Hur länge kör ni dressyr?

P

Provincia

Ungefär hur länge brukar ni hålla på och vad gör ni ungefär under ett vanligt dressyrpass?
Ni som tävlar i maraton och dressyr, hur många ggr i veckan kör ni ut (och annat) respektive kör dressyr?
*Nyfiken*
 
Mina dressyrpass brukar vara ca 1 timme. Rider ut två dagar i veckan.

malu
 
Jag kör dressyr 3-4 dgr i veckan ca 40-60 min. Börjar med lösgörande arbete ca 15 min. dvs volter/serpentiner, öppna, tempoväxlingar i låg form, växlar mellan skritt och trav ofta. Sen höjer jag formen och kör samlingar korta bitar och växlar med korta skrittpass på ca 1-2min. Där efter kör jag korta ökningar, ökar bara så mycket att hästen känns stabil. där efter så kör jag ofta delar ur programet och avslutar sen med att trava ner hästen i låg form ca 10min. Därefter minst 15 min skritt. Under tävlingssäsongen så rids hästarna en dag i veckan och då cantrar jag dom för att få bättre flås. En dag i veckan så vilar dom då får dom gå i hagen lite längre ca 8h. Under vintern så rids dom två-tredagar. Jag kör ute 2 dgr i veckan ca 1,5 h i ganska lågt tempo. det är viktigt med omväxlande arbete. Detta gäller tävlingshästarna. Unghästarna 3 åringar körs 2-3dgr i veckan ca 30min/gång. Mestadels ute men ibland några minuter på banan.
Det är viktigt att känna sin häst och tänka på att träna hårdare i perioder och lite mindre vissa perioder då man inte kan hålla dem på topp särskilt länge.
Huvudsaken hästen och man själv tycker att det är roligt. Man måste se till att hästen har kondition och styrka för dom uppgifterna man utsätter dem för ex. maraton. :)
 
Tackar för det utförliga svaret :) :bow:
När ni är på själva tävlingsplatsen, hur lång tid brukar ni värma upp? Eftersom jag har en väldigt pigg dam är upp- och nedvärmningen en viktig del av träningen för att hon ska kunna arbeta rätt.
:)
 
Det går att köra öppna med vagn på en utbildad häst.

Mvh
Mia
 
Hur lång tid man kör fram på tävling beror på vad man har för häst. Det viktiga är att hästen är avspännd utan att vara trött. Det är viktigt att hästen orkar hela programet. Jag brukar spänna för 60 min innan. sedan så skrittar jag mycket det gör att hästen hinner se sig omkring och har då lättare att slappna av. Många kör fram för mycket och då går inte hästen fram tillräckligt inne på banan. lata hästar måste peppas lite innan medans heta måste lugnas. Man får inte tro att man kan fixa sånt som inte funkar hemma på framkörningen. Då får man bara en olycklig och stressad häst. Gör lätta saker med hästen och kolla sen av att de olika rörelserna funkar och att hästen lyssnar på förhållande & framåtdrivande hjälper. Försök att själv vara lugn och behåll humöret, planera så du har god tid på dig så blir det ingen onödig stress. :)
 
Oki :) Den största orsaken (hmm, tar tillbaka "största orsaken", får nog för många kommentarer då...) till att hästar blir stressade på tävlingsplatsen är för att ryttaren/kusken går omkring som ett nervvrak... Om man själv tar det lugnt så brukar oftast hästen bli harmonisk till slut :) Fast vem har inte tävlingsnerver...? :crazy: :)
 
Hejsan
Jag ser att du redan har fått bra svar på din fråga men angående framkörning på tävlingsplatsen så har jag en erfarenhet av en häst som jag tävlade presition och dressyr med och han kunde man inte kör nån framkörning med alls nästan, det gick bara att köra typ 10min före tävlingen för annars blev han alldeles för hispigg och okontrollerbar. Jag testade att köra fram lite längre än gång och det slutade med 2 skenturer. Många trode att det berodde på mig men det var en annan med mig med 42 års tävlings vana innom körning och han kunde intyga att jag var 100% lugn så det berode inte på mig utan det var hästens fel.
 
Ojdå.. :crazy: Men när värmde ni upp honom, räckte 10 min bara? :confused: Eller red ni honom innan ni spände för? Det brukar vara ganska nyttigt.
Min häst blir också lite hispig ju längre tid man rider /kör henne men om man skrittar mest och håller henne koncentrerad på uppgiften (gör en övning alltså) , blir hon genast lugnare. Dock är det svårt när det är så otroligt roliga hästar omkring som hon bara måste visa upp sig för! ;) :D
 
I mina ögon så låter det inte som om den hästen skulle ha visstats på en tävlingsplats överhuvudtaget. Framkörning behöver alla hästar. Man måste mjuka upp musklerna för att kunna göra en bra dressyr och presision. Kan man inte hantera hästen på tävlingsplatsen så får man stanna hemma :devil:. Hur blev då denna häst i maraton??? :confused:
Man får aldrig riskera andras säkerhet! Jag vill inte köra på samma plats som någon som har en häst som ibland blir okontrollerbar. Våra inkörda hästar kan bli skrämda för liver om det uppstår en situation. För att inte tala om funktionärer och publik som kan komma till skada. Framför allt för hästens egen skull. Om den blir så stressad av lite framkörning då vet inte jag om den borde vara körhäst.
 
Jag rider honom innan...Och ibland longerar jag honom innan också..
Inne på banan är han gudomlig. Jag har vunnit mycket med honom.. I både Dressyr körning och precition. Men på Maraton och i skogen går han inge vidare...
Han är en ex-Travare och jag :love: honom
D
 
Förstår inte riktigt, hur kan han gå kalas inne på banan med skenar med dig när du ska värma upp honom? :confused:
 
Nu har jag tävlingsuppehåll på obestämd tid. :mad:

Men när jag tävlade enbet så tränade jag honom i dressyr på bana ca 1 ggr i veckan. 1-2 dagar/v. tränade jag i backar eller körde i tyngre underlag alt. med tyngre vagn. 1 dag/v. tömkörde jag honom. Resten körde jag ut och tränade på småvägar. Han fick oftast 1 vilodag som innebar att gå ut och promenera.

Ibland har jag varit ute på 2 pass/ några dagar i veckan. Ett lite tyngre pass på förmiddag och ett lättare på e.middagen.

I maratonhinder körde jag endast på tävlingar med några få undantag. Har man bra lydnad på hästen så behöver man inte ligga och nöta i hinderna. Om nu hästen inte är orutinerad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 913
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 787
Senast: Lhas
·
Fordon Vi kikar lite på husvagnar. Som förstagångsköpare så har vi många funderingar. Vi söker i prisklass som gör att vi hamnar på vagnar...
2
Svar
31
· Visningar
1 676
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp