Hur länge sto+hingstföl ihop?

Antiqua

Trådstartare
Hur länge går era ston och hingstföl tillsammans, till vilken ålder?
Har lösdrift där bla min hingstunge född mars-08 och hingstunge född april-08 kommer att gå i höst och jag har fått förfrågningar om jag vill ha stoföl där fram till betet nästa år. Vågar man det? Grabbarna KAN ju bli könsmogna om ett par månader, men när blir ston könsmogna ungefär?

Hur gör ni, blandar ni, eller har ni fölen separerade från ett tidigt stadium?
 
Sv: Hur länge sto+hingstföl ihop?

Jag har aldrig dem ihop efter det att jag tagit hingstfölen från stoflocken. Stofölen går kvar i stoflocken och hingstfölen får gå med den tjocke valacken.
 
Sv: Hur länge sto+hingstföl ihop?

Absolut längst tom årskiftet. Men annars när man skiljer av dem.

Självklar finns det undantag om ett hngstföl är fött extremt sent på året tex augusti-september.
Men annars enligt ovan.
 
Sv: Hur länge sto+hingstföl ihop?

Mina hingstföl har gått kvar med dräktig morsa tills de är ca 8 månader då hon bestämt sagt ifrån åt dem.
Har även haft fler hingstungar ihop med dem.
Skulle däremot inte ha stofölen kvar med hingstungarna utan de får gå kvar i stoflocken.
Särar hingst o stoföl när jag flyttar från betet.
 
Sv: Hur länge sto+hingstföl ihop?

Jag vet ett stort travstuteri, som åtminstone tidigare hade alla fölen ihop hela våren. De räknade med risken att några av ettårsstona blev dräktiga och sprutade samtliga mot dräktighet när de delades.

Själv tar jag bort hingstföl från flocken senast vid 7 månaders ålder, sen får de inte träffa ston - oavsett ålder - förrän de är valacker eller godkända avelshingstar....
 
Sv: Hur länge sto+hingstföl ihop?

Vi har alltid haft dem gått kvar i flocken till i början av mars . vid den tiden brukar livsanden ge sig till känna och vi har genom åren aldrig fått någon "oplanerad" fölunge
 
Sv: Hur länge sto+hingstföl ihop?

Tack för era svar allihopa!

Jag har fått förfrågan även för någon månad sedan,om jag kan ta in stoföl, men kände att nej - det är nog ingen bra idé.
Men nu var det en stofölsägare som var lite påstridig och tyckte att det absolut inte skulle vara några som helst problem, hennes unge borde inte bli könsmogen innan betet (!)

Jag vill inte stå som ansvarig och ev. få grejer på mitt samvete för att min hingstunge (eller den andra som jag också kommer att ansvara över) gör något "olagligt", så det får bli bara grabbar på lösdriften i vinter (förutom mitt sto då fram till avvänjningen)! :bow:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 794
Senast: Görel
·
Avel Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle...
Svar
14
· Visningar
6 430
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 068
Senast: chippen86
·
M
Träning Hur länge behöver man eller bör man ha sto och föl skilda åt för att inte fölet ska fortsätta dia?? Nu har dom varit helt skilda sedan...
Svar
1
· Visningar
863
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp