Hur länge rider ni fram? *Spinoff på kommande tävlingsregler*

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
I tråden om TR ändringar diskuterades det apropå max 1 start/dag upp t.om. 7 år, och ev. tänkbara begränsningar av antalet starter under olika tidsperioder, om hur länge folk red fram till klasser. Att folk i stället skulle rida fram som tokar innan var ett scenario som kom upp. Jag vet inte riktigt vad jag tror om det, men blev nyfiken på hur länge folk egentligen rider fram till tävlingar.
Så, hur länge rider ni fram? Och är det beroende av till exempel vilken nivå det är, väder eller annat? Anser ni att ert framridningsupplägg är etiskt hållbart?

Själv är det absolut kontextuellt beroende av klass och väder. När det är kallt (läs: sen höst, vinter, tidig vår) blir det ca. 10 min längre än under övriga årstider. Brukar alltid börja med att skritta fram 10-15 min avsuttet.
I LC: 10-15 min avsutten skritt. 25-35 min uppsuttet arbete.
I LB: -II-. 35-45 min uppsuttet arbete.
De längre tiderna vid vinter. Krasst sagt runt 30-40 min uppsuttet.
Startar alltid bara 1 klass/dag. I ytterst enstaka fall 2 dagar i rad. Däremot 1 klass/dag, 2-3 helger/rad, för att sedan ha paus 1-2 helger osv. kommer jag lätt upp i under säsong. Anser det absolut hållbart. Ett normalt pass hemmavid skulle jag säga är ungefär 10 min avsutten skritt + 30-40 min uppsuttet effektivt jobb +10 min avskrittning. En normal tävlingsuppvärmning ligger helt i linje med det.
 
Jag brukade skritta fram för hand, tid avgjordes av hur nervös jag var :D om det blev lång tid för hand blev det mindre uppsuttet. Effektiv ridning ca 20-30 minuter. Om vi red två klasser så ungefär samma upplägg inför klass två men där var uppvärmingen kanske med mer skrittinslag (och då har jag ändå ganska många skrittpauser på lång eller kort tygel). Samma upplägg oavsett klass, tävlade LC-LA(1).

Tycker inte nivån för oss spelade så stor roll eftersom vi bara red lätta klasser, blir ju ingen avancerad ridning alls då. Vädret brukar sällan påverka heller, vi har haft tur genom åren och sluppit både iskyla och stekhetta. Däremot har underlaget haft betydelse. Har underlaget varit tråkigt har det blivit än mer skritt, har det varit riktigt illa har vi till och mer bara skrittat, värmt i collecting ring och då ridit programmet utifrån de förutsättningarna.
 
Jag har just nu en (relativt) ung häst som jag tävlar lätta klasser. Han behöver framridningen för att bli avspänd - dvs jag behöver rida fram tills han är det. Problemet är ju att det inte alltid är så lätt att veta hur lång tid det tar! Men ca 30 min brukar fungera, så varierar jag intensiteten efter behov. Han har väldigt bra kondition, så jag är inte särskilt rädd för att köra slut på honom, och snabbaste sättet att få honom att spänna av är att låta honom galoppera på med långa språng. Härom helgen gjorde jag för första gången två starter på honom, en lätt B och en lätt A. Jag red fram ca 35 min till första klassen och 20-25 till andra. Hela första framridningen var han rätt spänd, den andra var han superfin. Min känsla av hur "andra" rider fram är att många skrittar rätt mycket på lång tygel. Det gör jag inte alls särskilt mycket. Men å andra sidan är det säkert så att det är lätt att tro att "alla skrittar på lång tygel hela tiden" om det konstant är kanske en av fem på framridningen som gör det. Dvs det är en falsk bild.
 
För mig har 20-25 min på framridningsbanan (utöver avsutten framskrittning) varit ganska lagom som uppvärmning för de flesta hästar jag haft, någon skrittpaus också, då har de varit varma i kläderna men med energi kvar för att orka hela vägen genom programmet. Rider på lägre nivå och har haft mycket yngre hästar, där har uppvärmningen mest handlat om att nå en mental avspänning och "landa" på tävlingsplatsen mer än kroppsligt.
 
I tråden om TR ändringar diskuterades det apropå max 1 start/dag upp t.om. 7 år, och ev. tänkbara begränsningar av antalet starter under olika tidsperioder, om hur länge folk red fram till klasser. Att folk i stället skulle rida fram som tokar innan var ett scenario som kom upp. Jag vet inte riktigt vad jag tror om det, men blev nyfiken på hur länge folk egentligen rider fram till tävlingar.
Så, hur länge rider ni fram? Och är det beroende av till exempel vilken nivå det är, väder eller annat? Anser ni att ert framridningsupplägg är etiskt hållbart?

Själv är det absolut kontextuellt beroende av klass och väder. När det är kallt (läs: sen höst, vinter, tidig vår) blir det ca. 10 min längre än under övriga årstider. Brukar alltid börja med att skritta fram 10-15 min avsuttet.
I LC: 10-15 min avsutten skritt. 25-35 min uppsuttet arbete.
I LB: -II-. 35-45 min uppsuttet arbete.
De längre tiderna vid vinter. Krasst sagt runt 30-40 min uppsuttet.
Startar alltid bara 1 klass/dag. I ytterst enstaka fall 2 dagar i rad. Däremot 1 klass/dag, 2-3 helger/rad, för att sedan ha paus 1-2 helger osv. kommer jag lätt upp i under säsong. Anser det absolut hållbart. Ett normalt pass hemmavid skulle jag säga är ungefär 10 min avsutten skritt + 30-40 min uppsuttet effektivt jobb +10 min avskrittning. En normal tävlingsuppvärmning ligger helt i linje med det.

Jag rider lätta klasser.
I mina ögon är inte de klasserna särskilt ansträngande för hästarna.
Rider väl fram i skritt och trav, eventuellt någon galoppfattning, i 15-20 minuter. Det brukar räcka.
I LC räcker det med tio minuter.

Fast jag ser ju ganska många ekipage som rider fram betydligt längre tid och mestadels i galopp.
 
Jag rider en klass per tävlingstillfälle, passar hästen bäst. Rider fram ca en timme. Under den timmen travar jag 3-4 minuter och gör ca 2 galoppfattningar åt varje håll. Resten av tiden skrittar jag, omväxlande på tygeln och på lång tygel. Rider aktivt i skritten, tempoväxlingar och flyttar sidvärts. Tog oss ett tag att hitta den modellen för framridning, men nu funkar det bra.
 
Jag rider fram i totalt 1 timme om jag rider 1 klass. Rider jag två så är 1 timme för första klass och ca 30 minuter för andra.

Fröken är väldigt spänd och ny med att åka bort och göra saker. Hon behöver ca en timme för att slappna av mentalt.

Jag börjar med ca 20 minuter skritt (uppsuttet. Är hon spänd lugnar hon sig fortare om hon har mig på ryggen än bredvid). Sen 'happy horse' (dvs trav och galopp lite hursomhaver så länge hon går frammåt) i 5-10 minuter, tills hon självmant börjar ta stöd på bettet. Sen mjukgörande i alla gångarter i ca 10-15 minuter. Sen handlar det om att skritta med enstaka trav eller galoppinslag tills det är min tur att starta. För varje trav eller galoppinslag i skritten blir hon lite mer avslappnad, samtidigt som hon i skritten får tid att landa och 'uppleva' tävlingsplatsen.

Rider jag två klasser behövs inte skritten till andra klassen, då har hon redan fått spana och vänja sig. Då handlar det om ren uppvärmning och avslappning (dvs framskrittning - happy horse- mjukgörande) sen start.

De 'hårda' passen vi kör hemma varierar mellan 60 och 90 minuter (inklusive fram och avskrittning) och innehåller betydligt mer trav och galopp än framridningen. Jag är inte det minsta orolig att hon ska bli trött av framridningen.
 
Min går i dagsläget endast 1 klass/dag vilket passar honom och jag tror inte det kommer bli annorlunda längre fram. Det beror absolut lite på väder, på vintern kan det finnas lite väl mycket energi och då vill jag skritta fram honom längre för hand och få "ur" de värsta galenskaperna.

Generellt 10-20 min skritt för hand (han behöver se och ta in en ny miljö) och sen ca 15-25 min uppsutten framridning. Något längre på vintern/vid kyla beroende på hur "vild och galen" han varit dagarna innan. :)

Den gamla som jag gärna red 2 klass/dag på skrittades ca 10 min för hand och sedan ca 25-30 min framridning till första klassen för att sedan skritta fram ungefär lite länge till andra klassen och ridas fram ca 15 min inför den.
 
Förr när jag tävlade på egen och rätt så spänd häst red jag nog fram längre än vad jag idag tycker är rimligt. Då upplevde jag att det behövdes för att hästen skulle slappna av, idag tänker jag mer att det inte är rimligt att trötta ut hästsrna för att kunna komma till ridning och att det nog handlar om att hästen inte är tillräckligt lösgjord och ”igenom” i grunden. En lösgjord häst behöver man ju liksom inte börja om med varje pass..
Hem och träna mer alltså och inget som bör lösas på tävlingsplatsen.

Tävlar inte i dagsläget men om jag skulle starta på medryttarhästen så gissar jag att jag skulle rida fram typ 20 minuters aktiv ridtid exkl skritt innan och skrittpaus.
Jag rider oftast inte mer än 20-30 min aktiv träning på våra vanliga pass (undantag när vi rider för tränare) och jag ser inte varför jag skulle göra så mkt annorlunda på tävling.

Hästen går LA/MsvC på tävling med ägaren eller tränaren.
 
Om jag inte har en väldigt tittig häst som behöver ledas runt ordentligt för att kolla läget har jag nog haft max 35min ink framskrittning (hästar som gått upp till msv). Har jag ridit två klasser har det varit ungefär samma, något kortare och mer skritt.
Nu när jag har en 4-åring (som inte är särskilt tittig) blev det knappt 20 min ink framskrittning. Blir några varv i trav, en halt och galoppfattning i båda varven och sen är han klar typ.
 
Min häst har varit rätt spänd på de tävlingar vi varit på hittills, så jag har först skrittat för hand i kanske 10 min, sen hoppat upp och skrittat i ca 5 min till. Efter det typ 40 min framridning med många skrittpauser. Han behöver tiden för att slappna av och fokusera på mig :) Till en ev andra klass har jag ridit fram mycket kortare tid, ca 20-30 min.
 
Generellt vill jag ha hästarna så förberedda för sin klass att det inte ska krävas mer än 20 minuter i lätt klass. Ska det till mer samling behövs det lite till. Men jag rider ju aldrig nånsin i en hel timme ens hemma, så att göra det på tävling blir ju tokigt. Hästen ska gå som bäst på banan och inte på framridningen dessutom, det måste finnas lite till att ta fram inne på banan.

Burb är lite speciell med sin muskler, de måste bli varma men hon får inte bli trött. Skrittar henne mycket, travar lite, skrittar mer, göra några galoppfattningar, skrittar, travar lite volter och nån vändning upp på medellinjen. Tar en dryg halvtimme med all skritt.

Barb går mellan 30-40 minuter beroende på temperatur, klass och vad som fungerar för stunden. Ni vet det där med att ha en fast framridningsrutin? Det funkar inte på henne då hon lär sig rutinen och så kommer jag inte igenom-väldigt mycket ponny. Jag har varit livrädd för långa skrittpauser med henne för att hon ska såsa till, men fick av en slump träna på det på en PnR i vintras och jag hittade ett sätt att aktivera och rida skritten som jag inte gjort förut. Så nu är jag inte så rädd att ta ut henne för tidigt och bli tvungen att skritta mycket om allt känns bra och jag inte vill rida mer.
 
Min gamle tog exakt en timme på sig för att bli så preppad att det gick att rida ett program. Han går igenom 3 steg.
1. Latsteget
2. Bli för hetsteget
3. Det ridbara steget.
Han är så sjukt stenhård mentalt att jag aldrig varit med om något liknande. Han gick sällan mer än en klass per dag. När han gick två var det på olika banor och jag kunde typ gå in i klass 2 direkt. Annars var det en timme till med framridning och vem fan orkar det !

Alla andra normala hästar jag haft har tagit typ 20-30 minuter.
 
I tråden om TR ändringar diskuterades det apropå max 1 start/dag upp t.om. 7 år, och ev. tänkbara begränsningar av antalet starter under olika tidsperioder, om hur länge folk red fram till klasser. Att folk i stället skulle rida fram som tokar innan var ett scenario som kom upp. Jag vet inte riktigt vad jag tror om det, men blev nyfiken på hur länge folk egentligen rider fram till tävlingar.
Så, hur länge rider ni fram? Och är det beroende av till exempel vilken nivå det är, väder eller annat? Anser ni att ert framridningsupplägg är etiskt hållbart?

Själv är det absolut kontextuellt beroende av klass och väder. När det är kallt (läs: sen höst, vinter, tidig vår) blir det ca. 10 min längre än under övriga årstider. Brukar alltid börja med att skritta fram 10-15 min avsuttet.
I LC: 10-15 min avsutten skritt. 25-35 min uppsuttet arbete.
I LB: -II-. 35-45 min uppsuttet arbete.
De längre tiderna vid vinter. Krasst sagt runt 30-40 min uppsuttet.
Startar alltid bara 1 klass/dag. I ytterst enstaka fall 2 dagar i rad. Däremot 1 klass/dag, 2-3 helger/rad, för att sedan ha paus 1-2 helger osv. kommer jag lätt upp i under säsong. Anser det absolut hållbart. Ett normalt pass hemmavid skulle jag säga är ungefär 10 min avsutten skritt + 30-40 min uppsuttet effektivt jobb +10 min avskrittning. En normal tävlingsuppvärmning ligger helt i linje med det.

Förtydligande:
Av dessa i regel 30-40 min är typ 10 min trav och max 5 min galopp. Mycket sidförande/öppna/sluta/fram-/bakdelsvändningar i skritt. Lite sidförande och volter i trav. Några övergångar skritt-galopp här och där.
 
Våra dressyrträningar är 30 minuter och jag rider sällan längre tid hemma heller.
Inför tävling tänker jag att 15 - 20 minuter borde vara rimligt. Lite lösgörande och några galoppfattningar för att känna att han är med mig.
 
Precis som @Bison tränar jag en halvtimme när jag rider för tränare (även om hästen är normalt uppvärmd innan dess förstås), och mer än så vill jag inte slita på henne på tävling. Pappa brukar promenera henne vid handen medan jag byter om/om jag tittar på några ekipage innan, sen tar jag vid. Hon promeneras avsuttet kanske tio-femton minuter, skrittas ytterligare en stund uppsuttet. Lägger mest fokus på traven på framridningen, men gör ett par galoppfattningar åt varje håll.
 
Jag tävlar inte dressyr utan western men tyckte att det var intressant att läsa och jämföra. De tävlingar jag är på har mkt sällan något tidsschema annat än för första start så framridningen blir sällan särskilt exakt.

Oftast rider jag 2-3 klasser och kanske en in hand-klass utöver det. Om det finns trail at hand så att jag kan ha den först så anmäler jag till den, då har hästen sett banan innan vi ska in för den första uppsuttna klassen. Oftast inget uppsuttet arbete innan det utan bara en kort promenad med ett par påminnelser om hur man stannar, backar och vänder.

Framridning brukar sedan oftast bara bestå av kontroll av start, stopp, backa och vända. Böjning in- och utåt i alla gångarter på cirkel. Tar kanske en kvart. Sedan kan det bli väntetid om jag missbedömt tiden och om hästen känns som att den somnar så tar jag någon galoppfattning i collecting ring precis innan klassen. Annars brukar vi stå stilla.

Detta är dock en häst som rest mycket och sett mycket, den kan stå och sova på framridningen om tillfälle ges.

Andra hästen med travargener kräver oftast lite mer framridning (samma saker som häst ett men fler repetitioner) och kanske lite promenad runt omkring för att ha sett allt. Den börjar dock också bli berest så upphetsningen har lagt sig rätt mkt.

Vill generellt helst inte nöta på framridningen mer än typ en kvart och ser hellre första klassen som framridning, särskilt med häst två.
 
Precis som @Bison tränar jag en halvtimme när jag rider för tränare (även om hästen är normalt uppvärmd innan dess förstås), och mer än så vill jag inte slita på henne på tävling. Pappa brukar promenera henne vid handen medan jag byter om/om jag tittar på några ekipage innan, sen tar jag vid. Hon promeneras avsuttet kanske tio-femton minuter, skrittas ytterligare en stund uppsuttet. Lägger mest fokus på traven på framridningen, men gör ett par galoppfattningar åt varje håll.

Hur tänker du kring det här med bara en halvtimme sammanlagd ridning och att mer sliter? Eller missuppfattar jag kanske? Du rider aldrig två pass om dagen vid andra tillfällen heller?
 
Hur tänker du kring det här med bara en halvtimme sammanlagd ridning och att mer sliter? Eller missuppfattar jag kanske? Du rider aldrig två pass om dagen vid andra tillfällen heller?

För att om jag rider fram en halvtimme (plus framskrittning och tiden i collectingring) och sen startar två klasser x tio minuter så är uppe i nästan en och en halv timme effektiv ridning. Jag rider max två timmar hemma, och då är det ju även fram- och avskrittning i det. Jag säger inte att jag har rätt, och det kan jag inte tolka mitt inlägg som heller, men det känns bra för mig.

Och nej, jag rider inte min häst mer än en gång/dag. Varför skulle jag det? Rider jag en timme eller lite mer får hon ju mer än väl ut sin dagliga motion. Det är ingen elithäst vi pratar om.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 951
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp