Hur lär er ridskola ut uppsittning?

Jag rider inte regelbundet på ridskola men ibland någon kurs på lite olika ridskolor. På de 3 senaste har det varit pall som gäller 😃
 
Senaste som jag känner till var från en stabil ramp som även folk i rullstol eller med rollator kunde ta sig upp på.
 
Stå vid bogen med ryggen åt hästens huvud, vänster hand vid mankammen höger hand på bakvalvet, vänster fot i stigbygeln och hoppa upp :).

Jag står dock oftast med ryggen åt andra hållet eller rakt emot sadeln.
Använder pall 99% av tiden också.
 
Klassiska ryggen mot hästens huvud?
Med pall?

Vi lar enbart ut med pall - sta pa pallen, tyglar i vanster, hoger hand over sadeln (inte hallandes bakvalvet), vanster fot i stigbygeln, och sa over.

DE flesta eleverna star nog rakt mot sadeln. Kan inte riktigt tanka varfor man ska sta med ryggen mot huvudet forutom om man sitter upp pa en stor hast och maste ha mycket plats for att svinga runt hogerbenet?
Vet nagon?
 
Vi lar enbart ut med pall - sta pa pallen, tyglar i vanster, hoger hand over sadeln (inte hallandes bakvalvet), vanster fot i stigbygeln, och sa over.

DE flesta eleverna star nog rakt mot sadeln. Kan inte riktigt tanka varfor man ska sta med ryggen mot huvudet forutom om man sitter upp pa en stor hast och maste ha mycket plats for att svinga runt hogerbenet?
Vet nagon?

Kommer inte det ifrån tiden då kavalleriet red med sabel, att det var mer praktiskt att manövrera svärd och häst på det viset?

Personligen kan jag tycka att det är gött att kunna sitta upp utan pall också. Det kan ju vara ett härke om man måste sitta av ute på slätten och sedan inte riktigt har teknik att komma upp igen. :)
Samtidigt förstår jag att det sliter på lektionshästarna.
 
När jag började rida var det uppsittning från marken som gällde, det är några år sedan nu. Ridskolan jag rider på nu använder pall för att inte slita på hästarna, samt lättare för alla att komma upp.
 
Vi lar enbart ut med pall - sta pa pallen, tyglar i vanster, hoger hand over sadeln (inte hallandes bakvalvet), vanster fot i stigbygeln, och sa over.

DE flesta eleverna star nog rakt mot sadeln. Kan inte riktigt tanka varfor man ska sta med ryggen mot huvudet forutom om man sitter upp pa en stor hast och maste ha mycket plats for att svinga runt hogerbenet?
Vet nagon?
Det är större risk att råka trycka till hästen i magen med tån om man står vänd rakt mot hästen när man sitter upp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag gick på ridskola var det från marken med ryggen mot hästens huvud. Eller om hästen var för stor för ryttaren så blev ryttaren uppkastad.
Det senare visade sig vara väldigt värdefullt för mig att ha fått lära mig på rätt sätt, när jag började jobba med galopphästar.
En ryttare som kan den tekniken är jätte lätt att slänga upp på vilken sprallig häst som helst.
 
Det är större risk att råka trycka till hästen i magen med tån om man står vänd rakt mot hästen när man sitter upp.
Är det verkligen det?

Står man med ryggen mot hästen så måste man ju vrida hela benet ett halvt varv, och kommer garanterat få tån i riktningen mot hästens mage på vägen.

Jag gör tvärtom, står med ryggen mot hästens rumpa och behöver då inte vrida benet, det är redan åt rätt håll.
 
Både häst och ryttare får i grunden lära sig att man kan sitta upp (och sadla) från båda sidor. (För hästens del så lärs den det som unghäst när den rids in på ridskolan.)

Man står med ryggen mot huvudet för att smidigt kunna svinga sig upp i sadeln, utan att bli hängande i häst och sadel eller peta den i magen med tån (tån glider lättare runt en bit ut från magen om man är smidig i rörelsen runt). Det kräver dock att ryttaren också vet var på foten stigbygeln ska sitta. Dessutom så sitter sadelgjorden löst, då den spänns åt ytterligare när ryttaren är uppe. Inte så bra att hålla i bakvalvet oavsett hur mycket åtdragen sadelgjorden är.

Kliver man upp med näsan i färdriktningen så kan hästen få all tyngd i ena stigbygeln och sadeln riskerar glida runt (då den fortfarande är ganska lös).
Sedan det folk brukar missa är att man sätter sig ner försiktigt i sadeln först när man är i position över hästen. Ingen duns ner på ryggen. Självklart får de som behöver använda pall eller ramp.
 
Är det verkligen det?

Står man med ryggen mot hästen så måste man ju vrida hela benet ett halvt varv, och kommer garanterat få tån i riktningen mot hästens mage på vägen.

Jag gör tvärtom, står med ryggen mot hästens rumpa och behöver då inte vrida benet, det är redan åt rätt håll.
Man använder knäet som stöd för att få ut tån från hästen.

Numera lärs det ut så mycket konstigt, såg i ett tv-program att instruktionen var att först stå med ryggen mot hästens huvud och sedan med vänsterfoten i stigbygeln hoppa runt med andra foten på marken(!) och vända sig åt andra hållet innan man sitter upp, tror det var Ponnyakuten. Där hade man helt missförstått.

Att göra som du gör, stå vänd framåt, fungerar också och är enklare men "rätt" sätt är nog bättre om man klarar göra det smidigt.

Hittade ett femtio år gammalt avsnitt på SVT arkiv där Anders Gernandt förklarar:

https://www.oppetarkiv.se/video/1216799/till-hast-avsnitt-2-av-13
 
Man använder knäet som stöd för att få ut tån från hästen.

Numera lärs det ut så mycket konstigt, såg i ett tv-program att instruktionen var att först stå med ryggen mot hästens huvud och sedan med vänsterfoten i stigbygeln hoppa runt med andra foten på marken(!) och vända sig åt andra hållet innan man sitter upp, tror det var Ponnyakuten. Där hade man helt missförstått.

Att göra som du gör, stå vänd framåt, fungerar också och är enklare men "rätt" sätt är nog bättre om man klarar göra det smidigt.

Hittade ett femtio år gammalt avsnitt på SVT arkiv där Anders Gernandt förklarar:

https://www.oppetarkiv.se/video/1216799/till-hast-avsnitt-2-av-13
När jag ser den filmen så är det det första jag tänket på 'vilken tur flugmedel är uppfunnet nu mer'. Jo jag vet att det finns ett smalt utbud av den varan även då🦄
 
Man använder knäet som stöd för att få ut tån från hästen.

Numera lärs det ut så mycket konstigt, såg i ett tv-program att instruktionen var att först stå med ryggen mot hästens huvud och sedan med vänsterfoten i stigbygeln hoppa runt med andra foten på marken(!) och vända sig åt andra hållet innan man sitter upp, tror det var Ponnyakuten. Där hade man helt missförstått.

Att göra som du gör, stå vänd framåt, fungerar också och är enklare men "rätt" sätt är nog bättre om man klarar göra det smidigt.

Hittade ett femtio år gammalt avsnitt på SVT arkiv där Anders Gernandt förklarar:

https://www.oppetarkiv.se/video/1216799/till-hast-avsnitt-2-av-13
Fast då måste man alltså upp så pass högt att knäet får kontakt med sadeln, då är man ju redan uppe! Och åt fel håll dessutom? Mjae, jag håller mig till mitt sätt som går väldigt smidigt.
 
Fast då måste man alltså upp så pass högt att knäet får kontakt med sadeln, då är man ju redan uppe! Och åt fel håll dessutom? Mjae, jag håller mig till mitt sätt som går väldigt smidigt.
Nu har jag ingen häst längre att testa på men jag tror skillnaden är att det är lättare att ta stöd av manen (manken) med vänster hand och på så minska tyngden man lägger i vänster stigbygel om man står vänd bakåt när man sitter upp jämfört med att stå vänd framåt. Kanske också att man får bättre kraft med högerfoten när man sparkar ifrån.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 848
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: cf234k
·
Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp