Hur länge rider ni fram? *Spinoff på kommande tävlingsregler*

Varför tar du upp det här med att åka på tävling för att släppa lös hästen? Är det något man gör på dressyrtävlingar? Jag har aldrig hört talas om att man gör det på någon typ av hästtävling.




Du värmer upp relativt länge, hur kommer det sig? Är det därför du bara tävlar en klass per dag? Skriv gärna lite mer om hur du tänker kring det.

Det är flera som skrivit att hästarna skrittas vid hand först, vad gör ni då? Jag gör också det för in hand-klasser men då mkt kort och bara med några påminnelser om start, stopp, backa och vända (grundläggande saker som nästan alltid förekommer i mönster för klassen). Med en lite mer ovan häst promenerar jag också för att den ska få chans att se tävlingsplatsen samt för att påminna den om att lyssna på mig och följa. Jag gör samma manövrar som inför in hand-klass men kanske fler repetitioner om jag behöver för att få hästens fokus. Ibland även longering om det finns utrymme för det.
Ta av tränset = ha hästen lös. Nej, det är inte tillåtet på dressyrtävlingar och det var inte jag som tog upp det. Någon tyckte att det vore en bra idé att införa det på dressyrtävlingar, men jag tycker det är en onödig grej.

Jag rider inte fram länge relativt andra dressyrekipage. Tvärtom ganska normallänge relativt andra skulle jag tro. Varför? Jo, hästar är stora, de har därmed stora muskler och de håller bättre i längden om muskler och leder får tid på sig att värmas upp. 15-20 min skritt vid hand kör jag även med hemma. På en tävling ger det även hästen tillfälle att kolla sig omkring lite efter urlastning. Extra viktigt med skritt om man har åkt långt och hästen har stått stilla länge i transporten. Ett normalt ridpass för mig hemma är ungefär så länge som det blir på tävling (framridning+tävling+avtravning).

Varför jag bara rider en klass per dag: med yngre hästar räcker det enligt mig (och tydligen verkar de som sitter på SvRF också tycka att det är ett problem med flera klasser per dag eftersom de funderar på att ej tillåta det för yngre hästar). I högre klasser är det inte tillåtet att rida fler klasser per dag.
 
Lite länkar om framridning.

"Carl Hester om uppvärmning
– Uppvärmning är otroligt viktigt, inte minst för hållbarheten, det måste man kunna om man ska jobba hos mig.
Detta sade Carl Hester på konferensen, där flera av dressyrprofilerna framhöll vikten av en genomtänkt framridning eller uppvärmning. Hästarna i Carls stall tillbringar ungefär tre gånger så lång tid med just uppvärmning och nedvarvning som i effektivt arbete med faktiska dressyrrörelser.
– Våra hästar värms upp genom 20 till 30 minuters uteridning rakt fram i skritt och trav, och får också varva ner efteråt. När jag och Charlotte arbetar hästarna är det bara i 15 till 20 minuters effektivt arbete däremellan, förklarar han.
Hästarna rids ut, gärna upp- och nerför någon backe.
– Sedan sitter min beridare Amy upp och stretchar i 20 till 25 minuter, först därefter sitter jag upp och gör själva arbetet med samling etcetera en stund, säger Carl.
Efter passet sitter Amy upp igen och varvar ner hästen med mer stretchning."
Källa: https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/varm-upp-hasten-som-toppryttarna.htm


"Ett träningspass bör förgås av uppvärmning. Syftet med denna är att nå en högre prestation, öka den mentala förberedelsen inför uppgiften och minska skaderisken. En uppvärmd muskel har en större elasticitet och koordinations förmåga än en kall muskel. Uppvärmning skall ske under lugna, det vill säga lågintensiva former i minst 20 minuter. Lika viktig som uppvärmning är nedtrappning i slutet av arbetspasset. Avslutet av
passet kan ske i trav under lättridning i en låg form där hästen sträcker sin överlinje och på så sätt stretchar den. Efter detta bör hästen skrittas på lång tygel minst 10 minuter. Under nedtrappningen bryter kroppen ner slagg som bildats under passet och transporterar borta dessa ur muskulaturen."
Källa: Vad är viktigt i grundarbetet för att få en hållbar och presterande häst? https://www.google.se/url?sa=t&sour...FjADegQIABAB&usg=AOvVaw2UUUGIxGrp6YmlwNvFINi6
 
Senast ändrad:
Poängen är att dom kan stå still och avslappnad både på tävlingsplats och på hemmaplan. Det man övar på blir man bra på. Det som inte funkar från marken funkar inte uppsuttet. Det som inte funkar på hemmaplan funkar inte på tävlingsplatsen. Allt hänger ihop. Min quarter tränas som dressyrhäst, många dressyravlade hästar tränas på samma sätt som min i grunden. Det har inget att göra med vilken ras det är, det handlar bara om vilket grundtänk (filosofi) man har. Att ta av tränset för domaren skulle tvinga ryttare att ta tag i grundproblemen om dom har några, om inte så är det ju inga problem samtidigt som det underlättar och går snabbt och smidigt att kolla munstatusen också (utan remmar och annat i vägen).
Poängen är att de flesta dressyrhästar också kan stå stilla vid hantering från marken både hemma och på tävling. Men det är inte så märkvärdigt så att dressyrryttare måste göra det till en grej i själva tävlingsmomentet.

Men vill man tävla i att kunna ta av tränset så får man naturligtvis göra det. För mig är det dock så självklart att kunna hantera hästen från marken att jag tycker det känns som att tävla i hovkratsning eller liknade (barn på ridskola brukar ju få ha "tävlingar" i ryktning tex så det förekommer ju i olika former på andra ställen än inom western).

Det är ju jättebra att de tävlingsformer som folk är intresserade av ordnas :) Men det kanske inte har så jättemycket med framridning till dressyrtävlingar att göra.
 
Senast ändrad:
Jag skrittar min häst för hand för att han ska få skritta fram och värma upp sina muskler utan ryttare. Det gör jag även hemma till vardags. Tycker även att det är smidigt att göra så eftersom han får en chans att se sig omkring innan jag hoppar upp, och då får jag en lite mindre spänd häst från början. När jag går på marken är han inte tittig, men han kan lätt bli rädd för saker när jag sitter på :)


”Gör”du något aktivt när du leder hästen? Någon övning? Jag leder som sagt var också gärna vissa hästar och jobbar då ofta rätt så aktivt med hästen för att den ska ”hitta” mig och vara med mig innan jag sitter upp. Alltså är mitt sätt inte så mkt till för att bli varm i kroppen utan mer för att hästen ska vara med på banan innan uppsittning.
 
Ta av tränset = ha hästen lös. Nej, det är inte tillåtet på dressyrtävlingar och det var inte jag som tog upp det. Någon tyckte att det vore en bra idé att införa det på dressyrtävlingar, men jag tycker det är en onödig grej.

Jag rider inte fram länge relativt andra dressyrekipage. Tvärtom ganska normallänge relativt andra skulle jag tro. Varför? Jo, hästar är stora, de har därmed stora muskler och de håller bättre i längden om muskler och leder får tid på sig att värmas upp. 15-20 min skritt vid hand kör jag även med hemma. På en tävling ger det även hästen tillfälle att kolla sig omkring lite efter urlastning. Extra viktigt med skritt om man har åkt långt och hästen har stått stilla länge i transporten. Ett normalt ridpass för mig hemma är ungefär så länge som det blir på tävling (framridning+tävling+avtravning).

Varför jag bara rider en klass per dag: med yngre hästar räcker det enligt mig (och tydligen verkar de som sitter på SvRF också tycka att det är ett problem med flera klasser per dag eftersom de funderar på att ej tillåta det för yngre hästar). I högre klasser är det inte tillåtet att rida fler klasser per dag.

Jag uppfattade att du menade att man skulle släppa lös hästen och gå iväg eller jobba med den lös. Jag tycker nog inte att ta av huvudlaget betyder att hästen är lös, den ska ju fortfarande stå kvar och vara i arbete. Kan du visa var någon i tråden tyckt att det varit en bra grej att införa likadan bettkontroll i dressyr som i western?

Du går alltså bara omkring med din häst när den skrittas vid hand? Inget mer arbete än att den ska gå dit ledaren går? Uppfattar jag dig rätt?

Tar en dressyrklass mycket lång tid att rida? Är det därför man anser att en klass räcker? Min erfarenhet är mycket liten men då red jag två klasser efter varandra och min häst var långt ifrån trött.
 
Men vill man tävla i att kunna ta av tränset så får man naturligtvis göra det. För mig är det dock så självklart att kunna hantera hästen från marken att jag tycker det känns som att tävla i hovkratsning eller liknade (barn på ridskola brukar ju få ha "tävlingar" i ryktning tex så det förekommer ju i olika former på andra ställen än inom western).

Nu var det inte mig du svarade men jag måste få fråga, likställer du rykttävlingar för ridskolebarn med westerntävlingar över lag?
 
Rider väl fram i ca 30 min, varav 15 i skritt på lång tygel. Lagom för att bli uppvärmd men ändå ha energi kvar (äldre häst).
 
(barn på ridskola brukar ju få ha "tävlingar" i ryktning tex så det förekommer ju i olika former på andra ställen än inom western).
Hahaha jisses vilken trist och tramsig jävla attityd du har. Ingen tycker dina spydigheter är roliga eller coola, bara så du vet.
 
Jag uppfattade att du menade att man skulle släppa lös hästen och gå iväg eller jobba med den lös. Jag tycker nog inte att ta av huvudlaget betyder att hästen är lös, den ska ju fortfarande stå kvar och vara i arbete. Kan du visa var någon i tråden tyckt att det varit en bra grej att införa likadan bettkontroll i dressyr som i western?
Sidan 2 i denna tråden, inlägg #39 skrivet av @the_connemara :
"Jag gillar varianterna där de tar av huvudlaget o visar bettet för domaren efteråt, den säkerheten hade jag önskat typ varje tävling jag besöker 🙈 "

Efter lite dividerande mellan bl a dig och några som ifrågasatte nyttan med att ta av tränset så svarar du på en kommentar om att istället ta av tränset i transporten (sidan 3 inlägg #44 skrivet av dig själv @Cilva :
"Det skulle ta mycket tid tror jag, samt att placeringarna kanske skulle behöva ändras i efterhand om någon blir diskad på grund av otillåtet bett. Jag har aldrig upplevt säkerhetsproblem när jag fått visa bettet, även om vi varit många ekipage uppställda. "

Du själv @Cilva så här, sidan 3 inlägg #46:
"Om du känner att du har en sådan häst att du inte kan ta av huvudlaget på tävlingsbanan så har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket. Det är ett moment som kan förekomma i klassen. Hästen ska kunna stå lugnt den tid det tar att visa bettet för domaren. "

Och sedan fortsätter diskussien på följande sida, men jag kanske inte behöver citera hela tråden, du måste ju se det själv om du läser?
 
Du går alltså bara omkring med din häst när den skrittas vid hand? Inget mer arbete än att den ska gå dit ledaren går? Uppfattar jag dig rätt?

Tar en dressyrklass mycket lång tid att rida? Är det därför man anser att en klass räcker? Min erfarenhet är mycket liten men då red jag två klasser efter varandra och min häst var långt ifrån trött.
Ja, du uppfattar mig rätt. Jag skrittar fram för att hästen ska bli varm i muskler och leder och för att den ska kunna se sig omkring lite.

En dressyrklass tar olika lång tid beroende på vad det är för klass. Det står på respektive program hur lång ca-tid det tar. Exempel: http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_39515/cf_559/Medelsv-r_B4.PDF
Man blir insläppt på/runt banan ett par minuter innan man får startsignal.

Som sagt; värmning + tävling + avtravning motsvarar ett normalt träningspass i tid. Jag rider inte två pass om dagen i vanliga fall hemma, så varför skulle jag göra det på tävling? I dressyr är det viktigt att hästen är genomvarm och mjuk i sidorna, ffa i skolor, piruetter, samling och ökningar. Det är inte sådana rörelser som hästen gör i hagen naturligt. De flesta saker ni gör inom western gör ju hästarna till stor del i hagen när de leker (snabb förflyttning höger-vänster, full fart fram och sedan nita, svänga runt, allt i fri form). Det kanske inte kräver samma mjukhet och böjning, vad vet jag. Eller tydligen krävs det ju inte, eftersom ni kan rida fram så kort tid.

Se mina länkar jag lade in i inlägg #102 om uppvärmning. Detta är inget bara jag tycker/tror utan det är allmänt vedertaget bland proffsen.
 
Hahaha jisses vilken trist och tramsig jävla attityd du har. Ingen tycker dina spydigheter är roliga eller coola, bara så du vet.
Är du synsk? Eftersom du vet vad alla och ingen tycker? Vad är det för tramsigt och spydigt med att tycka att avtränsning inte ska vara med som ett tävlingsmoment i dressyr? Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka så eftersom det fortfarande inte är ett moment på dressyrtävlingar. Däremot är det faktiskt ett ganska vanligt inslag med tränsning och avtränsning på ridskolornas skötseltävlingar. Inget tramsigt alls med det, jättebra att barnen och även vuxna elever lär sig.

Jag kan ju däremot tycka att det är lite spydigt att lägga sig i en tråd som handlar om framridning i dressyr, när man själv inte tävlar dressyr, och då komma med förslag på att lägga till avtränsning som ett delmoment i dressyrtävlingar. Och samtidigt antyda att dressyrryttare minsann inte har lika bra koll på sina hästar som vad westernryttarna har. Spydigt och ganska ocoolt.
 
Nu var det inte mig du svarade men jag måste få fråga, likställer du rykttävlingar för ridskolebarn med westerntävlingar över lag?
Tänker mer på att tävla i hantering från backen, vilket jag tror borde framgå ganska tydligt i det jag skrev. När man tävlar i att stå brevid hästen och göra något med den då. Tex att avtränsning ingår som ett moment i tävlandet. Själva kofösandet är ju inte som att rykta eller tränsa på/av.

Och märk väl, det är du m fl som skriver i en tråd om framridning till dressyrtävling. Och det var ni som började diskutera om dressyrryttare kontra westernryttare och om vad som borde ingå/klaras av på en dressyrtävling. Det var inte jag som gick in på ett westernforum och började skriva om att dressyrryttare minsann klarar av att göra ditten och datten och det skulle westernryttare också behöva träna på.
 
Senast ändrad:
Är du synsk? Eftersom du vet vad alla och ingen tycker? Vad är det för tramsigt och spydigt med att tycka att avtränsning inte ska vara med som ett tävlingsmoment i dressyr?

Jag tror inte riktigt det var det @niphredil syftade på! Det finns ingen anledning att nedvärdera westernridning, deras tävlingsmoment och dess raser på det sätt du gör bara för att man inte vill se avtränsning i dressyrklasser. Vi andra kan ju diskutera det utan att dra in sådana fördomar !
 
Är du synsk? Eftersom du vet vad alla och ingen tycker? Vad är det för tramsigt och spydigt med att tycka att avtränsning inte ska vara med som ett tävlingsmoment i dressyr? Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka så eftersom det fortfarande inte är ett moment på dressyrtävlingar. Däremot är det faktiskt ett ganska vanligt inslag med tränsning och avtränsning på ridskolornas skötseltävlingar. Inget tramsigt alls med det, jättebra att barnen och även vuxna elever lär sig.

Jag kan ju däremot tycka att det är lite spydigt att lägga sig i en tråd som handlar om framridning i dressyr, när man själv inte tävlar dressyr, och då komma med förslag på att lägga till avtränsning som ett delmoment i dressyrtävlingar. Och samtidigt antyda att dressyrryttare minsann inte har lika bra koll på sina hästar som vad westernryttarna har. Spydigt och ganska ocoolt.
Men vem är spydig?
@the_connemara efterlyste säkerheten - att folk hade så bra koll på sina dressyrhästar att de skulle kunna göra det, inte att det faktiskt borde vara ett inslag i tävlingsdressyr.

Du kan väl inte heller påstå att @Cilva någonstans i tråden varit spydig eller tyckt att avtränsning borde ingå - hon har ju bara kommit med ett annat perspektiv utifrån en annan gren vilket åtminstone jag tycker är intressant och som förhoppningsvis ökar förståelsen mellan de olika grenarna, det är ju för bövelen samma djur vi arbetar med!

Du däremot har visat en skittråkig attityd och är en urdålig representant för dressyrryttare i det här fallet.
 
Jag tror inte riktigt det var det @niphredil syftade på! Det finns ingen anledning att nedvärdera westernridning, deras tävlingsmoment och dess raser på det sätt du gör bara för att man inte vill se avtränsning i dressyrklasser. Vi andra kan ju diskutera det utan att dra in sådana fördomar !
Fördom = en förutfattad negativ åsikt som bygger på något man tror, inte vet. Jag skrev om min faktiska erfarenhet av quarterhästars temperament, det är ingen förutfattad mening. Innan jag hade träffat på dem hade jag ingen åsikt om dem, men jag fick under tiden jag träffade på dem. Jag har jobbat med quarterhästar. Har du?

Du tycker alltså att det är ok att skriva svordomar, kalla mig allt möjligt, bara för att jag har en annan åsikt. Men jag får inte skriva om mina faktiska erfarenheter. Ok. Specificera gärna var jag har nedvärderat westernridningen.
Jag har tvärtom skrivit att det är bra att folk kan tävla i vad de vill. Men om man tävlar i western, fälttävlan eller annat så kan det uppfattas som lite drygt att gå in på en tråd om dressyrframridning och börja skiva om att avtränsning ska ingå i tävlingsmomentet. Vad har det med tråden att göra egentligen?

Jag är bland de få som tillfört fakta och som hela tiden försökt föra tillbaka tråden till dess ursprung. Eller tycker du att avtränsning som tävlingsmoment har med framridning inför dressyrtävling att göra?
 
@Eukaryot är du seriös? Du har väl inte presenterat någon fakta överhuvudtaget ? Bara dina åsikter som ja är förutfattade och negativa som bygger på något du tror och inte vet = Fördom

Nej jag har inte jobbat med quarterhästar, men de i tråden som har håller ju inte med dig alls i dina beskrivningar. Har några vänner som har rasen och nej jag upplever inte dom alls så som du beskriver.

Jag har redan framfört min åsikt om avtränsning på dressyrtävlingar men den kom väl i skymundan i din iver att formulera spydigheter och fördomar till @Cilva om du missade att läsa det inlägget.
 
Men vem är spydig?
@the_connemara efterlyste säkerheten - att folk hade så bra koll på sina dressyrhästar att de skulle kunna göra det, inte att det faktiskt borde vara ett inslag i tävlingsdressyr.

Du kan väl inte heller påstå att @Cilva någonstans i tråden varit spydig eller tyckt att avtränsning borde ingå - hon har ju bara kommit med ett annat perspektiv utifrån en annan gren vilket åtminstone jag tycker är intressant och som förhoppningsvis ökar förståelsen mellan de olika grenarna, det är ju för bövelen samma djur vi arbetar med!

Du däremot har visat en skittråkig attityd och är en urdålig representant för dressyrryttare i det här fallet.
Alltså, jag har så många frågor:

1. Var finns det fakta som visar att dressyrryttare generellt har sämre koll på sina hästar än vad westernryttare generellt har? Källa tack.
2. Igen; vad har avtränsning med dressyrframridningsupplägg att göra, dvs varför behövdes ett perspektiv från en annan gren angående säkerhet och avtränsning i en tråd om hur man lägger upp sin framridning?
3. På vilket sätt skulle det öka säkerheten på en dressyrframridning om man kunde tränsa av sin häst inne på tävlingsbanan?
4. Är det ett stort problem med för dålig säkerhet inom dressyr? Källa tack
5. Händer det många olyckor på framridningsbanorna på dressyrtävlingar? Källa tack
 
@Eukaryot är du seriös? Du har väl inte presenterat någon fakta överhuvudtaget ? Bara dina åsikter som ja är förutfattade och negativa som bygger på något du tror och inte vet = Fördom

Nej jag har inte jobbat med quarterhästar, men de i tråden som har håller ju inte med dig alls i dina beskrivningar. Har några vänner som har rasen och nej jag upplever inte dom alls så som du beskriver.

Jag har redan framfört min åsikt om avtränsning på dressyrtävlingar men den kom väl i skymundan i din iver att formulera spydigheter och fördomar till @Cilva om du missade att läsa det inlägget.
Jasså, har jag inte? Jag länkade till några artiklar om, tadaa, uppvärmning av dressyrhästar. Jag har flera gånger svarat sakligt om hur och varför jag rider fram som som jag gör. Jag har länkat till dressyrprogram för att visa att det står ca-tid på dem när jag fick en fråga på det. Vilka fakta har du bidragit med?

Fördom är fortfarande något man tror, innan man upplevt det själv. Jag har "upplevt" ett antal quarters, de var flegmatiska med mina mått mätt. Punkt. Att andra, med andra referensramar upplever att quarterhästar inte är flegmatiska, bra för dem. Och de är ju toppen till en massa olika ändamål, precis som att alla hästraser ju avlats fram av en eller flera anledning/ar. De har oftast dock inte det temperament och andra egenskaper som eftersträvas i dressyr, för i så fall skulle ju dressyrbanorna vimla av quarterhästar. Nu finns så klart en och annan quarter som har tävlat dressyr på varierande nivå, men har du sett många som har framgång på dressyrbanorna? Hästar av "halvblodstyp" däremot är ju klart överrepresenterade inom just dressyr, för att de ofta har ett temperament och andra egenskaper som passar för dressyr.
 
Men vem är spydig?
Du kan väl inte heller påstå att [USER=551]@Cilva någonstans i tråden varit spydig eller tyckt att avtränsning borde ingå - hon har ju bara kommit med ett annat perspektiv utifrån en annan gren vilket åtminstone jag tycker är intressant och som förhoppningsvis ökar förståelsen mellan de olika grenarna, det är ju för bövelen samma djur vi arbetar med!
Glömde svara på det här. Jo, jag tycker (för bövelen) att hen är spydig när hen skriver att man inte tränat rätt/tillräckligt om man inte vill tränsa av sin häst på en tävling. Tänk på att vi är i en tråd om framridning till dressyrtävling.

Citat @Cilva Sidan 3 inlägg #46:
"Om du känner att du har en sådan häst att du inte kan ta av huvudlaget på tävlingsbanan så har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket. "
 
Alltså, jag har så många frågor:

1. Var finns det fakta som visar att dressyrryttare generellt har sämre koll på sina hästar än vad westernryttare generellt har? Källa tack.
2. Igen; vad har avtränsning med dressyrframridningsupplägg att göra, dvs varför behövdes ett perspektiv från en annan gren angående säkerhet och avtränsning i en tråd om hur man lägger upp sin framridning?
3. På vilket sätt skulle det öka säkerheten på en dressyrframridning om man kunde tränsa av sin häst inne på tävlingsbanan?
4. Är det ett stort problem med för dålig säkerhet inom dressyr? Källa tack
5. Händer det många olyckor på framridningsbanorna på dressyrtävlingar? Källa tack
Men hur är det med läsförståelsen?
@the_connemara skrev kommentaren om avtränsning? Jag har inte framfört någon åsikt i den frågan ens.
Det gör också att du har skapat c:a 5 halmgubbar i ditt inlägg och såna besvarar jag inte.

Jag reagerade däremot på din attityd och om du tycker att bövelen är ett starkt ord i sammanhanget kan jag bara beklaga.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 927
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp