Hur länge låta lusern stå

Ja det blir en blandning av lucern och vatten - en gröt, själva lucernbitarna blir inte mycket större. Kan du få lucernhack att svälla? Det är samma sak men mindre finfördelat.
Förstår inte frågan, men det blev i alla fall betydligt mycket mer massa av pelletsen med vatten än utan 🤷‍♀️
 
Förstår inte frågan, men det blev i alla fall betydligt mycket mer massa av pelletsen med vatten än utan 🤷‍♀️
Klart det blir mer massa, det är ju inte så att vattnet försvinner när de faller sönder och blandas med vattnet.

Det är dock skillnad mellan lucern (alltså torkat gräs) de sväller inte så värst mycket och det är därför det är okej för hästar att äta det torrt och betfor som sväller och blir större, många gånger större och kan orsaka förstoppning om det inte får svälla.
 
Jag kände en häst som dog av foderstrupsförstoppning av en handfull lucernpellets som gavs ur handen i en grön sommarhage. Efter det ger jag aldrig torra pellets utan alltid ihop med vatten. Det behöver inte stå stills det faller sönder, men jag ger det aldrig torrt. Jag har sett tre hästar totalt med foderstrupsförstoppning, av dem fick två avlivas, vad som hände med den tredje vet jag inte.

Min erfarenhet är att lucernpellets sväller betydligt snabbare än betfor.
 
Då är himlen grön. Lucernpelets löses upp och skapar en gröt, själv lucernen sväller inte nämnvärt, som sagt kolla om lucernet sväller genom att blöta lucenrhack och se hur det beter sig.
Fast Spannex lusern sväller väldigt mkt. 4-6 gånger sin ursprungliga mängd. Så din himmel kanske är grön men min är blå… Krafft sväller mkt mindre, stallägaren har det.

Vi sätter på morgonen, det de ska få på kvällen, och sen sätter vi morgonlusern på kvällen… nu när det är kallt ute sätter vi precist med vatten i första svällningen, sen tillsätter vi lite varmvatten innan ”servering”.

Tar jag ett halvt vitt mått får jag ändå 3-4 liter spannexlucern att servera. Det är också ett väldigt trögt lucern att lösa upp, har jag bråttom tillsätter jag kokande vatten men då luktar det mer. Jag upplever att bitarna som är hackade är större än kraffts, som känns slätare som gröt när det är upplöst.
 
Jag kände en häst som dog av foderstrupsförstoppning av en handfull lucernpellets som gavs ur handen i en grön sommarhage. Efter det ger jag aldrig torra pellets utan alltid ihop med vatten. Det behöver inte stå stills det faller sönder, men jag ger det aldrig torrt. Jag har sett tre hästar totalt med foderstrupsförstoppning, av dem fick två avlivas, vad som hände med den tredje vet jag inte.

Min erfarenhet är att lucernpellets sväller betydligt snabbare än betfor.
Jag vet också en som fått foderstrupsförstoppning av en knapp handfull lusernpellets. Har också sett ett par foderstrupsförstoppningar och det är inget man vill riskera att få.
 
Fast Spannex lusern sväller väldigt mkt. 4-6 gånger sin ursprungliga mängd. Så din himmel kanske är grön men min är blå… Krafft sväller mkt mindre, stallägaren har det.

Vi sätter på morgonen, det de ska få på kvällen, och sen sätter vi morgonlusern på kvällen… nu när det är kallt ute sätter vi precist med vatten i första svällningen, sen tillsätter vi lite varmvatten innan ”servering”.

Tar jag ett halvt vitt mått får jag ändå 3-4 liter spannexlucern att servera. Det är också ett väldigt trögt lucern att lösa upp, har jag bråttom tillsätter jag kokande vatten men då luktar det mer. Jag upplever att bitarna som är hackade är större än kraffts, som känns slätare som gröt när det är upplöst.
Du får givetvis tro att falla sönder är det samma som att svälla om det gör dig glad :)
 
Har också varit med om en häst som fick foderstrupsförstoppning av lusern som inte var helt genomblött. Min erfarenhet är också att det sväller. Tar man supermycket vatten så det blir en lös "soppa" kanske man inte märker det, men med den sorten jag använde kunde vatten plus lusern vara en halv hink när man satte det i blöt, och fylla upp hela hinken när man kom tillbaka ett par timmar senare.
 
Den här diskussionen är absurd. Precis som nevermind skiver, tar man mer vatten än vad som "behövs" kanske man inte värker svälleffekten. Men det är ju precis samma med betfor. Häller du på mer vatten än vad som faktiskt behövs kommer det inte magiskt svälla ytterligare. Det blir lika grötigt som det skulle varit om det var lucern.

Själva betydelsen av att "torka" något är ju att extrahera vattnet ur det. Tillsätter du sedan vatten, så det torkade har en chans att suga upp det, kommer det att svälla. Det är ju inte som att de tär små, torkade bitar av lucern som simmar runt i vattnet.

För mig är det ett tydligt tecken att jag tagit lite för lite vatten när lucernet sväller ovanför den tidigare "vattenlinjen". Då tillsätter jag mer vatten och låter det stå en stund till. Målet är att inte märka av svälleffekten för då är lucernet mättat och riskerar inte att svälla i strupe/mage.
 
Jag blandar min hästs lucern i en 5-liters hink. Tar 1 liter lucernpellets och ca 1,5 liter vatten vilket sammanlagt alltså når upp till halva hinken. Några timmar senare når det ända upp till hinkens kant. Vad är det om det inte är att svälla?
Pelletsen löses upp, klart de tar större plats när beståndsdelarna blandas upp med vatten, men själva lucernfibrerna är ungefär som tidigare, , det är bara att känna i hinken och försöka leta rätt på någon väktfiber som är uppsvälld och större än tidigare. Som sagt testa med hackad lucern och försök få det att svälla.

Har du sett lucern hack svälla upp nämnvärt av att ligga i blöt? Det är samma material.
 
Pelletsen löses upp, klart de tar större plats när beståndsdelarna blandas upp med vatten, men själva lucernfibrerna är ungefär som tidigare, , det är bara att känna i hinken och försöka leta rätt på någon väktfiber som är uppsvälld och större än tidigare. Som sagt testa med hackad lucern och försök få det att svälla.

Har du sett lucern hack svälla upp nämnvärt av att ligga i blöt? Det är samma material.

Självklart sväller hackad lucern. Men det tar lång tid och märks inte jättemycket pga det också blir mjukare.
 
Självklart sväller hackad lucern. Men det tar lång tid och märks inte jättemycket pga det också blir mjukare.
JA en aning sväller det, knappt noterbart - det är ju lätt att kolla med lucenhack att det är ungefär samma storlek. Det sväller inte mer för man pulvriserar.
 
Oj. Min fråga var inte ifall lusern sväller eller ej. Jag ger lusern från krafft och den sväller. Brukar blöta med varmt och dom blir nästan 5x sin storlek, har ju ännu lite mer vatten fallerar dom och blir en geggig gröt.
Tror jag kommer försöka lösa det så att det inte står mer än 6h eller liknande max. Varmstall. Kom på att även om jag är ute på dagen en dag, så är jag ju ute igen innan kvällsfodringen dagen efter. Så det går nog bra att lösa det i samband med kvällsfodringen.
 
F.ö. gör jag i ordning dagen innan och det står i ett 15-gradigt utrymme i 24 h utan problem. Fyller med iskallt vatten och sen får det svälla långsamt. Tillsätter lite varmvatten innan jag fodrar.

På sommaren när det inte kan stå ett dygn utan att bli dåligt gör jag tvärtom, sväller med kokhett vatten (någon timma) och spär med kallvatten.
 
Lusernpellets sväller absolut, dom är hårdpressade och hårt torkade, mer så än lusernhack (som sväller en del, precis som ett höstrå gör). Alla typer av torkade växtdelar sväller om de får tillbaks vatten, torkade morötter med.

Men det sväller inte lika mycket som betfor.
 
Jag ger mina hästar både krafft lusern (med melass) och betfor. Jag har i tre dl vatten per dl foder, oavsett vilket foder. Så min lusern behöver iaf lika mycket vatten som betforen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 549
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 091
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 679
Senast: Mimsan_
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 359
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp