Hur länge är man ”ny på jobbet”?

Hur länge anser du att man är ”ny på jobbet”?

  • Mindre än en månad

    Röster: 2 1,2%
  • En månad

    Röster: 11 6,6%
  • Två månader

    Röster: 8 4,8%
  • Tre månader

    Röster: 16 9,6%
  • Mer än tre månader

    Röster: 130 77,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    167
På mitt nuvarande jobb fick jag ibland höra efter att ha jobbat några år att jag var "ganska ny". Det på en myndighet där alla som inte jobbat mer än 10 år ses som ganska nya. Men på en annan arbetsplats förväntades jag vara fullt produktiv efter en vecka.
 
Har en kollega som började arbeta på samma arbetsplats som mig, det här var fyra månader sedan. Hen ursäktar sig ofta med att hen är ”ny på jobbet” för att få extra stöttning.

Arbetar inom ett yrke som kräver att man kan arbeta självständigt med eget ansvar. Det kan ibland ge konsekvenser av att personen ursäktar sig och det har fått mig att fundera över, hur länge är man ny på jobbet?
Beror på både typ av jobb och hur introduktionen ser ut, tänker jag.

Senaste jobbet ansåg jag mig nog ny åtminstone ett år. På enklare jobb tidigare var jag inte ny efter ett par månader (enklare uppgifter, högre personalomsättning osv...).

Ny på jobbet och fråga om enstaka rutiner kan man vara betydligt längre än tiden det tar att bli självgående.

Om stöttning behövs "för länge" får man väl fundera på hur både introduktionen brister och om det är personen som behöver bli mer ansvarstagande.
 
På mitt jobb har vi infört att man går bredvid någon i 7 veckor. Sedan arbetar man självständigt med är aldrig ensam utan har någon nära att fråga ett par månader. Sedan ger det sig självt. Det är olika för alla. I nåt år är man absolut ny. Särskilt om man är ny i yrket, då tar det längre tid.
 
På mitt jobb finns ganska många avdelningar och personalen flyttas runt, så när man väl kan en avdelning kan man flyttas till en annan och är plötsligt "ny" igen.
Så jag det beror absolut på jobbet.
Sedan behöver visa individer mer stöd eller tid på sig innan de känner sig säkra, och då ska man självklart ge dessa personer det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp