Hur länge tar det innan man vet om en ny säng är ”rätt”?

Rosett

Trådstartare
Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir tveksam om ifall den är för hård.
Det står i infon att det tar nån månad eller två innan den anpassats till kroppen och tvärtom.
Har sovit två nätter i den och idag har jag mer ont i ryggen, men det är samma sorts smärta som jag brukar ha till och från så vet inte om det är pga sängen.
Ryggen blev säkert chockad av att byta från en 20 år gammal mjuk säng till en ny och fast.
Man får ju prova sängen i 90 dagar men jag borde väl kunna känna innan dess om den är katastrof?
 
Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir tveksam om ifall den är för hård.
Det står i infon att det tar nån månad eller två innan den anpassats till kroppen och tvärtom.
Har sovit två nätter i den och idag har jag mer ont i ryggen, men det är samma sorts smärta som jag brukar ha till och från så vet inte om det är pga sängen.
Ryggen blev säkert chockad av att byta från en 20 år gammal mjuk säng till en ny och fast.
Man får ju prova sängen i 90 dagar men jag borde väl kunna känna innan dess om den är katastrof?
När vi köpte säng nyligen fick vi rekommendationen att ge den minst 60 dagar.
 
Har samma erfarenhet. Prövade t.o.m. olika bäddmadrasser. Absolut inget fungerade förrän jag lade ihop två bäddmadrasser på varandra. Många år senare är det fortfarande stenhårt med bara en bäddmadrass, men perfekt med två.
 
Jag köpte en Stavanger förr ett tag sedan och en Tussöy bäddmadrass med memoryfoam. I början kändes det som att ligga på en planka men nu är den underbar, tog några veckor för mig att vänja mig.
 
För mig tog det flera veckor att vänja mig vid en fast säng. Efter jag vant mig har jag haft mindre ont i ryggen efter sömn och skulle idag inte kunna sova på en mjukare resårbotten.

Enligt flera sängtillverkare passar fast/extra fast bäst utifrån min vikt och kan bara hålla med efter sängbyte.
 
Jag valde en medium nu när vi köpte säg för 2 månader sen. Jag hade fast innan. Jag tänker att jag eg borde ha en fast för min vikt men verkligen all personal i alla butiker jag besökte tyckte jag låg bäst i medium.

Jag valde att lyssna på dem. När sängen kom hade jag oerhört ont i svanken första veckorna/månaden, så jag vaknade ibland under nätterna. Jag ställde mig in på att byta fasthet efter de där 60 dagarna som man får göra det. Jag hade rätt om fast tänkte jag

Men nu har det gått 60 dagar och jag måste säga att jag tycker sängen är skön och ryggontet är som bortblåst! När jag tvärtom provar min partners sida, som är fast, tycker jag den känns hård och som jag ligger ovanpå madrassen. Och så får jag istället lite ont när den trycket mot axlar och höfter blir stort etc.

Så nu står jag lite i valet och kvalet hur jag ska göra. Jag väger mycket och borde ha fast och trivdes med det förut, men nu upplever jag ju min fasthet som behaglig också...
 
Jag köpte en Stavanger förr ett tag sedan och en Tussöy bäddmadrass med memoryfoam. I början kändes det som att ligga på en planka men nu är den underbar, tog några veckor för mig att vänja mig.
Har du Stavanger fast eller medelfast? Jag provade båda och även Stuvdal med tjockaste bäddmadrassen Tustna (som jag köpte till) och när jag provade den kombon jag har nu i varuhuset så kändes det mycket mjukare än nu. Så det borde ju bli bättre så småningom. 🤔
Tustna är i latex och ull tror jag. Memoryfoam blir alldeles för varmt för mig.
 
Skrev fel förut, har bara sovit en natt i nya sängen. Länd/korsryggen kändes klonkigare än vanligt idag.
 
Jag är av åsikten att, sover jag inte bra från dag 1 så är det fel. Man ska inte behöva ha ont i kroppen.
Jag har sovit bra, inte haft mer ont än vanligt på natten men det var på morgonen när jag var iväg och handlade jag hade ont. Fast brukar ha sån smärta ibland så tänker att det beror nog inte på sängen direkt.
Det är bättre när jag ligger på sidan än på rygg. Sover mest på sidan så det är ju bra.
 
Jag bytte till en Ikea resårbotten+ bäddmadrass under våren, från att ha haft en sjukt sned och ihopsäckad ca 15-årig dito från Mio. Har en ganska mjuk variant av resårbotten pga viktrekommendation och personlig preferens, och Tustna bäddmadrass pga gillar inte memory foam.

Sov bättre på en gång och typ all värk i höfterna försvann i ett kick (det var VÄLDIGT illa mot slutet med gamla sängen!). Enda omställningen var att min hjärna typ blev sjösjuk när jag vände mig och sängbottnen inte lutade de första nätterna 😂
 
Har samma erfarenhet. Prövade t.o.m. olika bäddmadrasser. Absolut inget fungerade förrän jag lade ihop två bäddmadrasser på varandra. Många år senare är det fortfarande stenhårt med bara en bäddmadrass, men perfekt med två.
Tycker alla bäddmadrasser är för tunna. Jag har Ikeas tjockaste som är 7 cm men den är ju inte 7 cm på riktigt, det mesta av de centimetrarna är ju luft. Kände efter nu och det är nog 2 cm madrass och 5 cm luft.
Hade två bäddmadrasser till min förra säng men det var för att fjädrar stack upp och jag ville inte att det skulle gå hål på den bra bäddmadrassen ... :down:
 
Fast
Har du Stavanger fast eller medelfast? Jag provade båda och även Stuvdal med tjockaste bäddmadrassen Tustna (som jag köpte till) och när jag provade den kombon jag har nu i varuhuset så kändes det mycket mjukare än nu. Så det borde ju bli bättre så småningom. 🤔
Tustna är i latex och ull tror jag. Memoryfoam blir alldeles för varmt för mig.
 
Tycker alla bäddmadrasser är för tunna. Jag har Ikeas tjockaste som är 7 cm men den är ju inte 7 cm på riktigt, det mesta av de centimetrarna är ju luft. Kände efter nu och det är nog 2 cm madrass och 5 cm luft.
Hade två bäddmadrasser till min förra säng men det var för att fjädrar stack upp och jag ville inte att det skulle gå hål på den bra bäddmadrassen ... :down:
När vi handlade säng sist köpte vi en fast resårmadrass från Ikea, och kompletterade med deras tjockaste och dyraste bäddmadrass. Jag är normalviktig, och hade totalt missat rekommendationerna om hur man väljer säng. Sover alltid bra, men tyckte att den nya sängen var för hård. Det var svårt att somna om när det var sovmorgon. Efter någon månad återvände vi till Ikea och köpte till en rejäl skumgummimadrass, och sen blev sängen ok.
 
Ärligt talat aldrig hört talas om viktrekommendation i samband med val av säng :o utan bara hört om att man ska tänka på vad man själv trivs bäst med, hur man sover och vad kroppen behöver för att inte värka.
Är det något som IKEA kommit upp med? Köpte min säng på jysk 2020 och kan inte komma på om jag såg något om det då nämligen 🤔

För övrigt, jag vill ha en mjuk säng och en säng som jag trivs till åtminstone 90% från början med. Jag hade en bäddmadrass (och säng) från IKEA innan och var ovan vid att den nya sjönk lite men vande mig snart och den är mjukare. Numera tycker jag att min säng är skönast i hela världen och slår alla hotellsängar också :D:love:
 
Ärligt talat aldrig hört talas om viktrekommendation i samband med val av säng :o utan bara hört om att man ska tänka på vad man själv trivs bäst med, hur man sover och vad kroppen behöver för att inte värka.
Är det något som IKEA kommit upp med? Köpte min säng på jysk 2020 och kan inte komma på om jag såg något om det då nämligen 🤔

För övrigt, jag vill ha en mjuk säng och en säng som jag trivs till åtminstone 90% från början med. Jag hade en bäddmadrass (och säng) från IKEA innan och var ovan vid att den nya sjönk lite men vande mig snart och den är mjukare. Numera tycker jag att min säng är skönast i hela världen och slår alla hotellsängar också :D:love:

Nej, det är inte bara IKEAs påfund. Högre vikt - fastare madrass är det generella rådet men sedan får en ju anpassa efter vad som känns bra för en själv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 164
Övr. Katt Som rubriken säger. Hur lång tid kan man ungefär säga att det tar innan en ny katt och den gamla kommer överens? Eller snarare, hur...
2
Svar
23
· Visningar
25 707
Senast: Celija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp