Hur lär man sig att bli snällare?

Takire

Trådstartare
Med snäll menar jag att vara trevlig, kunna hålla sig lugn istället för att bli arg, utgå från att även andra människor vill väl och att det är extremt ovanligt att folk gör dumma saker bara för att jäklas. Även att vara generös med beröm och annan positiv feedback och att säga det man menar istället för att vara ironisk.

Finns det några supertips? :)
 
Det svåraste av allt med att försöka vara snäll är att lära sig att helt ignorera att andra bär sig dumt åt och inte fara illa av det heller.

Det är nog verkligen största utmaningen. Att vända andra kinden till. Samtidigt så är det ju ingen som blir trevligare av att man själv blir arg eller irriterad, så det är lite konstigt att (jag tycker att) det är så svårt ibland.
 
Med snäll menar jag att vara trevlig, kunna hålla sig lugn istället för att bli arg, utgå från att även andra människor vill väl och att det är extremt ovanligt att folk gör dumma saker bara för att jäklas. Även att vara generös med beröm och annan positiv feedback och att säga det man menar istället för att vara ironisk.

Finns det några supertips? :)
1. Man övar. Försöker att varje gång man blir lite irriterad stanna upp en sekund och fundera på om personen brukar vara dryg eller om man kan ha missuppfattat.
2. Man börjar våga tala om när man tycker någon gör något bra. Har man tagit mod till sig ett par gånger blir det lättare sedan.

Kanske ska tillägga att jag ständigt övar. Har lite hetsigt temperament..
 
Ett pyttesteg i taget? (det lät som mycket att bita i på en gång)

Men jag har märkt att om man lyckas kväva sin ilska en gång så är det lättare nästa gång. Tex när man kör bil blir man argare om man väser surt och reagerar på idioter och lugnare om man bara andas. Eller jag blir. Och det stannar till nästa gång, så man blir lättare arg/inte arg. (oj, sjuk hund i bilen, oj sjuk hund i bilen :) )

Det är nog verkligen största utmaningen. Att vända andra kinden till. Samtidigt så är det ju ingen som blir trevligare av att man själv blir arg eller irriterad, så det är lite konstigt att (jag tycker att) det är så svårt ibland.
Nu borde jag bara hålla tyst, men jag tycker det händer förvånansvärt ofta :D.
 
Med snäll menar jag att vara trevlig, kunna hålla sig lugn istället för att bli arg, utgå från att även andra människor vill väl och att det är extremt ovanligt att folk gör dumma saker bara för att jäklas. Även att vara generös med beröm och annan positiv feedback och att säga det man menar istället för att vara ironisk.

Finns det några supertips? :)
Jag är oftast snäll men de gånger jag håller på att tappa det brukar jag försöka:
1. Stanna upp och lugna pulsen innan jag svarar.
2. Tänka att det är min dotter, mamma eller jag själv som är i situationen och hur jag velat bli bemött. Troligtvis är personen otrevlig av en orsak som jag inte känner till.
 
Andas! Det låter som en kliché men då stannar man ju upp för en sekund också och hinner tänka efter lite grann. När jag blir arg så har jag lite lätt för att glömma bara det att andas så det hjälper där också.

Annars så gäller det att vara medveten om det, att man vill vara snällare - bara det får ju en att åtminstone tänka efter och försöka bättra på sig. Även om det kan vara svårt där i stunden ibland... :o:angel:
 
Var trevlig i de fall då det kommer spontant är mitt tips. Dvs håll inte inne med snälla saker och säg det som är genuint även om det kanske är lite mer än man normalt skulle säga.
Jag kommer aldrig tro att de allra flesta människor vill väl. En del absolut men långtifrån alla. Idioterna alldeles för många för att jag ska orka bli förbannad på annat än sånt som är riktigt allvarligt. Det tar för mycket energi och jag är hellre glad.

Tror att man bara skadar för sig själv och andra om man är överdrivet trevlig mot folk som beter sig som arslen eller berömmer saker som inte är bra. Beröm och trevlighet betyder mer om det kommer från någon som inte strösslar med det om det inte är förtjänt.
 
Kanske genom att tanka att "det kunde ju ha varit jag" som gjorde ett misstag i trafiken eller overreagerade pa nagot som sagts.
Samt att inse att det oftast inte alls ar nagot personligt riktat till mig nar andra ar arga och otrevliga, de tar bara ut ilska och stress pa mig.
 
Finns det några supertips? :)
Det jag har lärt mig är att ändra inställning, som när jag hade en kille hemma. Han spillde öl i min nya tygsoffa, normalt sett hade jag blivit rosenrasande, men nu ryckte jag mest på axlarna och hämtade trasa.

Jag har insett, men vad hjälper det om jag blir arg skadan har redan skett eller så tjänar det ingenting till att bli arg, det tar bara massa onödig tid och energi från mig.
Det kommer inte under en natt och det är övning och åter övning som gäller, är långt ifrån prickfri själv men kommit en bit på vägen.
 
KBT? Dvs lära sig att förändra inlärda beteendemönster.

Det kändes lite dyrt! Minst sagt. Kanske är något att satsa på om man verkligen har problem med att man inte är snäll. Jag vill bara bli snällare i största allmänhet och är nog hyfsad, men ibland brister det lite, speciellt med nära och kära ;).
 
Tror att man bara skadar för sig själv och andra om man är överdrivet trevlig mot folk som beter sig som arslen eller berömmer saker som inte är bra. Beröm och trevlighet betyder mer om det kommer från någon som inte strösslar med det om det inte är förtjänt.

Absolut, här håller jag helt med dig. Jag menar inte att man ska leta allt vad man kan för att hitta något att berömma hos någon som bara är taskig/otrevlig/skitstövlig. Den personen kan man bara strunta i istället.

Jag kanske har tur, men jag tycker inte jag vet någon som är medvetet elak till vardags.
 
Jag har en tanke som tröstar och stärker mig i många fall där jag tidigare gått i försvarsställning, nämligen att alla människor gör det bästa de kan i den situation de befinner sig.

Det hjälper mig att vara snällare, och även kunna släppa taget om upplevda oförätter lättare (annars är jag en ganska långsint typ).
 
Med snäll menar jag att vara trevlig, kunna hålla sig lugn istället för att bli arg, utgå från att även andra människor vill väl och att det är extremt ovanligt att folk gör dumma saker bara för att jäklas. Även att vara generös med beröm och annan positiv feedback och att säga det man menar istället för att vara ironisk.

Finns det några supertips? :)


Försök att ta hand om dig och ha någorlunda hälsorutiner så att du inte går runt till vardags och är stressad / hungrig / kissnödig / har ont... Det är mycket lättare att vara trevlig om du mår ok själv.

Att ge folk beröm för småsaker är en vana - för min del är det en del i arbetet så det sitter intränat sen många år, och jag ger det till alla. Varför inte liksom? Det skapar en vänlig social miljö.

Skulle jag känna att varenda människa jag mötte var gräslig och minsta lilla felsteg/ försening/provokation i vardagen skulle få mig helt ur balans, då vore det nog dags att byta jobb eller ta en längre semester.
 
Tror verkligen inte gott om alla men jag tror inte folk generellt beter sig illa för att jävlas.

1. Man lär sig att släppa saker fort och att allt inte handlar om mig. Dvs, folk har en massa olika anledningar till varför de beter sig som de gör som jag varken vet om eller behöver lägga energi på.

2. Håll inte inne om du tycker någon gjort något bra. Säg det bara.

Sen blev jag en mycket vänligare människa när jag började äta frukost.
 
Haha, jag gillar era svar men är rädd att jag gett mig själv dåligt rykte med trådstarten. Jag upplever det som att de jag möter i vardagen oftast ser mig som en vänlig och trevlig person i det stora hela. Samtidigt kan man ju alltid bli bättre. Jag minns ett citat som jag läst många gånger. "Den som inte längre vill bli bättre slutar vara bra".
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp