Hur länge tar det innan man vet om en ny säng är ”rätt”?

Ärligt talat aldrig hört talas om viktrekommendation i samband med val av säng :o utan bara hört om att man ska tänka på vad man själv trivs bäst med, hur man sover och vad kroppen behöver för att inte värka.
Är det något som IKEA kommit upp med? Köpte min säng på jysk 2020 och kan inte komma på om jag såg något om det då nämligen 🤔

För övrigt, jag vill ha en mjuk säng och en säng som jag trivs till åtminstone 90% från början med. Jag hade en bäddmadrass (och säng) från IKEA innan och var ovan vid att den nya sjönk lite men vande mig snart och den är mjukare. Numera tycker jag att min säng är skönast i hela världen och slår alla hotellsängar också :D:love:
Om man är lätt så behövs ofta en mjukare säng för att kroppen ska sjunka ner på rätt ställen så den får bäst stöd.
Är man tyngre så ger en mjuk säng dåligt stöd eftersom att man då ofta sjunker ner på fel ställen.
Jag brukade vakna av knäsmärta på nätterna eftersom att höfterna sjönk ner så knälederna belastades när jag låg på sidan. Fast då var ju sängen gammal och som en hängmatta. Med blir ungefär samma effekt med en för mjuk säng om man är tung - hängmatta.
 
Jag har sovit bra, inte haft mer ont än vanligt på natten men det var på morgonen när jag var iväg och handlade jag hade ont. Fast brukar ha sån smärta ibland så tänker att det beror nog inte på sängen direkt.
Det är bättre när jag ligger på sidan än på rygg. Sover mest på sidan så det är ju bra.

Har du något stöd för benen? Efter att min naprapat sa åt mig att ha en kudde under benen när jag ligger på rygg och mellan benen när jag ligger på sidan har min rygg plus höfter blivit mycket bättre (sängen är bra, det är inte den som är problemet).

Jag glömde bort det när jag sov på hotell för några månader sedan och fick rejält ont direkt.
 
Har du något stöd för benen? Efter att min naprapat sa åt mig att ha en kudde under benen när jag ligger på rygg och mellan benen när jag ligger på sidan har min rygg plus höfter blivit mycket bättre (sängen är bra, det är inte den som är problemet).

Jag glömde bort det när jag sov på hotell för några månader sedan och fick rejält ont direkt.
Nej, det händer inte jätteofta men det var tydligt att det var för att sängen var som en hängmatta. Att ha en kudde mellan benen när jag ligger på sidan skulle ju bara ge stöd till det översta knät.
Det är bara ”sidledes” belastning som gör ont ibland, har inte känt av det på länge nu.
 
Nej, det händer inte jätteofta men det var tydligt att det var för att sängen var som en hängmatta. Att ha en kudde mellan benen när jag ligger på sidan skulle ju bara ge stöd till det översta knät.
Det är bara ”sidledes” belastning som gör ont ibland, har inte känt av det på länge nu.

För mig är det främst höfterna som spökar när jag inte använder kudde så den gör verkligen skillnad (min knän håller sig på mattan ännu, peppar peppar).

Det finns ju speciella kuddar för att ha under/mellan benen men jag tycker en vanlig kudde fungerar utmärkt.
 
Om man är lätt så behövs ofta en mjukare säng för att kroppen ska sjunka ner på rätt ställen så den får bäst stöd.
Är man tyngre så ger en mjuk säng dåligt stöd eftersom att man då ofta sjunker ner på fel ställen.
Jag brukade vakna av knäsmärta på nätterna eftersom att höfterna sjönk ner så knälederna belastades när jag låg på sidan. Fast då var ju sängen gammal och som en hängmatta. Med blir ungefär samma effekt med en för mjuk säng om man är tung - hängmatta.
+ @athena_arabians
Huh! Kände jag inte till men intressant! Jag är tyngre men är rätt ung ännu så jag har inte ont av att ligga i min säng.
Lite mystiskt tycker jag personligen då när jag ligger på något fast så gör hullet (speciellt på höfterna) att man ryggraden etc blir så himla krokig och hullet gör ont av vikten som ligger på den. Medan i en mjuk säng så sjunker hullet ned i den och det känns mera som att man ligger rakt. (Ligger alltså oftast på sidan.) Men det är ju bara min egen upplevelse.
 
+ @athena_arabians
Huh! Kände jag inte till men intressant! Jag är tyngre men är rätt ung ännu så jag har inte ont av att ligga i min säng.
Lite mystiskt tycker jag personligen då när jag ligger på något fast så gör hullet (speciellt på höfterna) att man ryggraden etc blir så himla krokig och hullet gör ont av vikten som ligger på den. Medan i en mjuk säng så sjunker hullet ned i den och det känns mera som att man ligger rakt. (Ligger alltså oftast på sidan.) Men det är ju bara min egen upplevelse.
Ën bra säng är byggd i flera zoner för att du ska kunna ligga bekvämt med axlar, höfter men även midja och ben. Tror min är i sju zoner totalt. :idea:
 
Ën bra säng är byggd i flera zoner för att du ska kunna ligga bekvämt med axlar, höfter men även midja och ben. Tror min är i sju zoner totalt. :idea:
😮 Måste du ligga på rätt höjd/plats i sängen då?
Jag vet inte ens om min säng säger något om vilket håll man ska ligga åt på den, vilket är väl något som bör talas om om det är såna olika zoner? 😅:rofl:
 
Mitt huvud väger knappast mer än mina fötter, men det handlar nog om hur hårt spända fjädrarna är, jag har kontinentalsäng. :up:
Googlade på min säng
Dubbelfjädrad resårbotten 105x200 cm med 5 komfortzoner, som ger ett precist, optimalt stöd. Överst pocketfjädrar 250/m² vadderade med kallskum och polyeterskum. Nederst minibonellfjädrar 150/m². Inkl. 10 cm tjock bäddmadrass med kärna av flexibelt Comfort+ skum, som anpassar sig efter kroppen. Stretchöverdrag med mjuk, tjock quiltning.
Man lär sig visst nytt om sin säng även efter ett par år! :o:rofl:
 
Det här med sängar är en helt vetenskap 😅
Det skiljer så himla mycket mellan modeller och märken och hur man själv är byggd.
Det går inte att säga att en viss vikt ska ha en viss fasthet. Man måste testa ordentligt, en fast kan vara mjukare än en medium tex. Jag har det mesta av vikten kring röven och behöver bra fasthet där, mina axlar är däremot lätta och därför behöver jag mjukhet där.
 
Jag är tung och får alltid rekommendation, fast madrass. Det går bara inte........det är allt för fast och jag får ont precis överallt.

Det låter som om jag alltid köper säng men de gånger jag gjort det så har jag fått köpa medium. Helst, som första intryck, skulle jag vilja ha mjuk men tror att det skulle bli hängmatta av det.
 
Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir tveksam om ifall den är för hård.
Det står i infon att det tar nån månad eller två innan den anpassats till kroppen och tvärtom.
Har sovit två nätter i den och idag har jag mer ont i ryggen, men det är samma sorts smärta som jag brukar ha till och från så vet inte om det är pga sängen.
Ryggen blev säkert chockad av att byta från en 20 år gammal mjuk säng till en ny och fast.
Man får ju prova sängen i 90 dagar men jag borde väl kunna känna innan dess om den är katastrof?
Enligt min erfarenhet så kan man få ont i ryggen, kramp i korsryggen, av att plötsligt sova i en fast säng. Men jag tycker att i längden har det varit mycket bättre för ryggen. I all ärlighet har jag dock inte speciellt mycket ryggproblem (min man har dock det men färre, tycker jag efter hårdare säng)

Vi har gått från resårmadrass till futon, det hade vi på somrarna tidigare och fick ofta lite kramp i korsryggen första dagarna som gav med sig. Vi valde att även skaffa en hemma sedan, det är drömmigt bekvämt :).
 
Senast ändrad:
Man borde få möjlighet att provsova innan man köper säng. Det är en sak att testa i butik men en helt annan att sova en hel natt.

För många år sedan träffade jag en man som hade en helt fantastisk säng. Jag frågade vad det var för säng han hade, och det var en fast från Ikeas dyrare sortiment. Jag köpte en likadan!

Har ryggproblem och de blev så oerhört mycket bättre i den sängen.
 
Man borde få möjlighet att provsova innan man köper säng. Det är en sak att testa i butik men en helt annan att sova en hel natt.

För många år sedan träffade jag en man som hade en helt fantastisk säng. Jag frågade vad det var för säng han hade, och det var en fast från Ikeas dyrare sortiment. Jag köpte en likadan!

Har ryggproblem och de blev så oerhört mycket bättre i den sängen.
IKEAs sängar får man väl prova i 90 dagar? Tyckte jag läste det.

kl
Inatt har sängen känts lite mjukare, höften sjunker liksom ner lite mer.
 
Inatt har sängen känts lite mjukare, höften sjunker liksom ner lite mer.
Jag köpte ny säng för 3 år sedan. Jag tog en medelfast (IKEAs lite dyrare sortiment) och den var superfin i affären. Men när jag kom hem tyckte jag att den var för hård - den var ju ny så ingen hade legat i den. I de sängarna som står framme på IKEA har ju tusentals människor provlegat i. Men nu efter 3 år upplever jag den för mjuk och planerar att byta ut den mot en fastare säng. Har bytt bäddmadrass och det hjälpte lite, men inte helt 100%.

Jag väger 75 kg och är 168 cm lång.
 
Jag köpte ny säng för 3 år sedan. Jag tog en medelfast (IKEAs lite dyrare sortiment) och den var superfin i affären. Men när jag kom hem tyckte jag att den var för hård - den var ju ny så ingen hade legat i den. I de sängarna som står framme på IKEA har ju tusentals människor provlegat i. Men nu efter 3 år upplever jag den för mjuk och planerar att byta ut den mot en fastare säng. Har bytt bäddmadrass och det hjälpte lite, men inte helt 100%.

Jag väger 75 kg och är 168 cm lång.
Ja, när jag provade den här på IKEA, med likadan bäddmadrass, så var den lagom mjuk. Fjädrarna ger ju efter med tiden. Som du säger, är ju många som använt de som står i affären.
 
Vi har en säng från Pass of Sweden, båda vi väger rätt mycket men ingen av oss vill ha en hård säng för det. Vi har båda medel mot mjuk på madrass och sen en tjock och jättemjuk bäddmadras på 10 cm ovanpå. Det ska vara som att sjunka ner i ett moln tycker vi :D

Hursom, när vi var runt och provade sängar och pratade med försäljare så verkar det mest vara IKEA som fortfarande rekomenderar fasta madrasser till tunga personer, åtmistone de vi pratade med. På de andra butikerna pratade man mer om vad man har för personlig preferens, om det är nått speciellt man trivs med tidigare, om man har några besvär med kroppen samt kroppsbyggnad - mycket kopplat till kön. Kvinnor har ju liksom en annan form än män och kan därför behöva en helt annan madrass. Vi behöver sjunka ner på andra ställen än män helt enkelt.

Vi är hursom skitnöjda med vår säng, men då tog det lång tid och många, långa diskussioner med diverse försäljare för att komma fram till just den sängen! Den var inte så farligt dyr heller, 22 000 kr för en kontinentalsäng 180x200 + bäddmadrass och matchande stoppad sänggavel. Dessutom lokal produktion! Så det märket rekommenderar jag :)

Vi kände direkt från första natten att det var rätt, min rygg va lite stel efter just första natten men det händer mig jämt bara det är en ny säng. Sen var allt perfa!
 
Har du något stöd för benen? Efter att min naprapat sa åt mig att ha en kudde under benen när jag ligger på rygg och mellan benen när jag ligger på sidan har min rygg plus höfter blivit mycket bättre (sängen är bra, det är inte den som är problemet).

Jag glömde bort det när jag sov på hotell för några månader sedan och fick rejält ont direkt.
Jag har en billig memoryfoamkudde under benen så hälarna avlastas och jag får annan vinkel på benen. Superbra.
 
Jag tror jag var nöjd med min säng (Tempur) från första stund, den grävde ett stort hål i kontot men ångrar det inte 😍
Har också säng därifrån och oj vad bra jag sover i den! Helt underbart! Men ja, den gjorde ett stort håll i kontot. Definitivt min dyraste möbel :laugh:.

Sov super från första dagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 989
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 164
Övr. Katt Som rubriken säger. Hur lång tid kan man ungefär säga att det tar innan en ny katt och den gamla kommer överens? Eller snarare, hur...
2
Svar
23
· Visningar
25 715
Senast: Celija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp