Hur länge håller nötter och frön?

zassoo

Trådstartare
Som rubriken: hur länge håller nötter och frön? De har förvarats i rumstemperatur i lufttäta burkar. Inköpta förra hösten, vet ej utgångsdatum eftersom förpackningarna är slängda.

Skalade jordnötter, skalade cashewnötter och chiafrön, om det spelar roll :)

Har försökt googla utan större framgång, mer än att de håller längre om de är oskalade. Och längre i sval temperatur.
 
Som rubriken: hur länge håller nötter och frön? De har förvarats i rumstemperatur i lufttäta burkar. Inköpta förra hösten, vet ej utgångsdatum eftersom förpackningarna är slängda.

Skalade jordnötter, skalade cashewnötter och chiafrön, om det spelar roll :)

Har försökt googla utan större framgång, mer än att de håller längre om de är oskalade. Och längre i sval temperatur
1: Lukta
2: Smaka
 
Jag är alltså ute efter svar i stil med hur länge nötter och frön vanligtvis brukar hålla. I storleksordningen månader eller år, typ.

Känns ganska självklart att de är dåliga om de luktar eller smakar konstigt :p Jag är inte speciellt noga med utgångsdatum, men är heller inte sugen på att provsmaka härskna nötter om jag kan slippa.
 
Jag är alltså ute efter svar i stil med hur länge nötter och frön vanligtvis brukar hålla. I storleksordningen månader eller år, typ.

Känns ganska självklart att de är dåliga om de luktar eller smakar konstigt :p Jag är inte speciellt noga med utgångsdatum, men är heller inte sugen på att provsmaka härskna nötter om jag kan slippa.
De kan lätt hålla i flera år om de ligger bra (svalt, mörkt). Smaken kan mattas av och de kan bli lite torra, men är de härskna märker du en tydlig smak. Du får allt ta och gnaga på en bit och se, det är inte hela världen. Inte värre än att råka på en bittermandel. Ha nåt att skölja med så klarar du dig :)
 
Jag är alltså ute efter svar i stil med hur länge nötter och frön vanligtvis brukar hålla. I storleksordningen månader eller år, typ.

Känns ganska självklart att de är dåliga om de luktar eller smakar konstigt :p Jag är inte speciellt noga med utgångsdatum, men är heller inte sugen på att provsmaka härskna nötter om jag kan slippa.
Vanligtvis nånstans mellan nån vecka till några år.

Man känner ju rätt bra på lukten redan.
Känns spontant som att chiafrön håller bättre än nötterna då det är något mindre fett i dom men det är en vild gissning.
 
De kan lätt hålla i flera år om de ligger bra (svalt, mörkt). Smaken kan mattas av och de kan bli lite torra, men är de härskna märker du en tydlig smak. Du får allt ta och gnaga på en bit och se, det är inte hela världen. Inte värre än att råka på en bittermandel. Ha nåt att skölja med så klarar du dig :)
Då är det nog ingen fara än på ett tag :up:
 
Chiafrön tycker jag verkar hålla nästan hur länge som helst. Nötter är jag nojig för mögel i. Jordnötter har jag noll koll på men cashewnötterna skulle jag vara tveksam till i alla fall.
 
Mina nötter och frön har absolut hållt ett år. Men luktar alltid innan då det händer att något luktar härsket. Tycker framförallt att skalade solrosfrön har en förmåga att härskna relativt fort, men vi har det lite för varmt i vårt skafferi än vad jag gillar, kylskåpet står vägg i vägg och alstrar massor av värme till ena väggen på skafferiet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp