Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Hur många timmar per dag är du aktiv? Varför tvinga hästen till mindre lyx än den kan ha?

Vad är det som är "lyx" med att tvinga en häst att stå instängd i en box 16 timmar i sträck utan något att göra mer än att möjligen äta hö och gå runt runt i boxen?
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Jamen det är ju lyxigt för ägaren. Tänk dig. Hästen inne när du kommer dit. Torr och mätt. Kan det bli bättre :angel:;)
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Ärligt talat, jag tycker det är lite skam att många hästar måste: in klockan mitt på dagen, gå i schemalagda hagar, ha hagar dom knappt kan vända sig i. Vems lyx är det ?
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Så länge som möjligt:). Där jag har min häst nu så kommer dem ut någon gg mellan 6-8 på morgonen och in tidigast 21. Beror lite på hur vi jobbar. Är jag och en till som sköter in och utsläpp, då det är bara våra. Bor bredvid stallet så är rena lyxen. Förut gick min på lösdrift!
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

I den bästa av världar så länge som möjligt såklart, men inte till varje pris! Ibland om det inte går att lösa rent praktiskt så tror jag ju inte dom skulle lida av att vara ute 10 timmar istället för 16 även om det senare skulle vara att föredra (eller dygnet runt för den delen om man har förutsättningar för det).

Har väl isåfall starkare åsikter om minimum. Som daglig rutin är faktiskt 10 timmar minimum för mig. Men då sysselsätter jag ju hästen max en timme per dag, ok att man kan kompensera lite mer om hästen tränar flera timmar per dag eller på annat vis blir motionerad/stimulerad.
Ser det väl som så att max 14 timmar per dygn inne (annat än kortare perioder i undantagsfall, t ex boxvila såklart) för bara det är ju rätt länge att sysselsätta sig själv i en tråkig box! :P
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Det finns säkert en anledning till att det är så det ser ut hos er... men varför detta extrajobb med att ta in för att fodra och sedan släppa ut igen, istället för att fodra i hagarna?

Jag inser ju att det är ganska stora stall, men ska hästarna verkligen gå lektioner så tidigt på eftermiddagen att de behöver komma in kl 14? På "min" klubb går ridskolehästarna ute ca 7 - 18. Innan lektionerna börjar hjälps eleverna åt med ridlärare och ev. föräldrar att ta in.

Visst finns det en anledning :) Privatponnyerna går i samma flock som riskoleponnyerna och eftersom dessa tas in 14 åker våra in samtidigt. Höt är redan inlagt då så de får äta det innan de tas ut igen likaväl som att man ska släpa ut höt. På eftermiddagen får de dock hö i hagen.

Det står drygt 50 hästar på anläggningen så att fodra samtliga hästar är ganska mycket jobb utan att släpa massa kg hö ut i hagarna också.

De första eleverna brukar droppa in vid 15:15 och då ser man ju gärna att hästarna hunnit äta i alla fall det mesta i lugn och ro.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Eftersom diskussionen dök upp tänkte jag bara tillägga att angående skitväder så lyssnar jag på hästen. Åtminstone min är väldigt tydlig med när det verkligen är SKITväder, (oftast om det blåser storm och samtidigt regnar eller snöar, och är minusgrader eller möjligtvis ett par plusgrader) för då börjar den springa nästan i panik och man märker att den är stressad av vädret.
Senaste säsongen har det hänt några gånger, kanske har den blivit less av att det varit så mycket blåsväder i höstas/vintras och i vår, innan dess har det inte hänt överhuvudtaget på flera år. :angel:
Däremot mer ivrig att komma in ibland, vilket jag kan anpassa mig till och ta in någon timme tidigare.

Tror att det -ofta- har med käket att göra. Blir dom hungriga och vet att man måste gå in för att få käk nästa gång, klart dom blir mer ivriga att komma in! Det märks ju särskilt i lite större stall där hästarna får väldigt olika mängder grovfoder. Den värsta jag varit med om som hårdbantades och dessutom brukade ha en tuss intagshö som väntade i boxen, ville man knappt ta in eftersom den kunde stegra sig mot en, eller försöka dra järnet. Dom som har bra med käk får man nästan förlita sig på rutiner, vissa vill inte komma in förrän absoluta deadline för intagstiden, provar man tidigare får man springa och fånga hästar.
Jag brukar med flit försöka se till att höet tar slut strax innan jag ska ta in om jag ska göra det konstiga tider där man inte kan förlita sig på rutiner! :devil:
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Cirka 360 dygn om året går mina hästar ute och de tycker de är för lite....

Precis som våra :laugh: och de kan själva välja om de vill gå in i sin ligghall, vilket är väldigt sällan. Jag tycker tvärtom att de oftare står utanför än inuti, alltså vill de hellre vara ute än inne :D
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Visst finns det en anledning :) Privatponnyerna går i samma flock som riskoleponnyerna och eftersom dessa tas in 14 åker våra in samtidigt. Höt är redan inlagt då så de får äta det innan de tas ut igen likaväl som att man ska släpa ut höt. På eftermiddagen får de dock hö i hagen.

Det står drygt 50 hästar på anläggningen så att fodra samtliga hästar är ganska mycket jobb utan att släpa massa kg hö ut i hagarna också.

De första eleverna brukar droppa in vid 15:15 och då ser man ju gärna att hästarna hunnit äta i alla fall det mesta i lugn och ro.

Då förstår jag :)
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

För lektionshästarna är det väl ok. eftersom de går ett par lektioner och alltså rör sig på lektioner istället för hage. Men har inte privathästarna en egen hage så de slipper gå in så tidigt? Och privatryttarna kan väl hjälpas åt att ta in sina hästar senare om inte personalen har tid.
 
Jag har min foderhäst på en ridskola, vilket kanske är ett problem. Ett exempel är att hon då endast får gå ute i hagen från kl 06.00-14.00, eftersom de andra hästarna ska gå lektioner då, men jag tycker att det är alldeles för kort tid att gå ute- även för ridskolehästarna. Hur många timmar låter ni era hästar gå ute? :)
Mina hästar går ute från ca08:30-18:00 för ja åker och lägger ut dem före skolan och tar in dem när ja har måkar och sånt på kvällen men ja tycker endå inte att 06.00-14.00 är så lite för de får endå gå ute i 8 timmar, 🙂
 
Mina hästar går ute från ca08:30-18:00 för ja åker och lägger ut dem före skolan och tar in dem när ja har måkar och sånt på kvällen men ja tycker endå inte att 06.00-14.00 är så lite för de får endå gå ute i 8 timmar, 🙂
Tycker 8h är extremt lite. Förstår inte behovet vi har av att låsa in våra hästar likt burhöns i en massa timmar, om nu vi inte talar om sjuka, skadade hästar eller vid klass 3 varning på väder.
 
Mina går normalt på lösdrift men står de på box så är de bara inne medan jag är på jobbet vilket är runt 9 h. Tar då in dom innan jag åker till jobbet vid 19 och släpper ut när jag kommer hem vid 04. Enda gångerna de är inne längre är om det är skitväder, någon av dom är skadad eller det har hänt något annat onormalt.

Nu har jag tidigare haft häst uppstallad med mindre utevistelse också utan att de mått dåligt av det men ser det som långt ifrån optimalt.
 
Mina hästar går ute från ca08:30-18:00 för ja åker och lägger ut dem före skolan och tar in dem när ja har måkar och sånt på kvällen men ja tycker endå inte att 06.00-14.00 är så lite för de får endå gå ute i 8 timmar, 🙂
Går de ute bara 8 timmar betyder det även box resterande 16. Och särskilt roligt kan det inte vara att stå i en liten fyrkant med tak så länge.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 696
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp