Hur länge är valpen valp?

Jupp, ändå finns det en uppsjö av olika kraftfoder, müsli, tillskott m.m. som säljs fast det mesta är ganska överflödigt. Det går åt båda hållen, vi har mycket mer kunskap och studier att luta oss mot idag samtidigt som det finns ett överflöd av biprodukter på marknaden som inte borde behövas för gemene häst/hundägare men säljer bra ändå.
Visst är det så. Ett analyserat grovfoder är grunden till allt - därefter får man komplettera med valfritt kraftfoder om det behövs.
Jag tycker inte det är konstigt / onödigt att det finns valpfoder t ex. På samma sätt som en unghäst till viss del behöver en annan foderstat än en vuxen så behöver en valp / unghund det och om man nu vill fodra med ett helfoder och inte blanda själv så är det ju praktiskt att det finns sådana 😊.
 
Min snart tiomånaders är valp eller möjligen junior (hon går ju i juniorklass på utställning i denna ålder). Jag stör mig inte det minsta på att folk kallar sin tiomånaders som valp, för på många sätt är det ju faktiskt fortfarande det. Jag har ju vuxna hundar här hemma också och den yngsta kommer att bli kallad för "valpen" ett tag till.

Jag förstår däremot inte de som räknar valpens ålder i veckor hur länge som helst.... Själv räknar jag ålder i veckor fram tills att valpen fyller 3 månader och då fortsätter jag med månader. Månader räknar jag väl kanske fram till strax innan 2 års ålder (jag säger sällan att hunden är t ex 22 månader, utan då säger jag att den nästan är 2 år).

Ännu mer obegripligt blir det med de som anger ålder t ex så här: 2,7 år ... tänker man då alltså att sjuan betyder antal månader, alltså att hunden är två och och sju månader? Då hängde man knappast med på mattelektionerna i grundskolan, där man lärde sig att decimaler är tiondelar. 2,7 år betyder alltså att hunden är närmare två år och nio månader (2,75 år). Besvärligt att behöva hålla på och räkna om på det sättet, när man kan säga att hunden är två år, två och ett halvt år eller nästan 3 år eller om man vill vara väldigt exakt, två och och sju månader.
 
Min snart tiomånaders är valp eller möjligen junior (hon går ju i juniorklass på utställning i denna ålder). Jag stör mig inte det minsta på att folk kallar sin tiomånaders som valp, för på många sätt är det ju faktiskt fortfarande det. Jag har ju vuxna hundar här hemma också och den yngsta kommer att bli kallad för "valpen" ett tag till.

Jag förstår däremot inte de som räknar valpens ålder i veckor hur länge som helst.... Själv räknar jag ålder i veckor fram tills att valpen fyller 3 månader och då fortsätter jag med månader. Månader räknar jag väl kanske fram till strax innan 2 års ålder (jag säger sällan att hunden är t ex 22 månader, utan då säger jag att den nästan är 2 år).

Ännu mer obegripligt blir det med de som anger ålder t ex så här: 2,7 år ... tänker man då alltså att sjuan betyder antal månader, alltså att hunden är två och och sju månader? Då hängde man knappast med på mattelektionerna i grundskolan, där man lärde sig att decimaler är tiondelar. 2,7 år betyder alltså att hunden är närmare två år och nio månader (2,75 år). Besvärligt att behöva hålla på och räkna om på det sättet, när man kan säga att hunden är två år, två och ett halvt år eller nästan 3 år eller om man vill vara väldigt exakt, två och och sju månader.
Att räkna ålder sådär tycker jag är typiskt småbarnsföräldrar.
"Pelle än 19 månader nu"
Själv tappade jag ränkningen när vid 7-8 månader och räknade sen halvårsvis och la till ett "cirka" eller "snart" 🙈
Vem bryr sig liksom om Pelle eller lilla Plutos exakta ålder mer än föräldrar/husse/matte? 🤷‍♂️
 
Valp - 0-6 månader
Junior - 6 mån - 1.5 år
Unghund - 1.5 - 2.5 år
Vuxen 2.5 år och uppåt

Hundens beteende har för mig noll betydelse för åldersbenämningen. Isf skulle Skrutt fortfarande vara valp både nu och förmodligen i hela sitt liv.
 
För något år sedan blev jag rejält utskälld av en dv Schnauzer när jag var ute och gick. Mannen ursäktade det hela med att hunden vara "bara 21 månader".
Det var först när vi skilts åt son det gick upp för mig att hunden var närmre 2 år. 😁

Valp till ca 6 månader, men kan däremot kallas för valp längre än så, hemma.
 
För mig finns det ingen skarp gräns, men eftersom valpklass på utställning slutar vid nio månader kallar jag nog mina hundar "valp" i alla fall så länge utan att tänka närmare på det. Och när de passerat kanske 13-14 månader är de definitivt inte valpar längre.

I min ras cocker spaniel är det inte ovanligt att valppälsen delvis sitter kvar till hunden är över året. Då ligger det nära till hands för mig att tänka på dem som valpar. Rhiannon, som snart är 15 månader, har fortfarande en del valppäls kvar på undersidan. På rygg och huvud togs den bort när hon var tio månader och då fick hon för första gången ett vuxet utseende och blev inte en självklar valp längre. Det är alltså väldigt stor skillnad på en cockervalp som är täckt av fluff och en vuxen, trimmad cocker. Mentalt har hunden fortfarande vissa valptendenser... :p men de senaste veckorna har jag faktiskt märkt en ytterst välkommen ökad mognad!

Sen finns det väl vissa tendenser hos cocker som gör att de kan uppfattas som valpar högt upp i åldrarna. En av mina gamla hundar var sådär tokglad som är typiskt för vissa linjer hos rasen och det syntes. Sista vintern hon levde var vi ute och träffade på ett barn som ville hälsa, vilket även Dharma ville - mycket entusiastiskt.

Barnets förälder: "Oj så glad! Är det en valp?"
Jag: "Nja, hon fyller fjorton om ett par månader..."

Det var inte enda gången hon blev tagen för en valp efter att hon kommit in i tonåren.
 
En annan rolig aspekt kring detta med ålder på hundar lade jag märke till en gång när jag jobbade som ringsekreterare på en utställning. En veteran kommer in och domaren frågar hur gammal hunden är. Ägaren svarar att hunden nästan är 9 år. Av någon anledning så kikade jag i katalogen för att se hur nära 9 år hunden var och såg till min förvåning att den hade fyllt 8 år två månader tidigare ... Jag fortsatte sedan under dagen att titta på hundarnas födelsedatum för att se om ägarna gav rätt ålder och såg då ett intressant mönster. I de yngsta klasserna, alltså juniorklass så uppgav man gärna att hunden var yngre än den egentligen var, troligen för att få hunden att verka mer utvecklad för sin ålder ... här kunde man skarva ganska mycket, så att en 13 månaders plötsligt uppgavs vara 11 månader. Alla gjorde naturligtvis inte detta, men en del gjorde det. I veteranklass skarvade man uppåt, så att hunden skulle verka vara äldre än den egentligen var, förmodligen för att verka fräschare för sin ålder.
Själv brukar jag fundera över om jag ska kalla min veteran som är 8 år och 4 månader för 8 år eller 8,5 år (alltså 8 1/2) ... men kanske ska man säga att den snart fyller 9 år ... 😂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 486
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 205
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 470
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp