Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

anmo

Trådstartare
Jag har min foderhäst på en ridskola, vilket kanske är ett problem. Ett exempel är att hon då endast får gå ute i hagen från kl 06.00-14.00, eftersom de andra hästarna ska gå lektioner då, men jag tycker att det är alldeles för kort tid att gå ute- även för ridskolehästarna. Hur många timmar låter ni era hästar gå ute? :)
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Jag har alltid löst det med att istället för intag fått lunch fodrad o tagit in dem själv.
Jag tror inte att folk vill betala personal för att ha service på OB-tid. Även stallfolk ska ha vettigt betalt eller???
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Kan du inte ta in din häst själv senare? Jag tycker det var ganska okej tider för att vara en ridskola. På många ställen får de tyvärr betydligt färre timmar ute för att det ska gå ihop sig med både lektionstider och personal.

Jag har mina hästar ute i snitt 16 timmar/dygn. På sommaren går de ute dygnet runt om det inte är väldigt dåligt väder. Då får de komma in och torka upp några timmar och kanske vara inne några nätter om det är väldigt blött ute.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Min går ute till 18-19 på kvällen(men kommer ut senare 7-8)
Men jag står på en relativt stor anläggning, men två stora stall och ett litet där jag står. I både de stora stallen går hästarna ute lika lite som din häst gör nu.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Mina går ute runt 12-16 timmar per dag lite beroende på väder och hur jag rider men då har jag stall hemma och tar in när det passar mig. 8 timmar ute som du har kan jag tycka är helt ok under förutsättning att hästen rids varje dag och då får komma ut och röra på sig under eftermiddag/kväll. Givetvis beror det på individen också, en del hästar mår bättre av att vara ute betydligt mer än så.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Så länge som möjligt. ;)

Just nu går min ute dygnet runt, om ett par veckor så släpps hästarna i beteshagarna.

I vanliga fall så går han ute ca 05.30-20(21) måndag till torsdag. fredag utsläpp lika tidigt. Lördag-söndag utsläpp ca 06.30-07.00
Insläpp fredag-söndag tidigast 18 vintertid, sommartid tidigast 19. Visssa är prick på tiden, andra (som ex jag) låter dom gå ute lika länge som på vardagar.

Utsläpp ingår alla dagar, insläpp mån-tors. Fre-sör insläpp har vi på schema.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

I tidigare stallet (som vi ska flytta tillbaka till om en månad) går hästarna ut vid 5 och kommer in någon gång 19-21 beroende på väder. Det är jag helnöjd med.

I nuvarande stallet (som är ridskolestall) går hästarna ute 6-14, men vi har ordnat så att privatponnyerna får komma ut igen vid 15 när de ätit sitt hö och sen ansvarar vi själva för att de kommer in på kvällen.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

För att svara på din fråga:

Jap vill ha mina ute tills det blir mörkt på vintern, ibland längre. OCh de kommer ut 6-7 på morgonen. Maj-september går de ute 24h/dygn.
Vädret styr lite tiderna på vintern. Är det snöstorm får de komma in lite tidigare!
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Mina går ut 6-7 på morgonen beroende på när man ska till jobbet och in på kvällen lite beroende på väder. Mkt utevistelse mår många hästar bra av. Men sedan handlar det om hur mkt de rids o när folk vill hjälpa till att plocka in om man inte kan själv. I mitt stall åker de in vid 19-20 om man inte rider. Eftersom jag har en väldigt gräskänslig häst så är det ute dygnet runt efter midsommar men gärna fram i oktober beroende på vädret.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Utsläpp vid ca 5 tiden, insläpp beror lite på väder och vind och årstid. Men i stora drag så kommer de in mellan 17-20 vintertid, sommartid mellan 22-23. Vissa hästar går ute dygnet runt sommartid, men vi har också några som inte alls trivs med att vara ute nattetid, så dessa får komma in. Är det riktigt skitväder någon dag så kan jag ta in dem efter 5-6 timmar, men ut ska dom varje dag och röra på sig. Jag ser ingen som helst ide med att ha hästarna att stå inne i boxarna en hel dag.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

I tidigare stallet (som vi ska flytta tillbaka till om en månad) går hästarna ut vid 5 och kommer in någon gång 19-21 beroende på väder. Det är jag helnöjd med.

I nuvarande stallet (som är ridskolestall) går hästarna ute 6-14, men vi har ordnat så att privatponnyerna får komma ut igen vid 15 när de ätit sitt hö och sen ansvarar vi själva för att de kommer in på kvällen.

Det finns säkert en anledning till att det är så det ser ut hos er... men varför detta extrajobb med att ta in för att fodra och sedan släppa ut igen, istället för att fodra i hagarna?

Jag inser ju att det är ganska stora stall, men ska hästarna verkligen gå lektioner så tidigt på eftermiddagen att de behöver komma in kl 14? På "min" klubb går ridskolehästarna ute ca 7 - 18. Innan lektionerna börjar hjälps eleverna åt med ridlärare och ev. föräldrar att ta in.

Till TS: Är det bara du som har privathäst där? Eller kan ni kanske göra så som fdet föreslogs - att era hästar får hö istället för att komma in och så ansvarar ni själva för insläpp? (Om inte alla har tid att åka ut varje dag kan ni ju turas om att ta in alla privata). Om du är ensam uppstallad förstår jag om du inte vill låta henne gå ute alldeles ensam.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Utsläpp vid ca 5 tiden, insläpp beror lite på väder och vind och årstid. Men i stora drag så kommer de in mellan 17-20 vintertid, sommartid mellan 22-23. Vissa hästar går ute dygnet runt sommartid, men vi har också några som inte alls trivs med att vara ute nattetid, så dessa får komma in. Är det riktigt skitväder någon dag så kan jag ta in dem efter 5-6 timmar, men ut ska dom varje dag och röra på sig. Jag ser ingen som helst ide med att ha hästarna att stå inne i boxarna en hel dag.
Att unghästar ska vara ute många timmar är en sak. men att släppa ut hästarna i full storm i en vindpinad hage utan skydd trots täcke är inget som de önskar- OM!! de får välja.

Jag lyssnar på mina vuxna hästar som säger- Ta in oss för bövelen!!!;)

Hästar som rids ordentligt o kan höra o se när vädret är förjäkligt är lugna även dagen efter om de står inne. Ja när inte ens hunden vill gå ut.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Det är ju 8 timmar ute vilket jag kan tycka är helt ok om man jämför med andra ridskolor och privatstall, du kanske kan rida eller promenera hästen senare eftermiddag/kväll så får hon komma ut då också. Om hagarna är små hade jag dock velat kompensera med längre utevistelse.

Vi bestämmer själva hur länge våra hästar ska gå ute, eller snarare, vill vi ha in dem tidigare så får vi ta in dem själva, annars blir det vid 21-22 ;)
Just nu är våra ute mellan 08-22, i veckan kommer min häst med kompis få gå ute dygnet runt på bete och får sedan gå ute till september/oktober.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Jag har min foderhäst på en ridskola, vilket kanske är ett problem. Ett exempel är att hon då endast får gå ute i hagen från kl 06.00-14.00, eftersom de andra hästarna ska gå lektioner då, men jag tycker att det är alldeles för kort tid att gå ute- även för ridskolehästarna. Hur många timmar låter ni era hästar gå ute? :)

07.00-och insläpp beroende på väder och årstid. med vinter släpps dom in vid 16.00/17.00 ca. Sommar 22.00 eller ute hela natten beroende på knott osv..
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Jag har min foderhäst på en ridskola, vilket kanske är ett problem. Ett exempel är att hon då endast får gå ute i hagen från kl 06.00-14.00, eftersom de andra hästarna ska gå lektioner då, men jag tycker att det är alldeles för kort tid att gå ute- även för ridskolehästarna. Hur många timmar låter ni era hästar gå ute? :)

Tycker det är alldeles för tidigt att släppa in hästarna vid 14.00..
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Har mina hästar hemma och dom går ute ca 16h/dag
Ut runt 07 när jag kliver upp och in runt 23 när jag går och lägger mig. Under sommaren går dom ute 24/7
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Jag har min foderhäst på en ridskola, vilket kanske är ett problem. Ett exempel är att hon då endast får gå ute i hagen från kl 06.00-14.00, eftersom de andra hästarna ska gå lektioner då, men jag tycker att det är alldeles för kort tid att gå ute- även för ridskolehästarna. Hur många timmar låter ni era hästar gå ute? :)

Varför skulle den vara ute mer än det? Rider du inte? Låt hästen få vara inne och vila lite innan den rids. Det är faktiskt mer hästvänligt att rida på överskottsenergin än att ha den ute "hela" tiden.

Hur många timmar per dag är du aktiv? Varför tvinga hästen till mindre lyx än den kan ha?
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Hur vet du att hästen tycker att det är lyx att stå sysslolös i en box?

Min fullblodskorsning tycker det garanterat inte. Han är en notorisk boxvandrare & har aldrig varit trevligare att hantera än nu när han står på lösdrift..

Varför skulle den vara ute mer än det? Rider du inte? Låt hästen få vara inne och vila lite innan den rids. Det är faktiskt mer hästvänligt att rida på överskottsenergin än att ha den ute "hela" tiden.

Hur många timmar per dag är du aktiv? Varför tvinga hästen till mindre lyx än den kan ha?
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Aldrig varit med om hund eller häst som inte vill gå ut för att det regnar och blåser lite. Katten är den enda som tvekar i dörren då det regnar. Dom andra två störtar lyckligt ut i regnet trots att jag står och huttrar.

Visst är vissa hästar känsligare, men med täcken och regn- och vindskydd tror jag även dom hellre står ute några timmar en dålig dag än att stå i boxen 24h i sträck.

Jag har min ute dygnet runt, hon har ett skjul som hon går in i när det är ruskigt på vintern. På sommaren står hon mitt ute på gräsåkern trots spöregn, likaså de andra hästarna.

Tycker inte din häst är ute jättekort stund, men jag själv hade gärna haft min häst ute längre än så.
 
Sv: Hur länge tycker du att hästen bör gå ute?

Våra två går ute ca 12 timmar. De kommer ut vid 8-9 på morgonen och kommer in vid 20-21 på kvällen. Om värdet är riktigt riktigt dåligt med kyla, hård vind och slagregn händer det att de kommer in någon timme tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 731
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smådålig i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp