Hur länge får ett inkassobolag sitta på en skuld?

monster1

Trådstartare
Min sambo som har haft det milt sagt kämpigt med psykiskohälsa och skulder har nu lyckats komma på rätt köl betalat av alla kronofogdens skulder och alla andra mindre lån som legat. Han har hjälp av boendestöd med att betala räkningar (de sitter med för att se till att det händer). Men nu börjar det ramla in gamla skulder som legat och ackumulerat ränta. Missade läkarbesök 2011 som legat hos lindorff sedan dess blir nu överförda till kronofogden osv (det betalades givetvis på en gång men hade ju blivit 2500 i stället för det 150 kr som skulden startade på). Hur länge kan ett indrivningsföretag sitta och ruva på skulderna, kan man på något vis få reda på om man har skulder som ligger någonstans och ackumulerar ränta?
 
Får och får, jag håller på att kämpa med en inkassoräknimg som damp ner här för nån måmad sen. En Mr Music-räkning från 2002. Alltså 17 år sen...Om jag fattat rätt, så säljs skulderna på nåt vis mellan olika bolag, så då kan dom hålla på utan att behöva skicka det till KFM. Bolagen tjänar på räntorna.
 
Tre år om det inte kommit en påminnelse vill jag minnas. Kommer det en påminnelse så startar tre nya år.

Finns det krav på i vilken form påminnelsen ska komma? Tänker att det finns ju många appar numera eller kanske inte för inkasso? Jag har svårt att komma ihåg att kolla mina parkeringsappar och Klarna och kom att tänka på detta då :D
 
En skuld kan leva länge det är som skrivits här så att bolag säljer skulder och tjänar på räntan. De flesta inkassoföretag har stenkoll på när de ska skicka ut påminnelse för att inte tappa skulden så en skuld kan man ha hela livet i princip. @monster1 kan vara idé att ta reda på om det finns skuld- och budgetrådgivare i kommunen det har säkerligen boendestödet koll på. Om det finns så kan de ofta hjälpa till med kontakter med inkassoföretag och sammanställa skulder m.m. Oftast brukar man kunna boka tid så man får hjälp med en första genomgång av hela ekonomin.
 
Min sambo som har haft det milt sagt kämpigt med psykiskohälsa och skulder har nu lyckats komma på rätt köl betalat av alla kronofogdens skulder och alla andra mindre lån som legat. Han har hjälp av boendestöd med att betala räkningar (de sitter med för att se till att det händer). Men nu börjar det ramla in gamla skulder som legat och ackumulerat ränta. Missade läkarbesök 2011 som legat hos lindorff sedan dess blir nu överförda till kronofogden osv (det betalades givetvis på en gång men hade ju blivit 2500 i stället för det 150 kr som skulden startade på). Hur länge kan ett indrivningsföretag sitta och ruva på skulderna, kan man på något vis få reda på om man har skulder som ligger någonstans och ackumulerar ränta?
Kanske kan vara så att de inte tyckt det varit värt att skicka det till kronofogden innan? Om det är relativt små belopp och det redan finna många skulder registrerade där så kostar det avgift men är inte troligt att de får tillbaka pengarna när de ser att det inte betalas ner.
Men det är ju himla tråkigt av dem att skicka det till KFM och öka avgifterna istället för en ny påminnelse så det går att betala direkt till dem när de ser att chansen att få pengarna har kommit tillbaka.

Kan de ha skickat en påminnelse vart tredje år men att sambon kanske inte minns eller har noterat det? Man kan bestrida dem som vanliga räkningar och hävda att preskriptionstiden på tre år har passerat så får de lov att producera dokumentation på när de ska ha skickat påminnelserna. Men ni kanske inte i första hand är ute efter att driva en sådan fight?
 
Syns inte skulder om man tar en kreditupplysning? Alltså att man borde kunna ta en kreditupplysning på sig själv och se vad som finns där?
Nej? Inkassokrav syns inte på en vanlig UC som du kan ta på dig själv. Varför skulle det göra det? Alltså sånt här är ju basic allmänbildning.
 
Nej? Inkassokrav syns inte på en vanlig UC som du kan ta på dig själv. Varför skulle det göra det? Alltså sånt här är ju basic allmänbildning.
Varför skulle det inte göra det? Skulder bör väl synas när man tar en kreditupplysning, det är ju en form av kredit.
 
Varför skulle det inte göra det? Skulder bör väl synas när man tar en kreditupplysning, det är ju en form av kredit.

Nej sånt syns inte. Har du en kredit/lån som förfallit och blivit en inkassoskuld så syns skulden men det står inte att den är hos inkasso. Men det bör man rimligtvis själv veta vem som har hand om ens skulder tänker jag.
 
Kolla på minuc.se, så här säger dom själva om vad du kan se:
Screenshot_20190115-204958.png
 
Kanske kan vara så att de inte tyckt det varit värt att skicka det till kronofogden innan? Om det är relativt små belopp och det redan finna många skulder registrerade där så kostar det avgift men är inte troligt att de får tillbaka pengarna när de ser att det inte betalas ner.
Men det är ju himla tråkigt av dem att skicka det till KFM och öka avgifterna istället för en ny påminnelse så det går att betala direkt till dem när de ser att chansen att få pengarna har kommit tillbaka.

Kan de ha skickat en påminnelse vart tredje år men att sambon kanske inte minns eller har noterat det? Man kan bestrida dem som vanliga räkningar och hävda att preskriptionstiden på tre år har passerat så får de lov att producera dokumentation på när de ska ha skickat påminnelserna. Men ni kanske inte i första hand är ute efter att driva en sådan fight?
KFM avgiften var ganska liten jämfört med räntan som stigit på det ursprungliga beloppet på sju år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 829
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp