HUr länge kna man ta föl på ston?

K

Killa

Hur gamla kan stoet va när man betäcker dem om d har haft föl innan, och hur gamla kan dom va när man tar första fölet? vore kul å veta :)
 
jag vet inte vad högst åldern är, men jag har träffat en häst (varmblod) som var 24år och dräktig. Hon hade fått flera föl redan och hade gått som avelshäst sedan hon avslutade sin travkarriär (vid 12-års ålder). Det var aldrig några problem för henne att föla. tyvärr vet jag inte om hon fortfarande är igång som avelshäst, för det var nog ungeär 3år sen jag träffade henne.
 
Vi tog första fölet efter vårt welsh-sto när hon var 14 år.Vi hade kontakt med flera veterinärer innan betäckningen, för att kolla om det var ok.Dom sa att det inte var några problem,och att många tar första föl efter tävlings karriären dvs vid 17 -18 års ålder. Våran welsh klarade fölningen bra, inga konstigheter...
 
Ston är byggda för att föda föl, man kan betäcka hur sent som helst, men.. att få dom dräktiga sent i livet om dom inte fölat innan ca 17-19 års ålder.. kan bli svårare!
Väldigt indivuduellt är ju detta också förstås, jag vet ston som fölat 1:a ggn vid en ålder av ca 20-22 år!!!

Ett sto som har fölat kan sen betäckas hur länge som helst, dvs.. *så länge hon lever och är frisk & pigg*!

Mvh :)/Bia
 
Man kan låta stona föla så länge so de är pigga, friska och framförallt BLIR dräktiga!
Hästar är konstruerade så att OM kroppen inte klarar av en dräktighet så blir de inte dräktiga.
Finns massor av exempel på ston i alla raser o storlekar, som fölat mer än en gång efter 25 års ålder! :)

Man kan i princip vänta hur länge som helst med första betäckningen, det enda man riskerar är, som sagt, att de inte blir dräktiga. :)
Man bör dock inte betäcka dem före 3 års ålder!
 
Jag vet inte men man brukar väl betäcka första gången då de är tre år så de får första fölet som fyraåring.

Men jag vet ett sto som blev tjuvbetäckt och då var den ett år så den fick fölet som två-åring TROR jag det var. Eller om det var som tre-åring.. hmm..

Så vet jag ett sto som är född -79 och betäcktes förra året. Vet inte om hon tog sig då varken hon eller hingsten ville ha varandra :o :p
Den hästen har fått föl sedan den var fyra år då och missat två gånger eller något.. Mååånga föl med andra ord.
 
Detta ar val inte att rekommendera, men om man har ett blivande ponny sto, och hon som 2-aring borjar bli lite stor i sin kat. ar det MYCKET vanligt att man har pa Irland betacker stoet sa att hon slutar att vaxa.

Det ar ingenting jag sjalv skulle gora, man ska vanta tills de ar minst 3 ar, sa far de folet nar de ar 4. Helst vill man ju inte ta fol forrens stoet har gjort nagonting sjalv, tex tavlat eller i alla fall blivit inriden.

Fast nu ska jag val inte prata....vi har ett 9-arigt Connemara sto som inte ar inriden, inte ens haft bett i munnen!! Men hon ar en duktig mamma och hon kommer att forbli det tills hon inte vill langre.

Visst kan man betacka ar ut och ar in, men jag brukar ta paus efter 4 fol...da far man ha ledigt ett ar och ta igen sej och bygga upp lite extra kraft - folet efter pausen brukar bli riktigt stort och fint, sallan nagra problem med ben mm.
Ar stoet inridet och tavlat, brukar hon fa tavla det aret...annars far man bara ga omkring och ata gras.

Grannen har ett Connemara-sto som hade sitt sista fol detta aret, nu ska de pensionera henne da hon inte tog det sa bra. Hon ar 27 ar. Barnen rider henne dock fortfarande, sa hon blir inte heltids pensionerad!! :)
 
Mitt halvblodsto är dräktigt nu troligen (jag vet inte så mycket om hennes tid före 7års ålder) för första gången, hon är 21 år i år. Hon blev dräktig direkt på första försöket.
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 206
Senast: caballus
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp