hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

S

sirroc

Sköter om ett halvblodssto som ska få sitt första föl i april 2009.Jag bara undrar hur länge ni brukar rida på dem om de inte visar irritation av det:confused: Jag är så rädd att göra nåt fel:cry:
 
Sv: hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Jag gör somsåhär - fram till jul är det samma ridning som vanligt, men restriktiv med att träffa hästar som tävlar/själv åka (risk för smittor). Efter jul lugnare ridning, de sista månaderna kan man ju också rida lite, men det brukar vi inte göra. De sista månaderna kan stoet visa att hon inte vill bli riden. Mitt dräktiga newforeststo (föl i april) går på ridskola den här terminen, kommer hem till oss efter jul.
 
Sv: hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Min ena häst reds dagen innan hon fölade. Red barbacka de sista månaderna, och enbart i skogen på hennes villkor (nästan iaf..... hon ville gärna springa mkt fortare, men hennes tråkiga matte sa att det var skritt och jogg-trav som gällde)
Ett annat sto jag hade reds inget de sista månaderna, eftersom hon visade att hon inte ville det.

Allt beror på hästen, men lugn ridning i slutet av en dräktighet är inte skadligt om inte hästen visar obehag.
 
Sv: hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Lyssna på din häst, hon avgör hur länge hon vill. En del tycker det är helt ok att komma ut på lugna turer ända in i slutet, andra säger ifrån tidigare.
Mitt sto sade ifrån redan i månad 6, hon ville inte mer än att gå och skrota i hagen med sina dräktiga kompisar. Så så fick det bli.

Åka bort och träna och tävla skulle aldrig falla mig in att göra med ett dräktigt sto, pga smittorisken.
 
Sv: hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Jag red mitt dräktiga sto tills hon var i åttonde månaden. Jag red i slutet bara skrittrundor barbacka. Hon är ett sådant sto som älskar att få röra på sig om så bara i skritt. Du märker själv när stoet inte vill mer och du ser ju på henne, hur stor hon är. Du kan väl nöja dig med att gå på promenader med henne framåt slutet? Du behöver ju inte rida då? Hon har ju redan nog med kilon att bära upp då! Jag skulle heller aldrig åka på tävling eller träning med mitt sto, just med tanke på smittorisken.
 
Sv: hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Tack för alla kloka svar det känns tryggt att veta hur andra gör som varit med förut.:laugh::laugh::laugh:
 
Sv: hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

Säger som de andra. Var lyhörd och rid så länge stoet verkar tycka det är okej. Sen kanske du kan gå promenader och liknande.
 
Sv: hur länge kan man rida ett dräktigt sto?

*kl*

När kan man börja rida efter att hästen fölat då?
Har för mig att man kan rida själv, utan fölet efter 3 månader?.. Men innan det då?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 883
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 225
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp