Hur lär man barn att snyta sig?

miumiu

Trådstartare
Har en femåring som inte begriper hur man snyter sig. Har försökt pedagogiskt att visa själv men jag vet inte om han inte fattar, eller är typ rädd? Tips?

Han blir väldigt frustrerad själv när näsan rinner vilket den gör titt som tätt nu i Vabruari.
 
Har en femåring som inte begriper hur man snyter sig. Har försökt pedagogiskt att visa själv men jag vet inte om han inte fattar, eller är typ rädd? Tips?

Han blir väldigt frustrerad själv när näsan rinner vilket den gör titt som tätt nu i Vabruari.

Jag har sagt åt dem att hålla munnen stängd och blåsa, samtidigt som jag hjälpt till att hålla pappret (upplever att snytningen blir tydligare med lite ”motstånd”. De har inte blivit snytningsexperter av instruktionerna men reder sig hjälpligt i alla fall :p.
 
Träna med att blåsa ut ett stearinljus med näsan. Tävla med honom, den som blåser ut först vinner. Sätt nåt för munnen om han ”fuskar” (typ ett plåster över läpparna brukar funka för att påminna att bara använda näsan, sätt ett på dig själv också). En annan grej kan vara att träna på att blåsa ”tekokare” i badkaret. Träna att blåsa bubblor under vattnet med munnen och sedan enbart med näsan. Sen kan du påminna honom att göra på samma sätt när han kan snyta sig. Min son var/är rädd att snyta sig hur länge som helst. Han får ofta lock i öronen och det gör ont så han brukar inte vilja blåsa för hårt. Han är också rädd för att se sina snorkråkor som kommer ut, så man får slänga pappret direkt
 
Inte för att det hjälper dig, men jag lärde mig inte förrän jag var i tonåren och måste fortfarande tänka till för att få till det så jag hävdar att det är en avancerad konst det där med att snyta sig.
 
Inte för att det hjälper dig, men jag lärde mig inte förrän jag var i tonåren och måste fortfarande tänka till för att få till det så jag hävdar att det är en avancerad konst det där med att snyta sig.

Mitt barn som snart fyller 16 år kan fortfarande inte snyta sig, och kommer nog aldrig kunna. Nu har hen visserligen aspergers så det är inte jämförbart med TS, men hen är ju bara för gullig när hen försöker snyta sig med stängd mun men luften kommer ändå ut genom munnen 😅🥰
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
4 693
Senast: Hajfisk
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp