Hur länge rider ni fram? *Spinoff på kommande tävlingsregler*

Jag håller inte med dig alls. Det kräver ju rätt mkt energi och att vara "taggad" om man tex ska valla kor. Däremot tränar många westernryttare passivitet. Hästen måste ju gå att växla på fullt när man rider på korna i vissa lägen, full fart fram, snabba vändningar etc. Och sen ska den på given signal släppa dem och stå helt still.

Det tycker jag faktiskt som dressyrryttare är något vi borde ta mer lärdom av och träna vi med.
Jag gör det med de jag tränar, lär dem passivitet och att tagga ner mentalt och fysiskt.
Det går utmärkt att lära halvblod sånt med.

Och det går utmärkt att få energi i Quarters.
De är taggade på ett annat sätt enligt mig. Självklart går det att få ett halvblod mer passivt. Men är det helt främmande för dig att olika hästar har olika grundtemperament? Och att vissa typer/raser generellt har mer eller mindre energi i grunden? Och att det faktiskt är något önskvärt? Det fyller väl ingen som helst funktion att ta av tränset på en dressyrtävling. Då kan vi lika gärna hitta på något annat, vad som helst, att göra efter avslutat program. Räcka vacker hov, buga, what ever. Det fyller väl heller ingen funktion i dressyrsporten.
 
Så vitt jag förstår handlar diskussionen ursprungligen inte om att det borde införas likadana bettkontroller i dressyr. Jag uppfattade att den användare, @the_connemara , som först skrev om det använde det som exempel på en slags säkerhetstänk som hen skulle vilja se mer av i dressyr.

Jag har inte uppfattat att någon i tråden tycker att quartrar bör användas till dressyr. Ditt sätt att skriva om rasen är mindre trevligt tycker jag. De är avlade för olika användningsområden vilka kräver olika sorters temperament. Jag har dock sett att det går att lära även hästar av andra raser att ta det lugnt på samma sätt som quartrarna på tävling. Det är ju dock inte säkert att just de individerna skulle få höga dressyrpoäng eftersom vissa där önskvärda ting kanske är borttränade. Ag tänker här på grundnivå.
Man kanske tar en viss typ av hästar till western. Precis som att man oftast väljer en någorlunda hoppbegåvad häst om man vill tävla hoppning. Jag tycker helt ärligt att de quarters jag träffat på har varit tråkiga i temperamentet, eller, bekväma att leda, men tråkiga att rida. Oavsett ålder och utbildningsnivå. Och det är ridningen jag tycker är viktigast. Mina halvblod går så klart utmärkt att leda, men jag skulle inte åka till en tävlingsplats och släppa dem lösa. Jag känner inget behov av att lägga tid på att lära dem det, jag lägger hellre energi på att träna byten och piruettgalopp. Men man har ju olika mål och det är ju jättekul om man är stolt över att kunna gå ut och gå med hästen lös eller liknande. Precis som att det är kul för andra om de gillar att träna fotboll.
 
Ja, det var ett exempel för att illustrra att de har helt olika temerament i grunden. Vilket jag också skrev att det var. Ett exempel.

Otroligt lustigt ”exempel” du gör i flera inlägg, när du definierar quartern som ras att den är helt lobotomerad etc inkl hingstar vid betäckning osv.

Väldigt märkligt !
 
Nu diskuterades det ju lätt nivå i jämförelsen och frågan om svårighetsgrad och energi och möjlighet att ta av tränset på tävling, så jo DET kan ja nog med säkerhet jämföra med även om min "nivå" egentligen är högre än så.

Man vill även på en westerntävling ha hästen alert. Stress och alert med energi är olika saker. Stress gör hästen mindre benägen att lyssna och samarbeta (=spänning och frustration), det vill man inte ha, men en alert häst med energi nog för övningen/rörelsen betyder att hästen är väldigt lyhörd och formbar (inte stressad och oförutsägbar), DET vill man alltid ha. För då lyssnar hästen på sin människa då är det heller inga problem för hästen att lyssna på sin ryttare/tränare även om man tar av den tränset och den kan med säkerhet också stå still och vänta.

Quarterhästen är en av världens största raser och det finns många olika typer och psyken, du har träffat några och tror du kan bedöma rasen som sådan på den grunden? På westerntävlingar i sverige är det för övrigt väldigt många olika raser representerade och i dom sammanhang i övrigt som jag deltar är det också många olika raser representerade, ALLA kan stå still och vänta (sova som du tror) mellan momenten, dom har bara fått en bra grund och erfarenheten och befinner sig i en miljö (bland människor) som förstår att värdesätta det.
Självklart kan hästar stå still och slappna av när de inte rids på en tävlingsplats. Det gör självklart mina halvblod och det gör de flesta andra halvblod jag känner till också. Nu handlade det om att ta av tränset i slutet av tävlingsmomentet. Och att det skulle vara något bevis på att westernryttare har bättre koll på sina hästar. Jag tycker bara att det är onödigt trams eftersom man kan kolla bettet ändå.
 
Otroligt lustigt ”exempel” du gör i flera inlägg, när du definierar quartern som ras att den är helt lobotomerad etc inkl hingstar vid betäckning osv.

Väldigt märkligt !
Definiera vari det märkliga ligger i att jag tycker att de är generellt mer flegmatiska än många andra hästar?
Vore det lika märkligt om jag sa att fullblod generellt är mer svårfödda än fjordingar?
 
Definiera vari det märkliga ligger i att jag tycker att de är generellt mer flegmatiska än många andra hästar?
Vore det lika märkligt om jag sa att fullblod generellt är mer svårfödda än fjordingar?

Jag tycker hela din linje är märklig eftersom du uttrycker så mycket märkliga konstateranden/åsikter, samtidigt som du befinner dig på dressyrforumet och vill diskutera western och quartrar som du själv hävdar har beteenden genetiskt osv.

Dina hävdanden- tex att hingstarna per genetik är så flegmatiska att de knappt orkar skafta ut osv är ju rent horribla ang din förvissning att det har med en ras att göra 😱

För övrigt är hela ämnet märkligt med dina poster i tråden.
Varför handlar ämnet om quartrar/western och varför tycker du det är viktigt att på dressyrforumet avhandla dina åsikter om dem, samtidigt som du vill redovisa att dina halvblod rids i x /y form/nivå osv?
 
Senast ändrad:
För att återgå till trådens ursprung så rider jag oftast fram unghästar kortare tid än vad jag rider fram en vuxen häst. Generellt: Unghästar promeneras ca 20 min och rids sedan med mycket skrittpauser i ca 25 min. Vuxna hästar med mer muskelmassa värms längre tid i trav och galopp, ca 40 min, självklart med skrittpauser, men även de skrittas först vid hand. Tävlar bara en klass per dag.
 
Senast ändrad:
Jag tycker hela din linje är märklig eftersom du uttrycker så mycket märkliga konstateranden/åsikter, samtidigt som du befinner dig på dressyrforumet och vill diskutera western och quartrar som du själv hävdar har beteenden genetiskt osv.

Dina hävdanden att hingstarna per genetik är så flegmatiska att de knappt orkar skafta ut osv är ju rent horribla ang din förvissning att det har med en ras att göra 😱
Märkligt att du inte kan säga vad som är märkligt med att ha observerat att vissa hästar är mer flegmatiska än andra. Det var inte jag som drog upp quarters och westerntävlingar. Jag besvarade bara påståenden som gjordes av andra i tråden. Jag tog förresten upp exemplet med quarterhingstar och betäckning en enda gång, du har däremot dragit upp det iaf tre gånger nu. Men ja, eftersom du så gärna vill upphålla det vid just det så är det en markant skillnad mellan quarterhingstar och de halvblodshingstar jag träffat på (med varierande grad fullblod i) när det gäller energi öht. Men blir extra tydligt just vid betäckning faktiskt. Vet inte vad som är horribelt med det, du får gärna specificera, men det verkar du inte vilja, så jag lämnar det.
 
Märkligt att du inte kan säga vad som är märkligt med att ha observerat att vissa hästar är mer flegmatiska än andra. Det var inte jag som drog upp quarters och westerntävlingar. Jag besvarade bara påståenden som gjordes av andra i tråden. Jag tog förresten upp exemplet med quarterhingstar och betäckning en enda gång, du har däremot dragit upp det iaf tre gånger nu. Men ja, eftersom du så gärna vill upphålla det vid just det så är det en markant skillnad mellan quarterhingstar och de halvblodshingstar jag träffat på (med varierande grad fullblod i) när det gäller energi öht. Men blir extra tydligt just vid betäckning faktiskt. Vet inte vad som är horribelt med det, du får gärna specificera, men det verkar du inte vilja, så jag lämnar det.

Seriöst ? Du är den som konsekvent uttalat dig om quartrarna i denna tråd .
 
Seriöst ? Du är den som konsekvent uttalat dig om quartrarna i denna tråd .
Jag tror att jag "tog upp" quarter i två inlägg, men bl a du har citerat mina inlägg många gånger och sedan har jag svarat på dem, så jag vet inte vem som "konsekvent" uttalar sig. Jag skrev en åsikt och sedan har du citerat och skrivit att mina åsikter är märkliga och horribla flera gånger. Jag har förstått att du inte håller med, men jag bryr mig kanske inte jättemycket om det. Känns som att det inte är så mycket att forsätta diskutera. Jag försökte återgå till trådens ämne i inlägg #88 men du vill gärna fortsätta tala om hur märklig och horribel jag är. Märkligt att du "får" fortsätta prata om westernhästars temperament, men jag är märklig som besvarade de som först drog upp western i denna tråden. Vill du fortsätta diskutera western i denna tråden får du göra det utan mig, för jag vet inte vad syftet var med att de togs upp från början :) Det får du fråga de som började skriva om western.
 
Jag skulle inte tro att du rider dressyr på din quarter på den nivån som kräver mer energi. Självklart kan man få hästen mer eller mindre alert, och på en dressyrtävling vill man ha hästen alert. Dvs den ska inte vara så loj att det är lämpligt att tränsa av bland en massa andra hästar precis efter avslutat program. Det finns liksom ingen funktion i att kunna göra det eftersom ÖD lätt kan kolla bett utan att tränsa av. I skogen hemma kan den gärna lufsa på. Inga problem att ha det så, men som sagt; "lufs" duger inte på en dressyrbana om man vill komma någonstans. Quarterhingstar är t ex ofta så sega och flegmatiska att det knappt går att få dem att skafta ut när de ska betäcka. De står hellre och sover typ, i de flesta situtioner, även när man vill att de ska vakna till lite. En halvblodhingst är mycket mer alert i grunden, och det är vi ju tacksamma för, även om det ger lite jobbigare hantering ibland. Bara som exempel.
Vadå ingen energi och inte alerta, duger att lufsa i skogen på? Barrel racing, pole bending, cutting? Och angående byten, western riding, reining?

Jag har min häst på en gård där dom föder upp quarterhästar och ofta har clinics, det kommer alltså mycket folk utifrån med sina quarters (bland annat), dom är inte det minsta avtrubbade eller sega. Tycker tvärtom att dom flesta ser rätt så pigga ut (är ju en av världens snabbaste hästraser), men inte stressiga eller på tårna.
 
Vadå ingen energi och inte alerta, duger att lufsa i skogen på? Barrel racing, pole bending, cutting? Och angående byten, western riding, reining?

Jag har min häst på en gård där dom föder upp quarterhästar och ofta har clinics, det kommer alltså mycket folk utifrån med sina quarters (bland annat), dom är inte det minsta avtrubbade eller sega. Tycker tvärtom att dom flesta ser rätt så pigga ut (är ju en av världens snabbaste hästraser), men inte stressiga eller på tårna.
Jättebra att du tycker det. Tänk vad konstigt att inte alla dressyrryttare väljer att rida dressyr på quarterhästar, de som har massor av rätt sorts energi för samling osv.

På tal om något helt annat bara så där; hur länge rider du fram inför dressyrtävling? Vad tycker du om att bara få starta en dressyrklass per dag med yngre hästar?
 
Jättebra att du tycker det. Tänk vad konstigt att inte alla dressyrryttare väljer att rida dressyr på quarterhästar, de som har massor av rätt sorts energi för samling osv.

På tal om något helt annat bara så där; hur länge rider du fram inför dressyrtävling? Vad tycker du om att bara få starta en dressyrklass per dag med yngre hästar?

Men nu får du väl ge dig ändå ? Varför härjar du på ang dina åsikter om quarterhästar/western i denna tråd ?! Som sagt.
 
Men nu får du väl ge dig ändå ? Varför härjar du på ang dina åsikter om quarterhästar/western i denna tråd ?! Som sagt.
Du får nog läsa det jag skriver igen. Jag härjar inte om western. Jag frågar hen om hur hen rider fram till en dressyrtävling. Trodde det var det tråden handlar om?
 
Självklart kan hästar stå still och slappna av när de inte rids på en tävlingsplats. Det gör självklart mina halvblod och det gör de flesta andra halvblod jag känner till också. Nu handlade det om att ta av tränset i slutet av tävlingsmomentet. Och att det skulle vara något bevis på att westernryttare har bättre koll på sina hästar. Jag tycker bara att det är onödigt trams eftersom man kan kolla bettet ändå.
Poängen är att dom kan stå still och avslappnad både på tävlingsplats och på hemmaplan. Det man övar på blir man bra på. Det som inte funkar från marken funkar inte uppsuttet. Det som inte funkar på hemmaplan funkar inte på tävlingsplatsen. Allt hänger ihop. Min quarter tränas som dressyrhäst, många dressyravlade hästar tränas på samma sätt som min i grunden. Det har inget att göra med vilken ras det är, det handlar bara om vilket grundtänk (filosofi) man har. Att ta av tränset för domaren skulle tvinga ryttare att ta tag i grundproblemen om dom har några, om inte så är det ju inga problem samtidigt som det underlättar och går snabbt och smidigt att kolla munstatusen också (utan remmar och annat i vägen).
 
Jättebra att du tycker det. Tänk vad konstigt att inte alla dressyrryttare väljer att rida dressyr på quarterhästar, de som har massor av rätt sorts energi för samling osv.

På tal om något helt annat bara så där; hur länge rider du fram inför dressyrtävling? Vad tycker du om att bara få starta en dressyrklass per dag med yngre hästar?
Jag svarade bara på dina helt felaktiga påståenden om en hel hästras.
Och vadå har rätt energi för samling, du tror alltså att det är energin som gör att dressyrryttare inte väljer en quarter? Inte att en quater och ett halvblod är avlade till helt olika saker och kroppsligt har olika förutsättningar för tex working cowhorse/dressyr?

---
Förlåt för OT, tråden!
 
Man kanske tar en viss typ av hästar till western. Precis som att man oftast väljer en någorlunda hoppbegåvad häst om man vill tävla hoppning. Jag tycker helt ärligt att de quarters jag träffat på har varit tråkiga i temperamentet, eller, bekväma att leda, men tråkiga att rida. Oavsett ålder och utbildningsnivå. Och det är ridningen jag tycker är viktigast. Mina halvblod går så klart utmärkt att leda, men jag skulle inte åka till en tävlingsplats och släppa dem lösa. Jag känner inget behov av att lägga tid på att lära dem det, jag lägger hellre energi på att träna byten och piruettgalopp. Men man har ju olika mål och det är ju jättekul om man är stolt över att kunna gå ut och gå med hästen lös eller liknande. Precis som att det är kul för andra om de gillar att träna fotboll.
Du ser inte kopplingen i samspelet från marken till samspelet från hästryggen?

Det tar ingen längre tid om du anammar detta från grunden. Några sekunder extra här och där det är allt. Men har du skapat ett problem då tar det mer tid, men gör du rätt från början, tar det nästan ingen extra tid alls.

Det handlar om hur du gör i vardagliga situationer, när du sätter på grimman och tar av den, när du hämtar och släpper i hagen. När du binder upp och hur du tränsar och tar av tränset, mm mm. Hur dessa situationer hanteras och hur du hanterar ev. frustration och oro från hästen i varje liten sak, varje dag och varje gång.

Jag garanterar att dina byten och piruetter kommer förbättras enormt om du fokuserar mer på detta i grunden. Målet är (eller borde vara) samspel och harmoni, resten är mest teknik.
 
Mina halvblod går så klart utmärkt att leda, men jag skulle inte åka till en tävlingsplats och släppa dem lösa. Jag känner inget behov av att lägga tid på att lära dem det, jag lägger hellre energi på att träna byten och piruettgalopp. Men man har ju olika mål och det är ju jättekul om man är stolt över att kunna gå ut och gå med hästen lös eller liknande. Precis som att det är kul för andra om de gillar att träna fotboll.

Varför tar du upp det här med att åka på tävling för att släppa lös hästen? Är det något man gör på dressyrtävlingar? Jag har aldrig hört talas om att man gör det på någon typ av hästtävling.


För att återgå till trådens ursprung så rider jag oftast fram unghästar kortare tid än vad jag rider fram en vuxen häst. Generellt: Unghästar promeneras ca 20 min och rids sedan med mycket skrittpauser i ca 25 min. Vuxna hästar med mer muskelmassa värms längre tid i trav och galopp, ca 40 min, självklart med skrittpauser, men även de skrittas först vid hand. Tävlar bara en klass per dag.

Du värmer upp relativt länge, hur kommer det sig? Är det därför du bara tävlar en klass per dag? Skriv gärna lite mer om hur du tänker kring det.

Det är flera som skrivit att hästarna skrittas vid hand först, vad gör ni då? Jag gör också det för in hand-klasser men då mkt kort och bara med några påminnelser om start, stopp, backa och vända (grundläggande saker som nästan alltid förekommer i mönster för klassen). Med en lite mer ovan häst promenerar jag också för att den ska få chans att se tävlingsplatsen samt för att påminna den om att lyssna på mig och följa. Jag gör samma manövrar som inför in hand-klass men kanske fler repetitioner om jag behöver för att få hästens fokus. Ibland även longering om det finns utrymme för det.
 
Varför tar du upp det här med att åka på tävling för att släppa lös hästen? Är det något man gör på dressyrtävlingar? Jag har aldrig hört talas om att man gör det på någon typ av hästtävling.




Du värmer upp relativt länge, hur kommer det sig? Är det därför du bara tävlar en klass per dag? Skriv gärna lite mer om hur du tänker kring det.

Det är flera som skrivit att hästarna skrittas vid hand först, vad gör ni då? Jag gör också det för in hand-klasser men då mkt kort och bara med några påminnelser om start, stopp, backa och vända (grundläggande saker som nästan alltid förekommer i mönster för klassen). Med en lite mer ovan häst promenerar jag också för att den ska få chans att se tävlingsplatsen samt för att påminna den om att lyssna på mig och följa. Jag gör samma manövrar som inför in hand-klass men kanske fler repetitioner om jag behöver för att få hästens fokus. Ibland även longering om det finns utrymme för det.

Jag skrittar min häst för hand för att han ska få skritta fram och värma upp sina muskler utan ryttare. Det gör jag även hemma till vardags. Tycker även att det är smidigt att göra så eftersom han får en chans att se sig omkring innan jag hoppar upp, och då får jag en lite mindre spänd häst från början. När jag går på marken är han inte tittig, men han kan lätt bli rädd för saker när jag sitter på :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 206
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp