Hur länge puls o öm efter specialverkning?

Aquakatt

Trådstartare
Hej Buke!
Jag har haft en häst med problemfötter (för mer info, kika på mina tidigare trådar). Nu började vi äntligen få lite ordning på det, och det verkar inte handla om dålig hovkvalité i första hand, utan en envis jordbakterie mellan ytter och inner horn. Hovkvaliten som sådan är egentligen ganska bra.Hade nästan fått bort det med ordinarie hovslagares hjälp men fick lite problem nu i sommar med en hov där det började äta sig uppåt i rask takt.

Fick därför ta hjälp av klinikhovis o få hoven rejält verkar och allt "dåligt" bort. Efter det här hon haft puls till och från, som vid lite ridning blivit värre. Har vilat, gått på bete och skrittats lite. Det är nu 1,5 v sedan och igår när jag satt upp o kände lite en sväng i alla gångarter upplevde jag fortfarande en liten ömhet på vissa underlag, samt puls efteråt.

Hur länge är rimligt att det tar innan puls o ömhet lägger sig på en rejält verkar hov? Klinikhovslagaren kikade en extra gång efter vecka, och ingen ömhet vid tryck på sömmar etc, utan hon känner nog helt enkelt av verkningen. Han rekommenderade vila o känna mig fram med motion med uppmärksamhet för ömhet eller puls.

(Vill bara understryka att denna verkningen var nödvändig för att få bukt med grundproblemet)
 
Mitt svar är det tråkiga ”låt hästen stå tills ömheten är borta”.
Rida på en öm häst riskerar bara leda till mer besvär. Hoppas hästen snart blir bra och oöm!

Naturligtvis rider jag inte om hon ömmar. Att jag sätt upp igår var för att känna om ömheten var borta eller ej (1,5 v). Hon visar nämligen inget utan ryttare eller i det mjuka i manegen vid longering.
(Hovslagaren anser såklart inte heller att hon ska ridas om hon ömmar).

Däremot funderar jag på hur lång tid detta kan tänkas sitta i :).
 
Min häst blev annorlunda skodd senast utan att bli öm men visade TYDLIGT att det kändes konstigt för honom. Tog 10 dagar innan han var sig själv igen och under tiden fick han vila helt i hagen. Det kan ju vara en sak att ha i bakhuvudet också utöver ömhet.
 
När min häst blev uppverkad på klinik pga bakterieangrepp i lamellranden så fick han bara vara stilla i liten torr hage tills det hade vuxit ner en bra bit. Det tog några månader.
 
Har haft en häst med "specialverkning" där det tog ca 6 månader innan hon kunde gå ordentligt på hårt underlag.
En annan som man fick gå långt in i hoven p g a en hovböld fick vila/bara gå i hage efter eget huvud ca ett år. Det vill säga tills hoven vuxit ut helt igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 040
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 045
Senast: lundborg
·
Hästvård Fbl skoddes om igår. Inga konstigheter alls, det enda som är 'ändrat' är att han fick ringskor utan kappor alls fram istället för...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
26 021
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp