Hur lär man hunden att sluta skälla?

S

Smultronagnes

förmodligen är det lättare än att få en hund som inte vill att skälla!;)
De jakthundar jag är uppvuxen med skällde naturligtvis i hundgården osv, det är ju deras instinkt. De mindre sällskapshundarna vaktade huset och skällde, det lbev aldrig någon fason på det, ingen alde väl ned någon direkt energi;) bor man ute på landet so what..;)

Men.
Nu när vi skall skaffa hund funderar jag på detta.
Vi bor i lägenhet och skällig hund är inget jag vill ha. Jag vill alltså ha en hund som inte skäller hysteriskt så fort någon tar i dörrhandtaget leler ringer på dörren för att förtydliga mig;)

Hur lär man hunden det? Att skrika åt den lär ju inte löna sig direkt *haha*;) Då tror väl vovven att man skäller med honom;)
Tips och råd, tärningsmanual tack!;)
 
Vissa raser är skälligare än andra, vissa raser vaktar mycket. det är också olika med olika individer. Hundar sm står i hundgård eller bundna skäller oftare än inne-hundar. Förmodligen för att de "sitter fast"??
Redan från början lär du hunden kommandot "tyst". Får den inte skälla i lägenheten får du lära den att man ALLTID måste vara tyst där inne. Busa och skälla får man göra utomhus.
Att hunden skäller då någon kommer på besök beror oftast på att den blir glad och på att vi människor är spända över att det ringer på dörren etc.
Att skrika åt hunden är inget bra. Hundar hör bra, de kan höra prasslet av en godispåse på flera meters avstånd.

Vad är det för ras du är intresserad av? Har för mig att du ville ha en liten hund?

Ska du skaffa en hund så skriv genast in dig på hundskola. Dels är det roligt med alla andra valpar och deras ägare och dels lär man sig en massa. Som första-hunds-ägare finns det massor som du behöver veta och fråga om. Sen är det bra för valpen att få umgås med andra hundar. Ju naturligare det blir för den att träffa andra hundar desto mindre problem kommer du att få med en hund som hänger i kopplet och skäller hysteriskt av att se en annan hund. Och så är det självklart roligt!!! Att göra saker med sin hund, att se den utvecklas och att se hur stolt och glad hunden blir av att vara duktig!
Ta med maken så blir det en mysig familje-grej en gång i veckan och så kan ni öva ihop hemma :-)
Det finns tusen och åter tusen böcker och instruktionsvideos om hundträning, men inget går upp mot en kurs. Kostar nån 100-lapp, men det är det väl värt!
 
Har inget direkt tips men det räcker att jag pekar åt mina hundar mot huset så är det relativt tyst.
 
För att enklast lära en hund sluta skälla, så börjar man i fel ände. Att skirka tyst åt en hund som inte vet vad det betyder är ju meningslöst och därför kör många med den här metoden.
Man lär hunden att skälla på kommando först. Håll en godbit framför nosen på hunden, säg kommandot och belöna precis när hunden börjar ge ljud ifrån sig. Vissa hundar tar till skallet på en gång, medans vissa gnyr och gnäller. Är de av den gnälligare sorten så får man kräva mer och mer gnyl och gnäll innan de får godiset och till slut kan man vänta tills skallet kommer.
Till slut vet hunden vad skall betyder och då kan man även börja lära in tyst. Säg åt hunden att skälla, men belöna inte skallet den här gången. När hunden tystnar, om så bara för en sekund, så säg kommandot och belöna. Rätt snart så kommer hunden att koppla samman ordet tyst, belöning och att den tystnar. Då kan man be hunden skälla upprepade gånger och sedan säga tyst. Belöna sedan hunden.
Det krävs dock att kommandot skall är riktigt befäst innan man börjar med kommandot tyst.

Man kan också lära in ett ordentligt nej-kommando. Det är ovärderligt och fungerar även i en sådan här situation. Nej ska betyda "avbryt och sök kontakt med mig".
Nej kan man öva på många sätt. Jag lade en köttbulle på golvet, gick förbi med valpen och sade bestämt nej när han försökte ta köttbullen. Avbröt han då sin jakt på köttbullen och tittade på mig istället, så fick han sitt favoritgodis av mig och så lekte vi en stund. Till slut så kan man bryta alla möjliga beteenden med ett lugnt nej. Vi använder nej-kommandot när vi övar möte med andra hundar och liknande.

Ett säkert tips för att få en hund som inte skäller vid ringande på dörren och liknande är att inte göra någon stor affär av besöket. Ringer det på dörren så gå långsamt mot dörren, pillra runt lite innan du öppnar och var oerhört sävlig. Besöket ska också vara sävligt och helst riktigt tråkigt för valpen. Låt besöket hälsa på dig först och sedan kort och lugnt på valpen. Gå sedan in i lägenheten utan att ta någon notis om hunden. Så fort valpen börjar varva ned och ta det lugnt, så kan man lugnt och sävligt gosa lite med valpen.

Det ska helt enkelt inte vara så skoj att någon ringer på dörren och reagerar inte matte eller husse nämnvärt så brukar inte hunden reagera heller. Skäller hunden så prata helt lugnt med den och greja runt med lite allt möjligt . När hunden sedan är tyst så kan ni öppna dörren. Man kan med fördel sätta en lapp på dörren när man tränar sådant här, där man talar om att det kan ta tid innan man öppnar.

Att skaffa en ras som generellt sett är tyst av sig gör ju hela saken lättare också. Spetsar är hemskt skälliga av sig och kanske inte det bästa valet om man inte vill ha en skällig hund. Många raser är tysta av sig och skäller bara i nödfall.
 
Mina har jag inte lärt att skälla för att lära dem kommandot "tyst". Förra hunden gjorde jag så med, men jag tyckte bara att han skällde än mer. Kompisens hund klurade dessutm ut att om han skällde och fick kommandot "tyst" så fick han godis. Han var alldeles hopplös!
När Ester skällde som liten så sa jag tyst och distraherade henne på ett eller annat sätt. Då hon uppörde med skällandet (det gjorde hon alltid då matte var knäpp) så var hon duktig. På så sätt lärde hon sig vad tyst var.
Nu blir hon helvild då jag ex. kommer hem från jobbet. Då vet hon att jag inte hälsar på henne om hon inte slutar skälla och hoppa. Det är roligt att se hur hon verkligen anstränger sig att var både tyst och stillsam - det är inte lätt :):
 
Det fungerar ju inte på alla, men kan vara värt ett försök. En bonus jag fått är ju att jag slipper lära in det sedan. Skall ingår ju i någon lydnads- eller bruksklass om jag inte minns fel.
 
;) JO, visst skäller en del raser mer än andra! Det är ju helt och rent naturligt.

Vi ska ha en "kork" ;) Jag är uppvuxen med såna och det ÄR min favorit ras;)

Självklart gäller det att vara konsekvent, annars kommer man ingen vart.
Men sen att hundar skäller och ylar när det kommer någon från famlijen tror jag är ofrånkomligt;) Det är ju ett annat typ av "skäll" också...

Visst ska vi gå valpkurs!:D Det vill jag jättegärna göra, dels för den sociala biten och sen också för att få en bra start:)
 
Tack för tipset!
Det låter onekligen logiskt och klokt.
Nej - kommandot är ju jätteviktigt tycker jag. Vid alla djur.;) (Hm.. utom möjligen då våra katter, när de går över gränsen fräser jag åt dem och då låtsats de som att det regnar och sen ågr de där ifrån;)

Sen är det klart detta med att ta det lugnt när det ringer på dörren. Hunden läser väl våra känslor, vi är ju en flock. Så det är ju logiskt.

*hehe*;) Jo, Spetsar kan vara skälliga. Hundar som betraktas som lite av gårdshundar gör ju ofta det. De talar om att det kommer någon:)
 
Det beror lite på individen också. En trygg och självsäkerhund skäller långt mindre än en osäker hund. Min fegis blir upprörd över allt och larmar tydligt om det kommer folk. Jag har dämpat henne genom att det är JAG som möter gästerna. Hon får ligga i korgen tills hon lugnat ned sig. Sen kan hon få stiga upp om hon kommit till det stadiet att hon är lugn, och sansat kan hälsa på folket som kommer.

Hemma hos min kompis så står det alltid tre svansviftande labradorer och tar emot en när man kommer. De säger inte ett smack trots att man ringer på dörren. Det beror nog på att de har en väldigt trygg och ledarskapsaktig husse samt att den äldsta hunden är en riktigt tuffing! Det är inte så mycket som skrämmer honom. Så varför skall han skälla när det kommer folk? Han vet att han fixar det om det är en bov ;)
 
om hunden skäller hela tiden och vägrar att sluta som min hund och inget hjälper så köp ett halsband som sprutar ut citronlukt varje gång den skäller då blir den nog snart tyst.. halsbanden finns lite överallt i djur affärer..
lycka till :bump: :bump:
 
Sv: Hur lär man hunden att sluta skälla?

Visst skäller olika raser olika mkt! Bodde granne med en busslass finspetsar en gång under en älgjakt. De var där för att gå jaktprov och från den dagen de kom var de inte en lugn stund, inte så att de skäöllde på varandra och levde liv som vilka hundar som helst- de var SKÄLLIGA helt enkelt.

Annars är det bästa som redan sagts att lära hunden skall för att sedan gå över till tyst.
Citronhalsbandet har jag aldrig hört talas om, verkar intresant till mkt! :devil:
Sedan kan man ta en blomspruta eller liknande och spruta rätt mellan ögonen på hunden när den skäller. Helst ska den inte se var vattnet kommer ifrån och gärna ska man tycka synd om hunden då man sprutat så att den tycker det är något riktigt läskigt som hände...... självklart ska det förknippas direkt (max 1/2 sek) med skallet vid de tillfällen man inte vill att hunden ska skälla tex vid dörren.

Mvh
Björn
 
Sv: Re: Hur lär man hunden att sluta skälla?

Jadzia skrev:
Det fungerar ju inte på alla, men kan vara värt ett försök. En bonus jag fått är ju att jag slipper lära in det sedan. Skall ingår ju i någon lydnads- eller bruksklass om jag inte minns fel.

När jag läste det du skrev så övervägde jag för en sekund att lära vår blandras "skall". Han är skällig och ingen skulle bli gladare än jag om jag fick tyst på honom utan tjat. Som det är nu får man tyst på honom, men han är vansinnigt envis. Om nöden kräver kryper han in under sängen och boffar där - så att jag inte kan få tag på honom...

Men så har jag problem med skällighet när jag tränar linförighet. Han skäller gärna och så snart han blir lite uppspelt så kommer skällandet igång. Jag har särskilt svåra bekymmer vid alla vändningar, halt osv där han bara måste skälla och ev. hoppa på mig.

Kan inlärning av skall hjälpa? Jag är lite rädd för att han skulle ta det som en invit att få skälla mer för att få beröm. Han är dessutom fem år och har dragits med olaterna länge. Jag önskar jag hade tagit itu med det mer metodiskt från början.

Vad tycker du, Jadzia - är det någon idé att lära honom skall? (fast å andra sidan, jag kommer att kunna lära honom kommandot på 3 sek. för han svarar ofta med skall. Problemet är snarare att lära honom att respektera tyst. Det är det han inte vill vara...)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 413
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 861
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 032
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
1 994
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp