Hur länge kan poolen stå?

Fibusen

Trådstartare
Har en större pool med stålram som rymmer ca 13.000 liter vatten ute på gården, har såklart pump och klor i. Har startat upp den genom konstens alla regler med klor, algmedel osv.

Nu visar vädret bara kallt och regn så långt man kan se och jag är i valet och kvalet om jag kan låta poolen stå...

Håller sig vattnet fräscht ”hur länge som helst” om man sköter den som den ska? Eller blir det endå äckligt efter ett tag?

Jag satte upp den i början/mitten av juni då vi hade det rejält varmt här. Pumpen har gått dygnet runt sen dess, men pga vädret så har vi inte badat på en vecka nu.

Och om den kan stå, hur sköter man den bäst när den inte används?
 
Har en större pool med stålram som rymmer ca 13.000 liter vatten ute på gården, har såklart pump och klor i. Har startat upp den genom konstens alla regler med klor, algmedel osv.

Nu visar vädret bara kallt och regn så långt man kan se och jag är i valet och kvalet om jag kan låta poolen stå...

Håller sig vattnet fräscht ”hur länge som helst” om man sköter den som den ska? Eller blir det endå äckligt efter ett tag?

Jag satte upp den i början/mitten av juni då vi hade det rejält varmt här. Pumpen har gått dygnet runt sen dess, men pga vädret så har vi inte badat på en vecka nu.

Och om den kan stå, hur sköter man den bäst när den inte används?
Ja fortsätter du bara att klora och har pumpen igång så är det ju bara att hoppa i så fort vädret blir bättre igen. Skönast är ju att täcka den så att du inte behöver hålla rent från nedfallande skräp.
 
En kollega har en stor pool med klor och pump, det som de märkt nu när det blivit taskigt väder var att eftersom pumpen bara suger uppe vid ytan blev botten på poolen lite sunkig, dock försvann det på botten när man badade och sprang runt i det.
De har även ett skydd de lägger uppe på ytan, skyddet är någon bubbelplast och den poolen står ute året runt. Finns även en liten flytgrej som distribuerar kloret, minns inte va de sa hur ofta de fyllde på den med klortabletter.

Så även om man inte badar kan det kanske va bra att ha någon längre mopp så man kan röra runt lite på botten även om man själv inte badar kanske?
 
Har en större pool med stålram som rymmer ca 13.000 liter vatten ute på gården, har såklart pump och klor i. Har startat upp den genom konstens alla regler med klor, algmedel osv.

Nu visar vädret bara kallt och regn så långt man kan se och jag är i valet och kvalet om jag kan låta poolen stå...

Håller sig vattnet fräscht ”hur länge som helst” om man sköter den som den ska? Eller blir det endå äckligt efter ett tag?

Jag satte upp den i början/mitten av juni då vi hade det rejält varmt här. Pumpen har gått dygnet runt sen dess, men pga vädret så har vi inte badat på en vecka nu.

Och om den kan stå, hur sköter man den bäst när den inte används?
Jag hade en drygt dubbelt så stor pool som jag sålde förra året då jag ledsnade på allt pyssel med den, men visst saknar jag den ibland då det var så otroligt skönt att sova i den heta dagar efter nattskiften.

Jag hade den ståendes ute i flera år, över fem år minst. Fiskade löv, körde reningar och hade den övertäckt. Frös varje vinter men blev badklar tidigt på året när värmen kom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 896
Senast: Korven
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 952
Senast: vindvissla
·
Hästvård Jag vet att det är i mitten av maj nu, men här i östergötland så är det redan några som släppt sina hästar på bete, vädret har varit...
2
Svar
33
· Visningar
2 778
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp