Hur länge är valpen valp?

Bulldoozer

Trådstartare
Jag kan inte rå för det men jag stör mig nåt oerhört på att man numera ofta ser att folk benämner hundarna som valp upp till nästan året.
En dum sak att reta sig på såklart men jag måste ju fråga bukefolket ju länge anser ni att valpen är valp?

Själv har jag från min uppväxt varit van vid att upp till 6 månader så är valpen valp, efter 6 månader är det en unghund. Kanske är det jag som är en fossil men det så jag upplevt att det varit. Senaste tiden har jag reagerat på att hundar numera skrivs ur som valp även vid 9-10 månader allt oftare på annons tex. Tänker att det kanske lättare att sälja om man benämner hunden som valp fast den är nästan fysiskt fullvuxen? Eller är det jag som haft det om bakfoten hela livet? Tänker att kring sex månader börjar de även närma sig könsmognad och två av mina tikar har fått sitt första löp ungefär där så det känns för mig som att valpåldern liksom slutar där.

Sen räknar jag inte in folk som benämner sin 1 åring för valpen fortfarande i dagligt tal utan just när man lägger in det i tex annons osv.

Så när slutar ni anse att valpen de facto är valp?
 
Alltså jag tycker det är lite rasbundet, stora hundar är valpar längre än små hundar. Jag tänker nog att övergången till unghund är när hunden (stor hund då) antingen löper för första gången eller lyfter på benet regelbundet (alltså inte bara av en slump nån gång ibland). Det kan ske vid olika tillfällen för olika hundar. Så jag har nog en mer flexibel gräns än att det är vid exakt en viss ålder som övergången sker. Om jag tittar på min egen som nu är 7 månader så är han verkligen valp fortfarande, både i sinne och i kropp.

Sen i dagligt tal är ju valpen valp tills en skaffar nästa hund, ungefär. :sneaky:
:D
 
För mig så slutar de att vara valp när de går in i könsmognad, då är de istället unghund/tonåring. Det varierar såklart beroende på individ och ras, så någon generell ålder vågar jag inte säga. Valpiga i sinnet kan de vara ändå, långt upp i åren. :angel:
 
Könsmognad var nog gränsen för mig också, det var när hon löpte som jag slutade kalla henne för valp. Det var vid 10½ månads ålder.
 
Jag kan inte rå för det men jag stör mig nåt oerhört på att man numera ofta ser att folk benämner hundarna som valp upp till nästan året.
En dum sak att reta sig på såklart men jag måste ju fråga bukefolket ju länge anser ni att valpen är valp?

Själv har jag från min uppväxt varit van vid att upp till 6 månader så är valpen valp, efter 6 månader är det en unghund. Kanske är det jag som är en fossil men det så jag upplevt att det varit. Senaste tiden har jag reagerat på att hundar numera skrivs ur som valp även vid 9-10 månader allt oftare på annons tex. Tänker att det kanske lättare att sälja om man benämner hunden som valp fast den är nästan fysiskt fullvuxen? Eller är det jag som haft det om bakfoten hela livet? Tänker att kring sex månader börjar de även närma sig könsmognad och två av mina tikar har fått sitt första löp ungefär där så det känns för mig som att valpåldern liksom slutar där.

Sen räknar jag inte in folk som benämner sin 1 åring för valpen fortfarande i dagligt tal utan just när man lägger in det i tex annons osv.

Så när slutar ni anse att valpen de facto är valp?
Runt sex månader. Sedan är de slynglar.
 
Jag tänker att när de bytt till vuxentänder och är gamla nog att vara rumsrena och kunna hålla sig "normallänge" utan att behöva ut, då är de unghundar istället för valpar. Typ halvårsgamla? Många valpar säger ju till när de behöver ut och ses av många som "rumsrena" tidigt, men just att kunna hålla sig om de inte får gå ut bums när de behöver är ju en annan sak. Är de sedan könsmogna så ser jag dem absolut som unghundar istället för valpar.

Att många kallar sina hundar för valpar länge i annonssammanhang tror jag har att göra med att de blir lättare att sälja, att köpare inte förväntar sig att de ska kunna speciellt mycket och kanske också lite "min lilla gulliga hund, inte kan den vara vuxen?!".

Begreppet "unghund" verkar sedan inte vara speciellt etablerat bland icke-hundfolk av någon konstig anledning utan det blir antingen valp eller vuxen. Något mitt mellan det finns sällan.
 
Begreppet "unghund" verkar sedan inte vara speciellt etablerat bland icke-hundfolk av någon konstig anledning utan det blir antingen valp eller vuxen. Något mitt mellan det finns sällan.
Lite OT, men det verkar inte vara etablerat hos hundfolk heller med tanke på alla frågor som kommer (eller ännu värre, annonser på omplaceringar) när hunden är i "tonåren" - dvs värsta slyngelåldern som dom just är i unghunds-åldern.

Edit: att deras beteende är normalt (men störigt) och inte något fel...
 
Min yngsta hund har precis fyllt ett år men jag benämner henne fortfarande som ”valp”. Min ras mognar först runt 3 års ålder och fram tills dess är de väldigt valpiga. Jag brukar säga tonårsslyngel också men oftast säger jag valp.
 
Min var valp tills hon dog 14år gammal :D hon hade valpen som smeknamn.

Annars tycker jag nog att det är valp tills dom är runt halvåret. Sen är det unghund/slyngel fram tills 2år cirkus
 
Jag tänker valp till 6 månader, sen unghund fram till ca 1,5-2 år. Jag kan köpa en gråzon mellan 6-9 månader där man kan säga "äldre valp".
 
Jag kan inte rå för det men jag stör mig nåt oerhört på att man numera ofta ser att folk benämner hundarna som valp upp till nästan året.
En dum sak att reta sig på såklart men jag måste ju fråga bukefolket ju länge anser ni att valpen är valp?

Själv har jag från min uppväxt varit van vid att upp till 6 månader så är valpen valp, efter 6 månader är det en unghund. Kanske är det jag som är en fossil men det så jag upplevt att det varit. Senaste tiden har jag reagerat på att hundar numera skrivs ur som valp även vid 9-10 månader allt oftare på annons tex. Tänker att det kanske lättare att sälja om man benämner hunden som valp fast den är nästan fysiskt fullvuxen? Eller är det jag som haft det om bakfoten hela livet? Tänker att kring sex månader börjar de även närma sig könsmognad och två av mina tikar har fått sitt första löp ungefär där så det känns för mig som att valpåldern liksom slutar där.

Sen räknar jag inte in folk som benämner sin 1 åring för valpen fortfarande i dagligt tal utan just när man lägger in det i tex annons osv.

Så när slutar ni anse att valpen de facto är valp?
Valpen slutar vara valp när den är träningsbar och börjar jobba på får, då blir den unghund. Typ.

I hushållet kallas de valpen tills nästa valp flyttar in 🙄😬
 
Ca 6-7 mån beroende på ras. Sen blir den unghund. I min värld är unghundstiden längre än valptiden, typ tonåring. Vid 2 år ser jag den som vuxen, dock ung vuxen.
 
Vi fick hem vår som 7- månaders och då tyckte vi nog att han var en ”äldre valp” eller ”halvvalp” 😅. Nu är han snart 11 månader och nu tycker jag nog unghund är en bättre beteckning. Han har vuxit 1cm på höjden sen han kom och ser större / längre ut men väger dock inte mer. Han var lite valprund när han kom. I går lyfte han på benet när han skulle kissa för första gången.
Valpfodret vi använder rekommenderas upp till 12 månader och därefter vuxenfoder. Så med RCs definition är de valpar till 1 år 😊.
 
@ako i min ungdom fanns inte valpfoder öht, bara hundfoder 😝.
Så är det ju, saker förändras 😊. För 40 år sedan fodrades hästar med typ 3 kg havre och 5 kg hö per dygn, i dag vet vi att de behöver grovfoder i första hand och motsvarande häst får kanske 0,5 kg kraftfoder (om ens det) och 12 kg hö.
Bara som en parallell 😊.
 
Så är det ju, saker förändras 😊. För 40 år sedan fodrades hästar med typ 3 kg havre och 5 kg hö per dygn, i dag vet vi att de behöver grovfoder i första hand och motsvarande häst får kanske 0,5 kg kraftfoder (om ens det) och 12 kg hö.
Bara som en parallell 😊.

Jupp, ändå finns det en uppsjö av olika kraftfoder, müsli, tillskott m.m. som säljs fast det mesta är ganska överflödigt. Det går åt båda hållen, vi har mycket mer kunskap och studier att luta oss mot idag samtidigt som det finns ett överflöd av biprodukter på marknaden som inte borde behövas för gemene häst/hundägare men säljer bra ändå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 424
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 468
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp