Hur länge gäller karensdagen i mitt fall?

Fibusen

Trådstartare
Var hemma och sjuk från mina pass på jobbet den 8,10,och 12 september, sen har jag varit ledig fram tills i morgon som skulle ha blivit nästa pass, men nu sitter jag med halsont och huvudvärk....Hur räknas karensdagen för mig i morgon? Behöver jag läkarintyg? Jag har ju varit frisk emellan, var snorig 8,9,10 sept, men sen har det varit helt lugnt, var hemma den 12de för säkerhetsskull, men nu känns det som om det börjar om...
 
Var hemma och sjuk från mina pass på jobbet den 8,10,och 12 september, sen har jag varit ledig fram tills i morgon som skulle ha blivit nästa pass, men nu sitter jag med halsont och huvudvärk....Hur räknas karensdagen för mig i morgon? Behöver jag läkarintyg? Jag har ju varit frisk emellan, var snorig 8,9,10 sept, men sen har det varit helt lugnt, var hemma den 12de för säkerhetsskull, men nu känns det som om det börjar om...
Det är väl 21 dagar nu utan sjukintyg? :)
Glöm det. Läste slarvigt 🙄
 
Var hemma och sjuk från mina pass på jobbet den 8,10,och 12 september, sen har jag varit ledig fram tills i morgon som skulle ha blivit nästa pass, men nu sitter jag med halsont och huvudvärk....Hur räknas karensdagen för mig i morgon? Behöver jag läkarintyg? Jag har ju varit frisk emellan, var snorig 8,9,10 sept, men sen har det varit helt lugnt, var hemma den 12de för säkerhetsskull, men nu känns det som om det börjar om...
Nu tror jag att jag svarar på det du faktiskt frågade......Om du insjuknar inom 5 kalenderdagar så är det samma karensdag.
 
Om en insjuknar på nytt inom 5 kalenderdagar, ska inget nytt karensavdrag göras. Enligt Försäkringskassan.
 
5 kalenderdagar är som redan påpekats korrekt. Men du ska eg varit friskanmäld emellan. I ditt fall så första sjukdag (karens) var den 8 Sept. Sen var du sjuk till den 12 Sept. Frisk den 13 och (troligen) sjuk den 21 Sept.

Då är det ny karensdag den 21 Sept.

Alt om man antar att du inte friskanmälde utan var sjuk hela tiden så är du på sjukdag 14 (om jag räknade rätt) och din AG ska anmäla till Försäkringskassan och du ska sen ansöka om sjukpenning.
 
5 kalenderdagar är som redan påpekats korrekt. Men du ska eg varit friskanmäld emellan. I ditt fall så första sjukdag (karens) var den 8 Sept. Sen var du sjuk till den 12 Sept. Frisk den 13 och (troligen) sjuk den 21 Sept.

Då är det ny karensdag den 21 Sept.

Alt om man antar att du inte friskanmälde utan var sjuk hela tiden så är du på sjukdag 14 (om jag räknade rätt) och din AG ska anmäla till Försäkringskassan och du ska sen ansöka om sjukpenning.

Jag får ringa kontoret i morgon och lyssna. Jag var ju frisk emellan, men vi friskanmäler oss aldrig då vi sköter all frånvaro inom gruppen. Jag räknade med att vara hemma mina tre dygn, sen var jag ju ledig en vecka, och efter det så skulle jag ju absolut vara redo att jobba. Men då blev jag dålig igen...

Vi lägger in i tidrapporteringen när vi är sjuka och sätter in ersättare, men det finns ingen punkt där vi kan ”friskanmäla” oss igen, utan vi lägger som sagt bara in passen där vi är sjuka, sen jobbar vi passen vi är friska på liksom.

Kontoret är aldrig omöjligt, jag hoppas att det går att ordna så jag slipper krångla med FK. Jag har ju varit frisk emellan, men jag har ju varit ledig.
 
Jag skulle jobbat från kl 12 på tisdagen den 8de till kl 12 den 9onde, sen från kl 12 den 10de till kl 12 den 11de, sen från kl 12 den 12de till kl 12 den 13de.

Det är mina tre dygn jag var sjuk från, sen har jag varit ledig tills i morgon då jag skulle börjat kl 12 igen, och slutat kl 12 på tisdagen, men det passet kan jag inte jobba nu utan har sjukat mig.
 
Som jag förstår så ska AG betala i 14 dagar, och om jag räknat rätt så ska dom betala i morgon, men mina 12 h som går över på tisdagen (kl 00-12) lär ju hamna på FK? Vilket känns löjligt eftersom jag varit frisk emellan...
 
Jag får ringa kontoret i morgon och lyssna. Jag var ju frisk emellan, men vi friskanmäler oss aldrig då vi sköter all frånvaro inom gruppen. Jag räknade med att vara hemma mina tre dygn, sen var jag ju ledig en vecka, och efter det så skulle jag ju absolut vara redo att jobba. Men då blev jag dålig igen...

Vi lägger in i tidrapporteringen när vi är sjuka och sätter in ersättare, men det finns ingen punkt där vi kan ”friskanmäla” oss igen, utan vi lägger som sagt bara in passen där vi är sjuka, sen jobbar vi passen vi är friska på liksom.

Kontoret är aldrig omöjligt, jag hoppas att det går att ordna så jag slipper krångla med FK. Jag har ju varit frisk emellan, men jag har ju varit ledig.

Det är klart det går att fixa. Du är helt enkelt sjuk igen och får en ny karensdag. Du beskriver ju själv ni inte har krav på officiell friskskrivning på din arbetsplats. Och då har du varit sjuk, sen frisk och nu sjuk igen.

Krya på dig!
 
Som jag förstår så ska AG betala i 14 dagar, och om jag räknat rätt så ska dom betala i morgon, men mina 12 h som går över på tisdagen (kl 00-12) lär ju hamna på FK? Vilket känns löjligt eftersom jag varit frisk emellan...
Det är om du är sjuk i ett svep. Och i normala fall hade du dag åtta behöver visa din ag ett läkarintyg.

Så som du beskriver med att ni inte behöver friskanmäla samt att du varit frisk så är det inga problem. Du var sjuk, sen frisk och är nu sjuk igen. Du får en ny karensdag och en ny 14 dagars sjuklöneperiod som arbetsgivaren ska betala.

Du kan även få ersättning med ett schablonbelopp av FK för båda dina karensdagar iom nuvarande regler.
 
Det är om du är sjuk i ett svep. Och i normala fall hade du dag åtta behöver visa din ag ett läkarintyg.

Så som du beskriver med att ni inte behöver friskanmäla samt att du varit frisk så är det inga problem. Du var sjuk, sen frisk och är nu sjuk igen. Du får en ny karensdag och en ny 14 dagars sjuklöneperiod som arbetsgivaren ska betala.

Du kan även få ersättning med ett schablonbelopp av FK för båda dina karensdagar iom nuvarande regler.

Tack! 🙏🏻 Ja, vi använder ett program som heter Cirrus, där våra scheman ligger. Jag är arbetsledare för våran assistentgrupp, så blir någon sjuk så kontaktar dom mig, jag lägger in sjukdom på dom passen dom sagt att dom antagligen blir hemma, löser och lägger in vikarie på dom passen, sen ifall sjukdomen drar iväg mer än dom dagar dom antagit från början så får dom höra av sig till mig så löser jag fler pass. Samma för mig själv, antar hur många pass jag blir borta och sätter in vikarie för dom passen, sen kommer jag tillbaka och jobbar efter det.

Men det är aldrig talan om att friskanmäla sig... I slutet på månaden godkänner jag tidrapporten för våran grupp och ”lön” på kontoret tar hand om den.

Eftersom vi jobbar vartannat dygn en vecka,sen ledig en vecka, så brukar det vara ganska enkelt att räkna ut ungefär hur länge vi blir borta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 322
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag var inne och kollade tidsrapporteringen för jobbet (som måste göras för annars får man aldrig rätt lön trots att vi har...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: BernT
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp