Hur länge red ni ?

Jag red sista gången när jag var nånstans i vecka 25. Jag tappade totalt balansen när vi hoppade över ett dike och hästen bockade samtidigt så jag landade på halsen. Då visste jag att det var sista gången. Men all annan hantering skötte jag som vanligt fram tills att jag födde (gick över 16 dygn) men då det blev akut snitt så rådde min barnmorska mig att vänta minst 3 månader innan jag satte mig på en häst igen. Och nu är hästen högdräkrig så vi har fortfarande inte kommit igång. Men ärligt talat gör det inte så mycket. Jag kommer ta igen det senare :)
 
Eller tur med en smidig graviditet och förlossning. Handlar lixom inte bara om vilja....
Fast oavsett orsak så tycker jag att det är imponerande. Hoppas att jag också får en lika smärtfri graviditet.
Känner dock redan smärta i fogarna, är i v 19.
Jag har hört att ridning kan minska foglossningssmärtorna, vet ej om det stämmer.
 
Hade en himla tur med båda mina graviditeter. Red som vanligt på daglig basis fram till förlossningarna som var puktliga på bf. Efter fick min häst en månads vila båda gångerna, för att kroppen skulle få återhämta sig innan jag satt upp.
 
Min barnmorska spände blicken i mig och sa: "Du vet väl att vi avråder starkt från ridning på grund av risken för sparkar!?" redan i vecka 12 när jag var där på besök och vi pratade om motion och träning.

Det var trist tycker jag, för hon lyssnade inte alls när jag försökte förklara att det är lite skillnad på om man har ridit hela sitt liv och håller sig till hästar man känner, och tar det extra försiktigt, än om man kanske är lite nybörjare eller bara rider då och då på okända hästar.

Jaja. Jag valde att inte lyssna på henne utan fortsatte så länge det kändes bra... det var fram till i förrgår för att vara exakt! Då var jag i vecka 29+4 och helt plötsligt blev det väldigt tydligt att jag skulle pausa ridningen. Det kändes konstigt i ljumskarna redan när jag satte mig i sadeln och sedan högg det till som en kniv i ena ljumsken bara av att hålla om och driva lite i skritt. Det var oskönt att trava och rida lätt redan i vecka 27 någonting, men nu gjorde det alltså svinont bara i skritten. Då konstaterade jag att det var dags för uppehåll.

Det är ju jätteolika, vissa känner inget obehag alls och då är det väl bara att rida på om man vill det! :) Samtidigt kan jag också tycka, precis som @nejlica skrev här ovan, att det förekommer en hel del prestige bland hästfolk om att man ska rida precis som vanligt ända fram till förlossningen, och sedan upp i sadeln igen fort som attan efteråt... Då är man stark, häftig, cool och allt det där. Ja, det klart att man är - men det tycker jag minsann att man är om man väljer att göra riduppehåll tidigt i graviditeten också! Oavsett om det är på grund av fysiska besvär eller om det helt enkelt är ett val om att man inte vill rida som gravid.

Helt ärligt tycker jag faktiskt att det känns ganska skönt nu att mina fogar sa stopp till ridning. Nu slipper jag fundera på hur länge jag "vill" rida med stor mage (för den har verkligen blivit väldigt stor det senaste) och istället bara fokusera på att det är träning från marken som gäller. Det behöver mina hästar verkligen så jag ser fram emot att få en ännu bättre relation med dem och att få unghästen lite mer lyhörd. :D Det kommer vi ha nytta av sedan när jag ska börja rida igen!
 
Red så sent som idag vilket är v38+1. En härlig uteritt i solen med ett gäng sköna galopper. Jag tycker att det går förvånansvärt bra, har fortfarande bra balans och hyfsad bålstyrka. Det enda är att jag i princip har skippat traven sedan ett par månader då den ger mig sammandragningar och ljumskhugg, men skritt och galopp går fint.
Efteråt får jag vänta och se... :nailbiting:
 
Red så sent som idag vilket är v38+1. En härlig uteritt i solen med ett gäng sköna galopper. Jag tycker att det går förvånansvärt bra, har fortfarande bra balans och hyfsad bålstyrka. Det enda är att jag i princip har skippat traven sedan ett par månader då den ger mig sammandragningar och ljumskhugg, men skritt och galopp går fint.
Efteråt får jag vänta och se... :nailbiting:
Tappar man även bålstyrkan när man är gravid?
Detta med graviditet känns nästan som en sjukdom efter allt kroppen går igenom.
Det var därför jag egentligen inte ville ha barn, så rädd för alla komplikationer.
 
Jag red fram till ungefär v 20, sen sa mina fogar nej. Eller, själva ridningen kändes ok men att gå till och från hagen och övrig skötsel gjorde för ont för att det skulle vara värt det. Så jag lämnade ut 2 på foder och travhästen i travträning.

Började igen 2 mån efter förlossning, kände dock av fogarna i ca 10 mån efter förlossningen.
 
Tappar man även bålstyrkan när man är gravid?
Detta med graviditet känns nästan som en sjukdom efter allt kroppen går igenom.
Det var därför jag egentligen inte ville ha barn, så rädd för alla komplikationer.

Ja, mycket. Dina magmuskler gör plats för den växande livmodern. Till och med att ta sig ur sängen kan vara tufft mitt slutet, även om man är vältränad innan. Det finns också många muskler man ska undvika att styrketräna efter v 20, eftersom man inte kan använda dem korrekt. Sen blir man ju inte mer stabil av att ha en framvikt på flera kilo som kroppen måste kompensera för :)

Jag har också alltid varit rädd för komplikationerna och ogillat tacken på att "låna ut" min kropp. Är i v 35 nu och känner mig som en blåval, men konstigt nog mer tillfreds med att inte orka allt än vad jag trodde att jag skulle vara. Har aldrig känt mig som mammamaterial, men just nu är det svårt att rikta tankarna mot annat än livet man känner buffa runt där inne. Jag får helt enkelt bygga nya muskler när hen är ute :)
 
Tappar man även bålstyrkan när man är gravid?
Detta med graviditet känns nästan som en sjukdom efter allt kroppen går igenom.
Det var därför jag egentligen inte ville ha barn, så rädd för alla komplikationer.

Bra svar från Zvea och i tillägg, ja dina raka magmuskler delar sig.

Efter satt jag upp efter 3 v men läckte så tog nog 3 månader innan jag kunde trava utan problem.
 
Tappar man även bålstyrkan när man är gravid?
Detta med graviditet känns nästan som en sjukdom efter allt kroppen går igenom.
Det var därför jag egentligen inte ville ha barn, så rädd för alla komplikationer.

Jag hade aldrig problem med att ta mig ur sängen osv, kände inte alls av att bålstyrkan skulle försämrats. Jag gymmade på ordentligt fram tills kort innan bf. Hade ett sjukt tungt fysiskt jobb också som jag jobbade på sista dagen i v 37, sen hade jag inte lust att gå upp 03.30 mer och var hemma efter det. Spydde däremot varje dag tills hon föddes och det sög lite, 9 månaders bakfylle-känsla var inte jättekul.

Var på kontroll hos sjukgymnast (tror det var ca 4 veckor efter snittet) innan jag började gymma igen efter barnet fötts, eftersom jag snittats ville jag kolla att det var ok att träna. Då sa hon att mina magmuskler var helt opåverkade, alltså att de gått ihop precis som de ska. Jag fick beröm för att ha tränat magen så bra men i själva verket hade jag gjort noll efter bf, testade mammamage-appen nån gång men tyckte att den var för mesig :p
 
Jag hade aldrig problem med att ta mig ur sängen osv, kände inte alls av att bålstyrkan skulle försämrats. Jag gymmade på ordentligt fram tills kort innan bf. Hade ett sjukt tungt fysiskt jobb också som jag jobbade på sista dagen i v 37, sen hade jag inte lust att gå upp 03.30 mer och var hemma efter det. Spydde däremot varje dag tills hon föddes och det sög lite, 9 månaders bakfylle-känsla var inte jättekul.

Var på kontroll hos sjukgymnast (tror det var ca 4 veckor efter snittet) innan jag började gymma igen efter barnet fötts, eftersom jag snittats ville jag kolla att det var ok att träna. Då sa hon att mina magmuskler var helt opåverkade, alltså att de gått ihop precis som de ska. Jag fick beröm för att ha tränat magen så bra men i själva verket hade jag gjort noll efter bf, testade mammamage-appen nån gång men tyckte att den var för mesig :p

Är du säker på att dina magmuskler separerade sig?
Mina gjorde aldrig det under graviditeten och upplevde, antar därför, heller ingen försämring av bålstyrka (mer än den generella svaghet som kommer efter 8 månaders kräkande). Är tydligen inte alla som får delning enligt barnmorskan om man har en mindre gravidmage.
 
Är i v 31 nu och rider fortfarande, kunde rida helt som vanligt fram tills v22-24 någon gång och sedan har jag fått börja anpassa mig då jag känt av fogarna när jag ridit.

Tycker att det ibland blir lite "macho-klimat" när man börjar prata om ridning och graviditet med hästmänniskor, där alla minsann red fram tills förlossningen startade, skötte stallet lika länge och inte hade några problem aaaalls. (Obs, inte just här på Buke, utan kanske ännu mer i "verkliga livet", och känns det bra är det ju såklart bara att tacka och ta emot, men jag tror risken är stor att man ska försöka vara för "duktig"). Så jag hade nog förväntat mig att jag skulle kunna rida som vanligt hela graviditeten (eftersom jag har en snäll häst) bara jag ryckte upp mig lite typ... Det var lite av en besvikelse sedan när jag insåg att det nog inte kommer att gå.

Nu försöker jag istället vara tacksam för varje dag jag kommer ut och det känns bra! :heart Det går lite i perioder och jag har fått lära mig vad som funkar och inte. För många dagar i rad är kört, och även för mycket sitta ned (rider alltid lätt i traven men försöker t.ex. undvika för långa skritturer också av samma anledning). Försöker lyssna på kroppen helt enkelt och tar det mycket lugnare än vanligt.

Det är också jätteberoende av att min man sköter det mesta hemma och följer med till stallet ibland och hjälper till med saker där, så att jag faktiskt kan lägga den ork jag har på hästen. När jag kommer hem efter en dag på jobbet och sedan har varit ute och ridit blir det liksom inte så mycket mer den dagen än att sätta sig i soffan och få maten serverad...
Väl skrivet! Jag håller med om den där machogrejen och tycker att det är vettigt att den ifrågasätts. Samma finns i träningsvärlden och både jag och min pojkvän trodde att jag skulle kunna fortsätta springa och gymma tills jag skulle föda barn i princip, så att jag vid förlossningen skulle vara ”i mitt livs form”...jo men tjena! Jag har kunnat styrketräna extremt lätt månad sex till åtta, annars zero träning. Jag kan inte ens promenera!
 
Är du säker på att dina magmuskler separerade sig?
Mina gjorde aldrig det under graviditeten och upplevde, antar därför, heller ingen försämring av bålstyrka (mer än den generella svaghet som kommer efter 8 månaders kräkande). Är tydligen inte alla som får delning enligt barnmorskan om man har en mindre gravidmage.

Aha intressant, jag trodde alla fick det för det är vad jag hört. Men jag hade rätt liten mage hela graviditeten, det var ju första barnet + galet vältränad innan. Med nästa barn blir jag säkert enorm så har redan lagt undan pengar till ev operation av delade magmuskler, man verkar ju tyvärr inte få hjälp av sjukvården med det alla gånger :(
 
Fast oavsett orsak så tycker jag att det är imponerande. Hoppas att jag också får en lika smärtfri graviditet.
Känner dock redan smärta i fogarna, är i v 19.
Jag har hört att ridning kan minska foglossningssmärtorna, vet ej om det stämmer.

Jag hade grym foglossning och ont hela tiden förutom när jag red. Då var jag fri och kände ingenting 😍
 
Är du säker på att dina magmuskler separerade sig?
Mina gjorde aldrig det under graviditeten och upplevde, antar därför, heller ingen försämring av bålstyrka (mer än den generella svaghet som kommer efter 8 månaders kräkande). Är tydligen inte alla som får delning enligt barnmorskan om man har en mindre gravidmage.

Musklerna går alltid isär men hur bindväven osv reagerar är olika. För vissa spricker den, för de flesta töjs den bara ut och går då att träna ihop igen.

Även om man behåller bålstyrka så ska man inte räkna med att ha 100% och man får förändrad balans i kroppen vilket man gärna kompenserar för i sadeln. För de flesta är det nog andra orsaker är rena magen som gör att de får sluta rida tidigare, tex foglossning.
 
Musklerna går alltid isär men hur bindväven osv reagerar är olika. För vissa spricker den, för de flesta töjs den bara ut och går då att träna ihop igen.

Även om man behåller bålstyrka så ska man inte räkna med att ha 100% och man får förändrad balans i kroppen vilket man gärna kompenserar för i sadeln. För de flesta är det nog andra orsaker är rena magen som gör att de får sluta rida tidigare, tex foglossning.

Att träna långa magmusklerna under senare delen av graviditeten ökar dessutom risken markant för att bindväven ska spricka, om jag har fattat det rätt?
 
Att träna långa magmusklerna under senare delen av graviditeten ökar dessutom risken markant för att bindväven ska spricka, om jag har fattat det rätt?

Jag tränade magen hela graviditeten utan problem och mina magmuskler gick ihop utan problem direkt. Tror man får känna vad som funkar istället för att säga att det absolut inte går :) jag har tränat så mkt hela livet så jag kan min kropp. Fick dock ingen foglossning alls heller, det kan man väl dock vad jag förstått inte påverka utan är väl mer tur eller otur.
 
Jag tränade magen hela graviditeten utan problem och mina magmuskler gick ihop utan problem direkt. Tror man får känna vad som funkar istället för att säga att det absolut inte går :) jag har tränat så mkt hela livet så jag kan min kropp. Fick dock ingen foglossning alls heller, det kan man väl dock vad jag förstått inte påverka utan är väl mer tur eller otur.

Bra artikel om magmuskeldelning! https://mamma.fit/2016/06/20/3058/

Att träna ex situps under graviditet ökar risken för delning, även om det känns ok. Men som det står i artikeln, många faktorer spelar in.
 
Foglossningen gjorde sig påmind redan pp träningsläger i v 5+ så jag slutade rätt tidigt.

Satt upp efter ca 8 veckor men det kändes inte helt ok. Så nu har det snart gått två år men det är mest psykiskt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 143
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: IngelaH
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp