Hur lär man sig att lita på folk?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har grymt stora trust issues, vilket i sig kanske inte är så konstigt eftersom jag gång på gång blivit sviken/utsatt/förbisedd/etc av folk. Ett litet urval, så ni förstår hur jag menar:
* Från dagis till högstadiet blev jag mobbad, utan att nån vuxen grep in. Bortsett från en gång då jag och en av de som var värst hamnat i bråk/slagsmål, och jag fick höra att jag skulle ha förståelse för h*n hade det svårt hemma :banghead:
* Mina föräldrar har aldrig "verkligen sett" mig. Den ena valde alkohol framför familj, den andra var psykiskt sjuk i princip hela min uppväxt.
* Jag växte upp med ett sjukt syskon. Som fick all tänkbar hjälp och stöd, likaså föräldrarna. Jag fick ett fåtal samtal med någon när syskonet precis fått diagnosen, och på de samtalen satt jag mest och lekte med några leksaker. Sen var det ingen som såg eller tänkte på mig.
* Jag har upprepande gånger blivit utsatt för diverse sexuella övergrepp.
* I stallet har jag gång på gång fått veta att någon, som jag trott var min "vän", klagat och ljugit om mig inför andra. Överlag kan man inte säga något alls i stallet, för allt vänds emot en.
* Jag har några gånger gjort små försök att öppna upp mitt skal lite och be om hjälp, till olika personer som "ska" kunna hjälpa en, men har aldrig direkt fått något gensvar.
* En person som bygger upp ett förtroende bryter sedan ner det igen genom att göra/säga något kränkande så jag känner mig smutsig, dum och lurad. Sen bygger personen upp förtroendet igen, jag tänker att det aldrig händer igen, och så händer det igen. Om och om igen.

Som sagt, det är ett urval. Jag har för att upprätthålla någon slags trygghet skaffat mig en fasad som ingen någonsin får se bakom. Somliga vet att jag har en fasad, bland annat några vänner, en "pojkvän" och några andra har påpekat det, alltså att det verkar som att jag har ett skal som jag inte släpper in folk bakom. Men ingen vet mer än så.
Och eftersom jag alltid håller uppe den fasaden förstärker jag ju också uppfattningen av att allt är okej när det inte är det, vilket gör det ännu svårare att någonsin få hjälp med de problem jag har :crazy:
Det blir liksom en ond cirkel alltihop. Jag litar inte på folk omkring mig, så jag delar aldrig med mig av saker, och det gör mig ännu mer distanserad från dem, och jag får ännu svårare att dela med mig... Och så vidare. Jag kan inte bygga upp några nära relationer. ONS har jag inga problem med, men så fort någon faktiskt verkar tycka om mig blir jag livrädd och flyr fältet. Ytliga kompisrelationer då man hälsar på varandra när man ses, festar tillsammans någon gång ibland och så är okej, men om någon vill veta mer om mig så drar jag mig tillbaka.
Inte ens när jag gick till en kurator jag trivdes bra med klarade jag av att prata om det som är mest privat. Efter ganska lång tid lyckades jag berätta om min ätstörning, men mycket annat förblev osagt.

Det blir ju ohållbart i längden och jag fortsätter jag så här i några år till är det lika bra att jag blir eremit direkt :crazy: Men att bo ensam i en hydda på en bergstopp känns inte riktigt som min grej, så... Hur gör man? Hur vågar man lita på folk? Jag antar att man tränar, men vad tränar man på och hur gör man då, hur vet man vem man kan träna på?
Hur gör jag?
 
Sv: Hur lär man sig att lita på folk?

Sluta tyck synd om dig själv och försök acceptera faktumet att det inte går att veta vem som går att lita på om man inte ger folk en chans.

Det är ditt ansvar att våga lita på folk, inte andras.
 
Sv: Hur lär man sig att lita på folk?

Jag förstår vad du menar. Jag har själv haft en liknande bakgrund. Jag blev också rädd, dolde mina känslor bakom ett skal för att inte skadas.
Det som hjälpte mig var terapi. Jag tror du behöver bearbeta vad som hänt dig. För mig tog det år att kunna prata om allt öppet på terapi men det lärde mig att det är okej att känna och jag blev van att prata om mig själv och vad som hänt mig. Då kunde jag även öppna mig för andra utan att tro att det skulle dra ner mig. Jag vågade be andra om hjälp på ett annat sätt. Sedan, viktigast av allt, hittar man vänner som mer än gärna hjälper om det är något, ta tillvara på dem och våga lite på dem.:)
 
Sv: Hur lär man sig att lita på folk?

Jag vet inte om du försöker vara hjälpsam eller dryg...
Men citerar mig själv:
Hur gör man? Hur vågar man lita på folk? Jag antar att man tränar, men vad tränar man på och hur gör man då, hur vet man vem man kan träna på?
Hur gör jag?
Var har jag sagt att jag menar att det är andras ansvar att jag ska våga lita på folk? :crazy:
Jag ber ju om råd om hur jag bäst kan lära mig/träna på att våga lita på folk...?
 
Sv: Hur lär man sig att lita på folk?

När du säger terapi, menar du då terapi för att bearbeta tidigare händelser eller terapi för att "komma över tröskeln" och våga försöka lita på folk? Eller kanske både och?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 801
Senast: mars
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 190
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp