Hur länge ska man ha ridit för att kunna börja tävla i SM

Det har inte med hur länge man ridit att göra, utan vilken nivå man är på. Nu kan jag inget om just islandshästar, men antar att man behöver kvala även där.

Aa det förstår jag men om man kan motsvara kunskap med år ungefär hur många år krävs? Fattar att det kan vara olika men ett genomsnitt eller så
 
Aa det förstår jag men om man kan motsvara kunskap med år ungefär hur många år krävs? Fattar att det kan vara olika men ett genomsnitt eller så
Går inte då det är stor skillnad på förutsättningarna och talang.

Är ju skillnad på någon som har 1 häst att rida på och sedan ha halvdan tränare och att ha möjlighet till att rida 3 hästar/ dag (bra hästar) och sedan rida för en duktig tränare några gånger i veckan.
 
Aa det förstår jag men om man kan motsvara kunskap med år ungefär hur många år krävs? Fattar att det kan vara olika men ett genomsnitt eller så
Beror också på om man tävlar som ungdom eller som vuxen.

Generellt är det hårdare konkurrens på vuxensidan, även om det finns många duktiga ungdomar också.

Hur lång tid innan man kan kvala till SM är omöjligt att svara på. Det kan gå på 1-2 år om man har bra tränare, bra häst (som inte skadar sig) och är talangfull själv. Det kan också ta 30 år om saker inte faller på plats.

Att lära sig rida bra tar olika lång tid för olika människor, och att sen få en häst som har kapacitet för SM-nivå är inte heller självklart.

Men generellt säger de väl att man behöver lägga 10 000 timmar för att bli riktigt duktig på något. Så får du räkna hur många timmar i veckan du rider och hur lång tid det tar att få ihop 10 000 :)
 
Hur mycket pengar kan du lägga på hästköpet.
Med lite rutin och inte så bra ryttare desto dyrare häst. Ska dessutom vara välriden och göra jobbet själv med minimala hjälper. Hittar du den hästen och har väldigt gott om pengar så kan du tävla till sommaren.
Nu är det så att det går inte att svara på den frågan. Allt handlar om ryttarens skicklighet samt att köpa en väldigt bra häst.
 
Hur länge ska man ha ridit för att kunna börja tävla i SM? Pratar främst om islandshästar.

Du har fått bra svar.
Men kan bena upp lite:
som barn eller ungdom - kräver inte jätteflott häst för enorma pengar, men den behöver ha god koll på gångarterna. En talangfull ryttare som verkligen tränar för att lära sig att rida bättre, och som fått tag i en skaplig häst och som har en bra tränare, kan nog kunna vara med och kvala till SM för barn/ungdom efter ett eller ett par år. Men då ska man vara tränings- och utvecklingsfokuserad, också!
Som vuxen: krävs mycket mer av ekipaget.
Visst, en ambitiös ryttare med talang, och som tränar för att bli bättre på att rida och som har god tillgång till bra tränare, och som har skaffat en bra häst, kan nog kunna kvala till SM efter ett par-tre år.

Men det är mycket som ska falla på plats... och det är inte en självklarhet att få tag i en häst med SM-kapacitet.
Och det är inte en självklarhet att en häst med SM-kapacitet är så väldigt lättriden heller.
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
737
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
993
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp