Hur länge red ni ?

Sporthorse

Trådstartare
Hur långt in i graviditeten kunde ni rida och när efter förlossningen? Jag ska föda i augusti så hösten går på bete både en månad innan och en månad efter förlossningen. Planen är väl att orka rida hela graviditeten men då det är en ganska krävande häst så kanske det blir för riskabelt?
Hur gjorde ni?
 
Jag tömkörde, lösgalopperade och longerade för att hålla igång.

Red fram till v. 30 kanske? Då började det bli svårt att ta sig av och magen tog i sadeln. Min häst vilade några veckor innan förlossningen.

Efteråt satt jag upp första gången efter två veckor, men red kanske bara 10 minuter. Var sydd mycket och det kändes inte alls bra. Kom igång igen mer ordentligt efter en månad kanske? Men samma där, mycket från marken :)

Tror det är bra att lyssna så mycket som möjligt på kroppen och inte ställa in så för hårt på 'det här ska jag göra, så här länge ska jag rida'.

Hade stallkompis som erbjöd sig rida min häst men dels är han rejält knepig och sen tyckte jag faktiskt att jag löste det bra själv :)
 
Jag red fram till slutet av augusti, födde 26/11, borde väl va typ v 27-29 nånstans (orkar inte räkna). Slutade då för att jag sålde min häst där. Hade fysiskt sett kunnat rida tiden ut. Hade en väldigt yster och skruttig häst men vi kände ju varandra väl så var aldrig orolig.
 
1a gången red jag till v 21 ca, det var en häst med mycket gång och jag fick jätteont i fogarna. Denna gången red jag fram till v 27 tror jag det blev, den hästen hade mindre gång och kunde skrittas ut i skogen, något som inte gick på den första :p men även här var det fogarna som satte stopp, jag hade kunnat rida mycket längre om det inte var för dem då jag inte kände mig obalanserad eller så.

Du kommer få jättemånga olika svar i tråden, för frågan är lite som "hur långt är ett snöre" ;) det beror ju på hur just din kropp beter sig under graviditeten, hur just den påverkas av ridningen, hur din häst är osv.
 
Som @Flixon skriver är det extremt olika. Efter vecka 20 hade jag inte kunnat sitta på en häst pga foglossningen och innan dess mådde jag så illa att jag bara kunde ligga och flämta efter luft mest hela dygnet. Bortsett från detta hade jag nog kunnat rida en trygg häst fram till nu för någon vecka sen och jag är i v 38, eftersom min mage har varit liten och behändig. Om jag hade vågat är en annan femma - jag har blivit harig som tusan nu mot slutet av graviditeten!
 
Anpassade ridningen från början av graviditeten då jag tidigt hade besvär med bäckensmärta å ont i ryggen. Blev mkt skritt å avstod nedsittning i trav. Jag red fram till v22, sen kändes det naturligt att sluta. Min mage blev stor tidigt, och blev väldigt stel å fick ont i bäckenet sista veckorna. Nöjde mig sen med att hänga lite i stallet. :)

Det är såklart väldigt individuellt detta med hur länge man rider under graviditet, och hur man mår under graviditeten, så man kan bara jämföra med sig själv. Det viktigaste är att lyssna på sin kropp!
 
Jag red bara på ridskola men red fram till vecka 20 nånting tror jag. Jag var så otroligt trött (trots bra kondis och allt det där) och hade illamående att jag oftast stod och vilade halva lektionen.:cautious: Dessutom var mina ridkompisar så otroligt oroliga för att något skulle hända så kände att jag kunde sluta rida så de kunde ha en normal puls under passen :D .
 
Hur långt in i graviditeten kunde ni rida och när efter förlossningen? Jag ska föda i augusti så hösten går på bete både en månad innan och en månad efter förlossningen. Planen är väl att orka rida hela graviditeten men då det är en ganska krävande häst så kanske det blir för riskabelt?
Hur gjorde ni?

Jag red till vecka 35, hopptävlade i vecka 30. Slutade rida då det blev för besvärligt att hoppa av 😄 Min häst är dock väldigt snäll, jag hade nog inte ridit så länge på en svårare häst.
Jag var uppe i sadeln en vecka efter förlossningen, fick inga förlossningsskador.
 
Jag red fram till samma dag värkarna satte igång, ofta två hästar per dag. Hoppade fram till vecka 30. Därefter blev magen i vägen över hindren :p
 
Med första barnet red jag samma dag som värkarna satte igång, och red igen efter tre veckor.
Hade problem med foglossning och behövde hjälp med kratsa hovar och bära sadel men på hästryggen var jag fri ❤️

Andra graviditeten fick jag sammandragningar så fort jag travade så det blev inte alls lika mycket rida som vid första.
Hade ont i månader efter förlossningen så det tog lång tid innan jag red ordentligt igen.
Ja egentligen är jag ännu inte igång eftersom jag haft ont av olagade förlossningsskador som äntligen upptäcktes och opererades i höstas.
 
Jag har inte haft något illamående alls, däremot järnbrist så har I början av graviditeten inte ridit speciellt mycket pga extrem trötthet, nu mår jag mycket bättre. Är i vecka 19 och rider nästan som vanligt fortfarande, fast betydligt försiktigare. Vill inte utsatta mig för onödiga risker då hästen är väldigt känslig och explosiv i allt han gör.
Hoppas kunna rida ett bra tag till, planen är att rida graviditeten ut.
 
Jag red kanske till månad 5-6, sen enstaka gånger.
Fick alldeles för ont/obehag i magen att det inte var värt det.
Unghästen reds längre än min gamla pensionär pga hon har en mjukare gång.
Jobbades mycket från backen.

Provade rida igen två veckor efter bebis kom men hade för ont i stygnen.
Kände mej fram och provade mej fram. Men minns inte när det kändes helt ok.
 
Första gången till ca v30 men det var under sommaren så mest åka runt i naturen efter v20 typ. Denna gången har jag valt att sluta nu i v20, jag är större denna gången och hästen nu är en explosiv unghäst så vi tar jobbet från marken istället plus att han rids av beridare och medryttare.

Resterande stalljobb skötte jag till förlossning och var tillbaka 3dgr efter förlossning.
 
Jag red till v.37, sen kändes det för obalanserat och otympligt. Mest skogsridning i alla gångarter mot slutet. Men jag var hela tiden lyhörd på kroppens signaler och var förberedd på att jag kanske inte skulle kunna rida såpass länge som jag gjorde.
 
Är i v 31 nu och rider fortfarande, kunde rida helt som vanligt fram tills v22-24 någon gång och sedan har jag fått börja anpassa mig då jag känt av fogarna när jag ridit.

Tycker att det ibland blir lite "macho-klimat" när man börjar prata om ridning och graviditet med hästmänniskor, där alla minsann red fram tills förlossningen startade, skötte stallet lika länge och inte hade några problem aaaalls. (Obs, inte just här på Buke, utan kanske ännu mer i "verkliga livet", och känns det bra är det ju såklart bara att tacka och ta emot, men jag tror risken är stor att man ska försöka vara för "duktig"). Så jag hade nog förväntat mig att jag skulle kunna rida som vanligt hela graviditeten (eftersom jag har en snäll häst) bara jag ryckte upp mig lite typ... Det var lite av en besvikelse sedan när jag insåg att det nog inte kommer att gå.

Nu försöker jag istället vara tacksam för varje dag jag kommer ut och det känns bra! :heart Det går lite i perioder och jag har fått lära mig vad som funkar och inte. För många dagar i rad är kört, och även för mycket sitta ned (rider alltid lätt i traven men försöker t.ex. undvika för långa skritturer också av samma anledning). Försöker lyssna på kroppen helt enkelt och tar det mycket lugnare än vanligt.

Det är också jätteberoende av att min man sköter det mesta hemma och följer med till stallet ibland och hjälper till med saker där, så att jag faktiskt kan lägga den ork jag har på hästen. När jag kommer hem efter en dag på jobbet och sedan har varit ute och ridit blir det liksom inte så mycket mer den dagen än att sätta sig i soffan och få maten serverad...
 
Hur långt in i graviditeten kunde ni rida och när efter förlossningen? Jag ska föda i augusti så hösten går på bete både en månad innan och en månad efter förlossningen. Planen är väl att orka rida hela graviditeten men då det är en ganska krävande häst så kanske det blir för riskabelt?
Hur gjorde ni?

Jag red dagen innan förlossningen (ett dressyrpass som satte igång värkarna några timmar efter). Red sedan i alla gångarter en vecka efter förlossning, hopptränare efter 2 veckor. Red som vanligt under graviditeten men slutade hoppa högt i vecka 25 har jag för mig.
 
Jag red dagen innan förlossningen (ett dressyrpass som satte igång värkarna några timmar efter). Red sedan i alla gångarter en vecka efter förlossning, hopptränare efter 2 veckor. Red som vanligt under graviditeten men slutade hoppa högt i vecka 25 har jag för mig.
Imponerande!
 
Glömde svara på när jag började igen efter förlossningarna. Med första red jag samma dag som efterkontrollen hos BM som var efter 7 veckor och samma efter andra fast då var det 6 veckor efter :) Hade ingen anledning att stressa mig upp i sadeln utan lyssnade på BM och gjorde efterkontrollen först.
 
Barn ett: slutade i vecka 37 ungefär och var igång igen efter fyra veckor så två mån uppehåll

Barn två: Red dagen innan de planerade snittet och satt upp igen efter fem dagar så typ sex dagar vila

Gick bäst andra gången helt klart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: IngelaH
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp