Hur länge låta lusern stå

kaninälskare

Trådstartare
Hej, hur länge är det optimalt att låta lusern stå i blöt? Exempelvis om jag är är ute en förmiddag i stallet, och förbereder för morgondagen. Inklusive kvällsmaten. Är det optimalt att låta lusern stå i blöt i typ 24h? Känns inte så. Är det kanske smartare att ge det i samband med ridningen? Och ge vanliga kraften vid de tidssatta fordringarna.
 
Beror på.

Vilken temperatur handlar det om?

För tillfället är vårt foderrum ca 2 grader. Då hade jag inte haft några problem med att låta det stå (tänk kylskåp, kan du tänka dig att äta mat som stått 24h i kylskåp?).

På sommaren - nej.
 
Hej, hur länge är det optimalt att låta lusern stå i blöt? Exempelvis om jag är är ute en förmiddag i stallet, och förbereder för morgondagen. Inklusive kvällsmaten. Är det optimalt att låta lusern stå i blöt i typ 24h? Känns inte så. Är det kanske smartare att ge det i samband med ridningen? Och ge vanliga kraften vid de tidssatta fordringarna.
Lucern behöver inte alls stå i blöt på samma vis som betfor- det sväller inte eller så. Det som kan hända efter att det är uppblött är att det kan börja jäsa eller att bli förstört men det tar ju ett tag. Hur länge det behövs för att bli uppblött beror på pelletsstorlek och vattentemperatur, det är bara att kolla när det ser bra ut och är lagom uppblött för din och din hästs smak.
 
Lusernpellets blöter jag någon timma eller två i mycket vatten då det blir ungefär dubbel volym som uppblött. Blötlägger tills det inte finns någon hård kärna kvar i pelletsen. 24h är för länge, särskilt när det är varmare ute, då jäser fodret. Har du vattenkokare kan du givetvis blöta upp det snabbare, men vår ena vägrar alltid äta när jag provat att göra ljummen gröt.
Jag skulle gett lusern när du är där för att rida, blötlägg det första du gör, så blir det färdigt under tiden du är där. :up:
 
Lucern behöver inte alls stå i blöt på samma vis som betfor- det sväller inte eller så. Det som kan hända efter att det är uppblött är att det kan börja jäsa eller att bli förstört men det tar ju ett tag. Hur länge det behövs för att bli uppblött beror på pelletsstorlek och vattentemperatur, det är bara att kolla när det ser bra ut och är lagom uppblött för din och din hästs smak.
Lucernpellets brukar ju svälla ganska rejält?
 
Lucernpellets brukar ju svälla ganska rejält?
Nej de sväller inte utan faller samman och blir en gröt. Jämför med betfor där varje liten strimla blir flera gånger större.


Det är inga problem för en häst att äta lucernpelletts torra (om de inte fastnar i strupen och orsakar foderstrupsförstoppning) om hästen äter torr betfor kan det orsaka kolik då de sväller i magen/tarmarna och blir många gåner större samtidigt som de binder vätskan.
 
Nej de sväller inte utan faller samman och blir en gröt. Jämför med betfor där varje liten strimla blir flera gånger större.


Det är inga problem för en häst att äta lucernpelletts torra (om de inte fastnar i strupen och orsakar foderstrupsförstoppning) om hästen äter torr betfor kan det orsaka kolik då de sväller i magen/tarmarna och blir många gåner större samtidigt som de binder vätskan.
Jo det sväller garanterat. Volymen ökar till minst det dubbla eller mer. Det är ju uppenbart? Blötlägger du lucernpellets i en hink så har volymen ökat rejält ett tag senare. Det tar dock lite tid i kallvatten, efter en kort tid har det bara lösts upp.

Har man mycket vatten märks det inte på samma sätt eftersom det blir grötigt, men blötlägger man med mindre mängd vatten så syns det jättetydligt.
 
Nej de sväller inte utan faller samman och blir en gröt. Jämför med betfor där varje liten strimla blir flera gånger större.


Det är inga problem för en häst att äta lucernpelletts torra (om de inte fastnar i strupen och orsakar foderstrupsförstoppning) om hästen äter torr betfor kan det orsaka kolik då de sväller i magen/tarmarna och blir många gåner större samtidigt som de binder vätskan.
Beror lite på märke har jag märkt, Krafft/Mustangs sväller inte mycket men ett par andra sorter med hårdare pressade pellets sväller till typ dubbla volymen.
 
Jag häller på vattnet innan jag tar in dem, lucern är inte alls lika farligt att ge som torr betfor så jag blöter egentligen enbart för att de inte ska sätta i halsen om de är glupska, brukar dessutom blanda i hela morötter så de tuggar lite långsammare. Ger dessutom rätt mycket vatten, så det täcker.
 
Beror lite på märke har jag märkt, Krafft/Mustangs sväller inte mycket men ett par andra sorter med hårdare pressade pellets sväller till typ dubbla volymen.
Vad pratar du nu om, lucern eller betfor som jag jämförde med?

Kolla de individuella beståndsdelarna i lucern, de sväller inte nämnvärt i jämförelse med betfor. Sen är det klart att om man häller på en massa vatten så tar ju vattnet och därmed lucerngröten mer plats men blir tunnare.

Om du har hackat lucern är det lättare att se egenskaperna och hur mycket (eller snarare lite) det verkligen sväller.
 
Man kan ge lucern både torrt och blött. Jag föredrar blöt då jag oftast använder kraffts lucern och tycker dom är lite för stora i storleken för att ge torrt. 24 h är är lite länge för fodret att stå.
Hade gett när du var där och kanske då tagit med varmvatten så det kan svälla snabbare om det inte finns på plats. Gröten hinner svalna innan du har ridit osv.
 
Jag brukar ta med kokande vatten i en termos och hälla på 30-60 min innan jag ger, det brukar räcka bra :)

Och apropå svälla så tycker jag de vi har sväller rätt mycket, ganska små hårt pressade pellets (vet ej märke). Tog lite för mycket torrt en gång innan jag visste och det blev hur mycket som helst :rofl:
 
Jag brukar ta med kokande vatten i en termos och hälla på 30-60 min innan jag ger, det brukar räcka bra :)

Och apropå svälla så tycker jag de vi har sväller rätt mycket, ganska små hårt pressade pellets (vet ej märke). Tog lite för mycket torrt en gång innan jag visste och det blev hur mycket som helst :rofl:

Ja det blir en blandning av lucern och vatten - en gröt, själva lucernbitarna blir inte mycket större. Kan du få lucernhack att svälla? Det är samma sak men mindre finfördelat.
 
Att påstå att lucernpellets inte sväller är lika sanningsenligt som att påstå att himlen är grön. De sväller 3-4 ggr sin storlek. Hela grejen med pellets är att varan torkas och pressas. När sedan vatten tillsätts så tar det mer plats. Med resonemanget i vissa av inläggen i tråden skulle inte spånpellets eller halmpellets heller svälla. Lucernhack är en annan sak, det är inte pressat, så den jämförelsen haltar.

Men det tar tid för lucernpellets att svälla, betydligt längre än för betfor. Så jag kan tänka mig att om man har hällt kallt vatten på pelletsen och fodrar inom en timme så ser man inte så stor skillnad, och så tror man att det inte kommer att hända mer. Med den temperatur i foderutrymmet och de lagringsförhållanden jag har till pelletsen så tar det ca 6 timmar innan de svällt klart så att de är utan hård kärna. Då ser man ingen pelletsform längre, men det är inte heller en lös gröt utan ganska fast massa. Om man har sina pellets i ett fuktigt utrymme, tex en skulle, så går det fortare för då är de redan delvis svällda av luftfukten. Det går också att få dem att svälla snabbare om man häller på kokande vatten. Då kan jag få tiden kortad till en dryg timme.

Till trådstartaren:
Om det är kallt i utrymmet där lucernen står och sväller kan det fungera med 24 timmar, men jag skulle vara försiktig med längre tider. Men du kan ju testa att sätta några små byttor i blöt lite olika tider för att se vad som fungerar hos er. Står det för länge känner man det på lukten, blir liksom en lite syrlig doft. På sommaren går det fortare med svällandet, och det blötlagda fodret blir också dåligt snabbare, inom ett dygn här hos mig. Tur att det finns gräs då så att pelletsen inte behövs!

Generellt sväller pelleterat foder rätt mycket. Olika för olika foder, förstås, men jag tycker att man bör sätta ett sådant foder i blöt och prova sig fram angående tider och vattenmängd innan man börjar fodra med det. Mindre mängder kan naturligtvis ges torrt, ingen blötlägger ju tex hästgodis som också ofta är pelleterat.
 
Att påstå att lucernpellets inte sväller är lika sanningsenligt som att påstå att himlen är grön. De sväller 3-4 ggr sin storlek. Hela grejen med pellets är att varan torkas och pressas. När sedan vatten tillsätts så tar det mer plats. Med resonemanget i vissa av inläggen i tråden skulle inte spånpellets eller halmpellets heller svälla. Lucernhack är en annan sak, det är inte pressat, så den jämförelsen haltar.
Då är himlen grön. Lucernpelets löses upp och skapar en gröt, själv lucernen sväller inte nämnvärt, som sagt kolla om lucernet sväller genom att blöta lucenrhack och se hur det beter sig.
 
Är du av åsikten att ströpellets inte heller sväller när man fuktar den?
Där sväller de enskilda spånen en del, det blir ju inte en gröt som med lucern utan vattnet sugs upp om man inte tar väldigt mycket, men mest så finfördelas pelletsen. Trä suger ju också till sig vatten och sväller när det är i hel form.
 
Där sväller de enskilda spånen en del, det blir ju inte en gröt som med lucern utan vattnet sugs upp om man inte tar väldigt mycket, men mest så finfördelas pelletsen. Trä suger ju också till sig vatten och sväller när det är i hel form.
Lucernpelletsen ökar ju i volym när de faller isär precis som all annan absorberande pellets gör. Det må vara marginellt och många hästar tål torr lucernpellets men det sväller av fukt. En känslig häst kan absolut behöva fuktad pellets för att inte få problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 680
Senast: Mimsan_
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 363
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp