Hur länge håller ett kokt ägg?

Asko

Trådstartare
Ja, det är min fråga. Ett färdigt hårdkokt ägg, hur länge brukar det hålla sig i kylskåpet? 🤔
 
Jag brukar koka ett gäng måndag morgon och äta upp det sista fredag morgon. Har aldrig varit med om att de blivit missfärgade eller dåliga på något vis under de 4-5 dagarna.
 
Om du frågar en tysk, hur länge som helst. Även i rumstemperatur har de dem orimligt länge. Man kan köpa färdigkokta målade ägg på påsk som sen snaskas på i veckor.
 
Jag har mina kokta ägg framme, gillar dem inte kylskåpskalla. Men vet jag att det dröjer en vecka så lägger jag dem i kylen.
 
Vad gör ni med äggen som gör att de ser oaptitliga ut efter 2 dagar? Jag brukar koka mina ägg så gulan fortfarande är lite krämig (men inte rinnig för då går de inte äta kalla), och mina ägg ser likadana ut dag 5 som dag 1 :).
De blir snabbare gråa om de är hårdkokta men även med krämig gula så blir mina ägg gråa efter några dagar. Iaf så att det blir en liten gråa kant runt gulan. Gör inget särskilt med dem alls. Har dem i kylen.
 
Om du frågar en tysk, hur länge som helst. Även i rumstemperatur har de dem orimligt länge. Man kan köpa färdigkokta målade ägg på påsk som sen snaskas på i veckor.

De målade äggen som säljs vid påsk i Tyskland har skyddande lackskikt. Vanliga ägg man kokar själv håller inte lika länge i rumstemperatur.
 
Jag brukar ha äggen en vecka. Någon gång har det gått längre tid.
Har aldrig varit med om att de blir vare sig slemmiga eller konstiga i färgen. Min kyl håller 6 grader om det spelar någon roll.
 
Jag skalar inte mina kokta ägg innan jag stoppar in dem i kylen för förvaring, tror att de håller längre då iom inga bakterier kommer åt dem :confused:

En vecka i kyl är inga problem och de blir inte heller gråa

Jag gillar inte heller kylskåpskalla ägg och lägger dem i varmvatten alt tar fram dem några timmar innan jag ska äta dem (tex om jag är på jobbet) :)
 
Ett tips jag fick för många år sen om man vill spara kokta ägg längre.
Låt bli spola dom med kallt vatten utan låt dom svalna i kokvattnet. Om du spolar äggen bildas micro-sprickor i skalet och ägget håller kortare tid.

Ett annat tips är, att om man inte vill äta kylskåpskallt ägg så lägg det i en temugg med hett vatten en stund så får du ett lagom varmt ägg att äta.
(såg Ekvation redan skrivit det :D )
 

Liknande trådar

Mat En massa ägg har återkallats pga risk för att de kan innehålla salmonella. Men om man kokar äggen så de blir hårdkokta bör väl alla...
2
Svar
34
· Visningar
2 117
Senast: Bri
·
Hemmet Plockade fram ett par byxor som legat ihopvikta i garderoben länge och de är helt fulla av små prickar på sidan som varit inåt och nu är...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: Catsu
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 946
Senast: Enya
·
Mat Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken. Någon här som vet mer om detta? Så många frågor... Jag uppfattar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 261
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp