Hur länge "får" man gå över tiden??

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Benso

Mitt x (vi är väldigt bra vänner) syrra ska få barn :love: Eller hon skulle fått barn den 21/5 egentligen... Men en liten bebis känner tydligen inte för att komma än :mad: ;)

Så hur länge får man gå övertiden innan man blir igångsatt??
Jag har för mig att det är tre veckor, men frågade min kompis som är uska om hon hade nån aning...
Hon svarar då (det här är roligt ;)) Max en vecka... Man FÅR inte gå längre för barnet går upp 1 kg i veckan när man går över tiden :rofl:
Jag svarar att jag tycker ju att det låter liite konstigt...
Man hon är bombsäker å säger Men tänk om du då går över 3 veckor... Då väger bebisen 6-7 kg :eek:

Jag trodde jag skulle svimma av skratt men sa inget eftersom hon är så förbannat envis å jag inte orkade ta striden :p
Men Jag tänkte att jag frågar er bukefolk eftersom de flesta av er på barnforumet här kanske vet :)
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Jag gick över 12 dagar innan min förlossning satte igång och hade den inte kommit igång av sig själv hade jag tid för konsultation och eventuell igångsättning när jag var 42 fullgångna veckor. Hade det inte gått att sätta igång mig så hade de max väntat två dagar innan de gjorde ett försök.

Skönt iaf att det kom igång av sig själv, min son vägde 4045 g när han föddes och var jag var i v 37 gjordes en viktuppskattning och då vägde han ungefär 3250 g så de ökar knappast ett kilo i veckan :)
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Beror nog lite på vart du bor. När jga vänta ettan och bodde i Stockholm fick jag snällt vänta 21 dagar efter bf innan jag vart igångsatt. När jag väntade tvåan så frågade jag ganska tidigt eftersom jag var säkert på att få gå över igen och då fick jag svaret att efter 2 veckor görs en koll går det inte att sätta igång då så väntar man 2-3 dagar till beroende på hur mamman och bebis mår innan man sätter igång. Så här nere i Småland (åtminstone norra delen) får man gå max 17 dagar.

När jag väntade ettan gjordes mängder av koller sista veckan blandannat mättes fostervattnet varannan dag. På dag 15 över tiden gjordes en viktskattning. Han skattades då till 3550g och skattades väga 3700 -3800 g om han gick 21 dagar nu vägde han bara 3510 g när han föddes.
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

OK så det är lite olika alltså...

JAG vet att bebisen inte går upp 1 kg/vecka men min smarta kompis :D som vet allt (enligt henne själv) trodde tydligen det... stackars henne när hon skaffar barn om hon går över tiden :crazy:
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Jag vet två personer som fått vänta mer än tre veckor, närmare fyra faktiskt. Men det är ju olika i olika landsting.

Många tycker ju att det är bättre om förlossningen får komma igång av sig själv, fast samtidigt börjar man mer och mer tala om riskerna med "för långa" graviditeter, särskilt för lite äldre blivande mammor. Moderkakan lägger ju gradvis av på slutet och ibland kan det bli allvarligt. Fjorton dagar efter det preliminära förlossningsdatumet brukar man i alla fall börja övervaka barnet noga.
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

När jag väntade första barnet gick jag över 14 dagar, och jag hade inte fått ngn tid för sk. bedömning (om de skulle sätta igång förlossningen eller inte). Barnet vägde 3285 g och var 50 cm lång, varken liten eller stor, utan ganska normal. Det här var i slutet av
80-talet, så en del kanske har ändrats sedan dess vad det gäller att "gå över tiden"?
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

På de flesta landsting får man komma in på bedömning senast v. 42 och hur man fortsätter därifrån är lite olika... Med Elin konstaterades för lite fostervatten och de försökte få igång förlosningen genom Cytoteck, det tog en hel del tid och hon är tillslut född v 42+6... Och då med akutsnitt av olika andledningar. Då vägde hon 4250 g och var 54 lång...

Fredrik var jag oxå in v.42+0, men den läkaren hade redan bestämt sig för att det inte skulle bli någon igångsättning kändes det som... Jag skulle komma tillbaka två dagar senare för kontroll igen... Men Fredrik hade andra planner och samma kväll fick jag värkar... Sen är han tillslut för två dagar senare, tidigt på morgonen... ;) 4780 g och 56 lång...
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Oj! Var han så stor!

En kompis till mig fick gå över tre veckor innan de satte igång henne.
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Nu har det iaf kommit ut en liten bebis :love:
Så hon gick ju inte över så jätte länge... Men jag har fått för mig att det är ganska vanligt att gå över med första barnet... Eller iaf att första barnet inte kommer på beräknat datum??
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Benso skrev:
Nu har det iaf kommit ut en liten bebis :love:
Så hon gick ju inte över så jätte länge... Men jag har fått för mig att det är ganska vanligt att gå över med första barnet... Eller iaf att första barnet inte kommer på beräknat datum??

En fd tjejkompis fick sin dotter på beräknad dag, och det var hennes första. Och det var en helt vanlig förlossning.
Och min sons pappas kusin (hängde ni med??) han föddes 11 veckor för tidigt, och det var deras första barn.

Har aldrig hört att förstföderskor går över tiden :crazy:
Tror att det sker lika ofta som på omföderskor. En vännina till min mamma blev igångsatt 3 veckor över tiden med sitt andra barn.

Själv fick jag pl. kejsarsnitt veckan innan BF, så jag vet inte när min parvel hade tänkt titta ut om han fått bestämma ;)
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Benso skrev:
Mitt x (vi är väldigt bra vänner) syrra ska få barn :love: Eller hon skulle fått barn den 21/5 egentligen... Men en liten bebis känner tydligen inte för att komma än :mad: ;)

Så hur länge får man gå övertiden innan man blir igångsatt??
Jag har för mig att det är tre veckor, men frågade min kompis som är uska om hon hade nån aning...
Hon svarar då (det här är roligt ;)) Max en vecka... Man FÅR inte gå längre för barnet går upp 1 kg i veckan när man går över tiden :rofl:
Jag svarar att jag tycker ju att det låter liite konstigt...
Man hon är bombsäker å säger Men tänk om du då går över 3 veckor... Då väger bebisen 6-7 kg :eek:

Jag trodde jag skulle svimma av skratt men sa inget eftersom hon är så förbannat envis å jag inte orkade ta striden :p
Men Jag tänkte att jag frågar er bukefolk eftersom de flesta av er på barnforumet här kanske vet :)
man får gå ca 3 veckor över tiden om barnet mår bra ..
jag gick 10dagar över med min yngsta o han vägde 5200gram :banana:
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

här är det 3 veckor.... eller rättare sagt 22 dagar

gick 18 dgr över hon vägde 4170 g, jag däremot vägde 50 mer än vanligt ;)
 
Sv: Hur länge "får" man gå över tiden??

Du har rätt, det är ca 3 veckor sedan sätter dom igång en.
Att de går upp 1 kg i veckan kan inte stämma då jag gick över nästan 3 veckor och min dotter vägde 4010 gram, med andra ord skulle hon bara ha vägt 1 kg om jag fött henne v.40 som är normalt, så det kan ju inte stämma...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 487
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Nu ligger jag här igen som en ”helikopter” och vänder och vrider och försöker sova, men det går inte. Är trött egentligen men hjärnan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 895
Senast: kbtravare
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 209
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp