Hur länge får era 12åringar vara ute?

Mirre

Trådstartare
Vad har ni får tider nu under lovet och vad gäller under skoltid? Vi har sagt 21 till sonen på helger och lov, nu ringde han och ville vara ute till 23 för hans kompisar var det. Tycker det är väldigt sent
 
Men ni behöver ju inte alls bry er om vad kompisarna får och inte får. Jag tycker 23 låter väldigt väldigt sent. (jag kanske främst skulle undra vilken typ av kompisar barnen har om de får vara ute så sent.)

Vad är det som de gör den tiden?
 
Minns att jag hade en intensiv uppgörelse med mina föräldrar när jag var 15 för att få lova att vara ute längre än till nio Visserligen är det över 30 år sedan, men vad ska en 12-åring göra ute så sent? Vilka argument har 12-åringen förutom "alla andra"?
 
Minns att jag hade en intensiv uppgörelse med mina föräldrar när jag var 15 för att få lova att vara ute längre än till nio Visserligen är det över 30 år sedan, men vad ska en 12-åring göra ute så sent? Vilka argument har 12-åringen förutom "alla andra"?
Ja exakt. Alltså, är de hemma hos trygg kompis och har filmkväll eller dylikt så hade det inte varit en så stor grej. Men jag misstänker ju att det inte är så.

Hänger de ute nånstans hade jag sagt stopp. Sen hade jag gärna talat med de andra barnens föräldrar om vad och var barnen gör/är och kanske försöka få till någon gemensam gränsdragning.
 
Jag tycker att det beror på 12-åringen, området, kompisarna och vad de hittar på.

En skötsam 12-åring med skötsamma kompisar som är i ett bra område och aldrig hittar på nåt dumt får ju vara ute längre än en stökig 12-åring med stökiga kompisar som gärna hittar på dumheter i ett sämre område.
 
Jag tycker att det beror på 12-åringen, området, kompisarna och vad de hittar på.

En skötsam 12-åring med skötsamma kompisar som är i ett bra område och aldrig hittar på nåt dumt får ju vara ute längre än en stökig 12-åring med stökiga kompisar som gärna hittar på dumheter i ett sämre område.
Håller med vi bor på landet de far mellan granngårdarna hoppar studsmatta och leker tills det mörknar. Hade jag bott i stan hade han fått vara inne betydligt tidigare.
 
Även vi bor på landet, de har skötsamma kompisar, är de här cyklar de, sticker runt och hoppar studsmattor o.s.v. Igår var de ute till midnatt men åkte då med bonden i slåttermaskinen. Inget konstigt för oss då mannen är kvällsmänniska och vaken till 02 och de har telefoner och är ett gäng. Däremot vet jag att samhället där de går i skolan har problem med ungar som hänger och gör skadegörelse, där är det inte lika säkert att mina barn skulle få vara ute. På skoltid lägger de sig vid 21-21.30, men de går upp tidigt också då vi har 2,5 mil till skolan. Mina barn och deras vänner är 9 och 10.
 
Vad har ni får tider nu under lovet och vad gäller under skoltid? Vi har sagt 21 till sonen på helger och lov, nu ringde han och ville vara ute till 23 för hans kompisar var det. Tycker det är väldigt sent
Jag bor i stan (närförort) och 23 hade setts som alldeles för sent både för mina barn, deras kompisar här i området och för mina kompisars barn runt om i stan. 21:30-22 är det vanligaste på lov/helger och 21 skolkvällar.
 
Vad har ni får tider nu under lovet och vad gäller under skoltid? Vi har sagt 21 till sonen på helger och lov, nu ringde han och ville vara ute till 23 för hans kompisar var det. Tycker det är väldigt sent
Du tror inte att alla andra barn säger exakt samma sak till sina föräldrar? Det tror jag. Möjligt att ett fåtal har föräldrar som inte bryr sig men majoriteten säger säkerligen exakt samma sak som din son, "alla andra får" är det mest använda argumentet.

Oavsett, jag sa till mina barn att även om alla andra hoppar från en bro, skulle de göra det också eller hade de litat på sitt sunda förnuft som sa dem att det inte är någon lämplig aktivitet? Man måste inte göra som alla andra och man måste inte göra som kompisarna gör. Bara för att någon säger hoppa måste man inte hoppa.

Nu bodde vi på landet när barnen var i den åldern så det var ett ickeexisterande problem. De fick vackert följa med hem när jag hämtade dem men de fick inte hänga på stan vid den tiden i den åldern.
 
Min 11 aring skulle inte fa vara ute och hänga sa sent pa kvällen och jag tror inte att det kommer ändra sig närmaste aret. Efter kvällsmaten gar vi inte iväg här annat än möjligtvis en kort stund till grannarna. Jag ser ingen anledning, hon har tid att träffa sina kompisar hela dagarna (skoldagar helger och eftermiddagar)
 
Lite OT
Men tycker det beror på hur mycket koll man har som vuxen också. Att då och då ringa barnet är INTE att ha koll på vad dom gör. Vi bor på landet och har jätte problem med förstörelse på skolgårdarna mm. Föräldrarna anser att dom har koll för att barnet svarade telefonen eller dom kan se på snapchat vart dom håller hus men jag lovar att inga ungar talar om att som sitter på skolans tak, just förstört alla bänkar och nu klottrar. Möjligt att dom säger att dom hänger vid skolans skateboard ramp (där personal förövrigt också hittat påse med knark)
För hjälptes föräldrarna liksom åt med att vara "förälder på byn" men nu litar dom blint på vad ungarna säger (eller ännu hellre skriver i ett sms)
 
Barnen i stan gör samma sak. Bara att de leker på gårdar och parker istället för på tomter. Så det är nog samma lika.
Tycker inte du att det är skillnad på att vara hemma hos någon och leka (dvs. det finns ansvariga vuxna i närheten) mot att leka ensamma i parker? Det tycker jag.
 
Tycker inte du att det är skillnad på att vara hemma hos någon och leka (dvs. det finns ansvariga vuxna i närheten) mot att leka ensamma i parker? Det tycker jag.
Om barnen springer mellan gårdarna, så att ingen vuxen riktigt vet var de är eller vad de gör, så tycker jag inte det är någon större skillnad, nej. Skillnaden i uppsyn mellan att leka på tomten och att leka på gården torde vara ganska liten. På gården finns ju också ansvariga vuxna i närheten. En gård är ju i praktiken som en gemensam tomt.
 
Om barnen springer mellan gårdarna, så att ingen vuxen riktigt vet var de är eller vad de gör, så tycker jag inte det är någon större skillnad, nej. Skillnaden i uppsyn mellan att leka på tomten och att leka på gården torde vara ganska liten. På gården finns ju också ansvariga vuxna i närheten. En gård är ju i praktiken som en gemensam tomt.
Det var parker jag reagerade på och skrev, inte innergårdar för det håller jag helt med dig om att det i normalfallet inte är någon skillnad på mot att leka på en tomt.
 
Det var parker jag reagerade på och skrev, inte innergårdar för det håller jag helt med dig om att det i normalfallet inte är någon skillnad på mot att leka på en tomt.
Även parkerna är ju liknande. Bor man i närheten är det ju inte så annorlunda mot att vara på grannens tomt, eller på skolgården, eller vad det nu är. Det är ju lite skillnad på att hänga på centralen och i en lämplig park/fotbollsplan.

Poängen är väl att det inte spelar så stor roll om det är stad eller land, barnets ålder och mognad är väl det viktiga, tänker jag. Staden är inte hälften så farlig för barn som folk kanske tror.
 
Även parkerna är ju liknande. Bor man i närheten är det ju inte så annorlunda mot att vara på grannens tomt, eller på skolgården, eller vad det nu är. Det är ju lite skillnad på att hänga på centralen och i en lämplig park/fotbollsplan.

Poängen är väl att det inte spelar så stor roll om det är stad eller land, barnets ålder och mognad är väl det viktiga, tänker jag. Staden är inte hälften så farlig för barn som folk kanske tror.
Oavsett så är buset mer förekommande i en stad än på landet även om det såklart finns sådant på landet med och barn bör vara inne innan de kommer ut om de inte är under en vuxens uppsikt.

Jag har ju bott i både stad och på landet så det är inte så att jag är omedveten om hur det är på något av ställena.

Barnets mognad spelar så klart stor roll och också vilka hen umgås med och hur påverkbar hen är. Av de barn som har växt upp här är det ett barn jag aldrig skulle släppt iväg utan koll (koll som att i vuxna var ständigt närvarande) i den åldern just för att hen var så påverkbar att andra kunde få hen att göra vad som helst.
 
Jag tänker att på landet är det färre barn. Det är mer troligt att man vet vem barnet umgås med än i större ställe där det finns mer folk. Där kanske det blir mera barn som träffar fler barn och det blir större grupper som inte länge är trygga och fasta
 
Oavsett så är buset mer förekommande i en stad än på landet även om det såklart finns sådant på landet med och barn bör vara inne innan de kommer ut om de inte är under en vuxens uppsikt.

Jag har ju bott i både stad och på landet så det är inte så att jag är omedveten om hur det är på något av ställena.

Barnets mognad spelar så klart stor roll och också vilka hen umgås med och hur påverkbar hen är. Av de barn som har växt upp här är det ett barn jag aldrig skulle släppt iväg utan koll (koll som att i vuxna var ständigt närvarande) i den åldern just för att hen var så påverkbar att andra kunde få hen att göra vad som helst.
På landet finns andra faror, tänker jag. Farliga ställen man inte borde leka på (fallfärdiga byggnader, verkstäder, osv), osv. Och det finns en hel del ställen i stan som är busfria. Vi bor bredvid en park, och jag har aldrig under fem år sett något där som med bästa vilja i världen kan betecknas som ”bus”.

Vart man än bor så finns det saker man kan göra som är farliga, och som man behöver kunna hantera innan man är stor nog att springa fritt omkring. Våra barn är både på landet och i stan, och de har lika mycket frihet på båda ställena. På landet springer de mellan tomterna med sina kompisar, i stan är de i parken och på gårdar med kompisarna där. Samma lika.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
903
Senast: Praefatio
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 289
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp