet. Att man inte har all kunskap innebär ju inte att man är ny, det innebär att man är en vanlig människa som behöver lära sig saker som alla andra.

Ny på jobbet är man tills det är någon som är anställd efter en själv. Då är man inte ny längre. På min arbetsplats är man ny i max en månad. Har man jobbat längre än ett par år är man en av inventarierna.
Då var jag ny på jobbet 1 dag då det var en som började dagen efter mig.
 
Fast bara för att man stöter på nya grejer på jobbet så är man ju inte ny på jobbet. Att man inte har all kunskap innebär ju inte att man är ny, det innebär att man är en vanlig människa som behöver lära sig saker som alla andra.

Ny på jobbet är man tills det är någon som är anställd efter en själv. Då är man inte ny längre. På min arbetsplats är man ny i max en månad. Har man jobbat längre än ett par år är man en av inventarierna.
Gött då är jag ny sen 10 år tillbaka 😁
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?

Beror helt på vad det är för jobb. Har jobbat på ställen där jag är igång efter typ 2 veckor. Nuvarande tjänst ser jag mig fortfarande som ny och junior på fast jag jobbat i snart tre år (dock inte på samma arbetsplats). Såklart mer erfaren än någon som går sin första vecka men ändå ny i sammanhanget.
 
På mitt jobb är du inte ens färdigutbildad och fått komma till arbetsplatsen på fyra månader.
Inom järnvägen räknas du som ny i ungefär 10-15 år. :p
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
När vi anställer så räknar jag dem som nya i 6-12 månader, dvs en säsong. Säsong två bör de dock vara självgående.
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
Vad menas med självständigt med eget ansvar att man jobbar ensam och inte ställer frågor till andra eller diskuterar med kollegor? Jag har jobbat på mitt jobb i mer än 10 år och söker fortfarande stöd och hjälp av kollegor och chef för att reda ut olika frågor eller beslut.
 
Hos oss tar det ungefär ett år innan man inte är "ny" längre, då har man i alla fall upplevt allt som är grunden i arbetet. Sen tillkommer det självfallet nyheter, nya system och kalkyler men då har man grunden att utgå ifrån.
 
I mitt yrke är ny i yrket en större grej än ny på arbetsplatsen. Rutiner och admin är okomplicerade. Det tar däremot tid att lära sig både "hantverket" och det analytiska, samt att samla den erfarenhet av olika situationer och arbetsuppgifter som gör att en vanlig jobbdag eller -vecka kan förflyta utan behov (som beror på att en är ny) av att bolla med en kollega. En nyexad nyanställd har mentor första året. En nyanställd med tidigare erfarenhet första månaden, en nyanställd med tidigare erfarenhet i yrket, men inte i arbetsfältet kanske två eller tre månader. Jag kände mig ny i mitt yrke första 5-6 åren eller så men insåg i slutet av den tiden att det var en känsla med ganska lite verklighetsförankring.
 
Det jobbet jag har idag finns det (mig veterligen) ingen utbildning för i Sverige. Jag har blivit upplärd på plats av hon som hade min tjänst innan mig och det tog 2 månader. Sedan var jag ändå rätt osäker på många saker till en början, tog nog säkert ett halvår innan jag kände mig helt bekväm.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 736
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp