Hur länge innan förändring?

K

Krabban

Hur lång tid tar det innan man kan se förändringar i hullet efter foderbyte?

Hoppas ngn svarar på detta, tycker min lilla pålle ser lite tunn ut. :(

:bump:
 
Ganska individuellt faktiskt, men en månad brukar jag ge det iaf. Om det inte blir en uppenbar försämring.

Sen ibland kan man se STOR förändring på kort tid. När jag i ren desperation la på korn på unghästen (ovanpå vanliga foderstaten) så var det SUPERSTOR skillnad på 3 veckor. Finns bilder, folk frågade mig om jag gett henne anabola. ;)

(Fö ingen aning varför det fungerade med korn, hon stod på uträknad foderstat etc, och den var höjd och höjd och hon låg långt över behoven, alla kvoter rätt etc. Men gick inte upp. Men ½ kg korn/dag gjorde underverk. Trots att det inte ändrade foderstaten speciellt egentligen. Måste ha varit så att hon kunde utvinna kornet bättre än något annat eller något..)
 
Tack så jättemycket för ditt svar! Ja han har ganska precis kommit in från ett lite för tunt (tyvärr) bete, så det ska bli intressant att se om den nya foderstaten passar honom. Han har stått inne nu ungefär 2 veckor så då borde man kanske kunna se lite snart i såna fall. :)
 
Ge det två veckor till du, såvida han inte blir ÄNNU tunnare under dne tiden. Och som jag skrev i din andra tråd, protein från grovfoder är inte så farligt att överdosera (spec inte en kort period), så känner du dig osäker så öka det. T ex med lucern strå om du börjar undra om höet verkligen är lika bra som förra året.. (Strå istället för pellets för det bara är bra ju mer strå han får i sig. Och du vet ju inte vad höet innehåller)
 
Min häst tappade lite under boxvila och en period direkt efter då jag var bortrest. Totalt drygt 2 veckor blev det hon tappade på. Jag fodrade upp direkt när jag kom hem då och såg skillnad på bara 1-2 veckor, fast då kanske jag har hökögon. :cool: Men om din häst inte blivit smalare under de 2 veckorna skulle jag nog vänta 1 vecka till och se innan jag ev. la på mer mat. Du kan även mäta hästen med måttband på olika ställen och jämföra vecka till vecka.
 
Ja du har nog hökögon :D!

Bra idé att mäta honom runt magen!

Tack för båda era svar! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
334
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp