Hur lär man sig svetsa?

Magiana

Trådstartare
Jag har känt rätt länge att jag borde lära mig svetsa, men vart lär man sig? Jag har kollat lite på kurser genom att googla, men allt jag hittat ligger så grönjävligt långt bort att det faller på det. Närmaste storstad är Örebro och dit kan jag tänka mig att åka, men hur hittar jag en kurs? Kursen får dessutom inte inkräkta på min arbetstid, så det är bara kvällar och helger som är aktuella.

Anledningen till att jag vill lära mig är dels för att jag vill kunna göra spaljéer, men ett ganska skriande behov är också att fixa rost på min bil. Får jag inte ihop hålen i sparklådorna med plastic padding så återstår det att svetsa eller byta sparklådor och jag känner mig så fruktansvärt handikappad som inte kan göra det själv.

Jag har alltså inga önskemål om att gå någon yrkesutbildning utan målet är att klara vissa saker för husbehov.
 
Jag har känt rätt länge att jag borde lära mig svetsa, men vart lär man sig? Jag har kollat lite på kurser genom att googla, men allt jag hittat ligger så grönjävligt långt bort att det faller på det. Närmaste storstad är Örebro och dit kan jag tänka mig att åka, men hur hittar jag en kurs? Kursen får dessutom inte inkräkta på min arbetstid, så det är bara kvällar och helger som är aktuella.

Anledningen till att jag vill lära mig är dels för att jag vill kunna göra spaljéer, men ett ganska skriande behov är också att fixa rost på min bil. Får jag inte ihop hålen i sparklådorna med plastic padding så återstår det att svetsa eller byta sparklådor och jag känner mig så fruktansvärt handikappad som inte kan göra det själv.

Jag har alltså inga önskemål om att gå någon yrkesutbildning utan målet är att klara vissa saker för husbehov.
Studeieförbundet vuxenskolan har helgkurser i något som heter Bohus.
 
Studeieförbundet vuxenskolan har helgkurser i något som heter Bohus.
Så här står det i besrkivningen:
Svetsning för hemmabruk helgkurs 24-25 september
Ämnesområde: Hantverk & konsthantverk

En praktisk introduktion där du får prova på MIG-svets, elsvets (pinnsvets) och gassvets. Övningar med olika material på armeringsjärn och plåt. Kursen är tänkt för dig som vill komma igång att svetsa för hemmabruk.
FÖRKUNSKAPSKRAV: Inga
KURSTID: Lör/sön 10.00-16.45

Pris för denna studiecirkel/kurs: 2380 kr


Hoppas att inte detta räknas som reklam...?
 
Jag går till studieförbundet vuxenskolans hemsida (www.sv.se) och skriver sedan in svetsning i sökrutan där det står att man kan söka "ort, kurs, eller vad du vill"...
Jag gjorde likadant och fick noll resultat.

Kanske det beror på att jag bara sökte i Örebro? Jag är nämligen inte intresserad av att resa längre.
 
Jag gjorde likadant och fick noll resultat.

Kanske det beror på att jag bara sökte i Örebro? Jag är nämligen inte intresserad av att resa längre.
Jag sökte i hela landet, så det är säkerligen därför du får olika resultat. Du är inte ens intresserad av att åka längre om det innebär att du kan komma iväg och lära dig svetsning under EN helg då? Många småturer blir ju också långt i längden, tänker jag...
 
Jag sökte i hela landet, så det är säkerligen därför du får olika resultat. Du är inte ens intresserad av att åka längre om det innebär att du kan komma iväg och lära dig svetsning under EN helg då? Många småturer blir ju också långt i längden, tänker jag...
Jag vet inte. Egentligen är det inte högprioriterat.

Det som är högprioriterat är att antingen fixa rosten på bilen nu, eller göra mig av med bilen. Troligen förlorar jag en jäkla massa tusenlappar på att slumpa bort den eller skrota. Jag vet inte om det går att sälja en bil med rost. Hade det inte varit för detta så kan den nog rulla 10000 mil.

Jag är egentligen bara så jävla less på att vara tvungen att äga en bil.
 
Jag gjorde likadant och fick noll resultat.

Kanske det beror på att jag bara sökte i Örebro? Jag är nämligen inte intresserad av att resa längre.

Du får väl väga behovet mot att resa. I mina ögon låter det som att kursen väl kommer att kunna bära sina kostnader om den ger dig svetsningskunskaper. Men sitter du helt fast i att vägra resa mer än ett visst antal mil tror jag finns risk i att du får vänta länge innan det dyker upp kurser som passar
 
Jag vet inte om det går att sälja en bil med rost. Hade det inte varit för detta så kan den nog rulla 10000 mil.
Från en som kan svetsa... nej, det är inte kärnfysik men det kräver en del övning för att bli bra, vilken teknik man än använder. Från noll till att svetsa tunnplåt på bil och få det anständigt snyggt är trots allt en utmaning, och det tar ett litet tag. Du behöver också en svets förstås, en liten MIG med de tillbehör som behövs, sannolikt en vinkelslip om du inte redan har en, och ett par plåtsaxar, i bästa fall runt 4000-5000 kr. Begagnade svetsar finns det gott om, men utbudet av riktigt små - för vanligt enfas eluttag - är sådär. Har du ett trefas 16A eluttag är utbudet större. Sedan kostar materialet förstås också en del, i bästa fall finns färdigpressade delar (t ex hela tröskellådor) som sparar en hel massa jobb. Och slutligen behöver det hela förstås lackas.

Vad jag egentligen vill säga är att om du inte specifikt tycker det vore roligt att lära dig svetsa, så tror jag att det är både en bättre affär och bättre förutsättningar för godtagbart resultat att lämna bilen till en plåtverkstad. ;)

Sedan bara av nyfikenhet, vad är det för bil? 10 000 mil är ingenting imho, min förra sålde jag efter 35 000 och bilen innan dess vid 45 000. Min nuvarande tre år gamla Passat har gått 11 000 nu, och är i toppenskick. Vad är det för bil som är sönderrostad långt innan 10 000 mil?
 
Du kan ju kolla om du har ngn svetskunnig i bekantskapskretsen, antingen för att lära dig eller anlita för lagning av bil.
Du skulle ju kunna erbjuda en slant och ta med bilen att lära dig på? ;)
 
jag försökte lära mig svetsa när jag var liten, blev bara brännskador av alla jäkla loppor och en hög av halvsmällt svetstråd en halvmeter ifrån där jag skulle ha det :p.
är mycket mycket smidigare att lämna till någon som kan svetsa. tar liksom 10 min för ngt som hade tagit 3 dagar för mig. :rofl:
 
Jag tror som de andra att om det egentligen bara är bilen som du känner behov av att kunna svetsa på, så är det nog bäst att låta någon annan fixa det. Det behöver ju inte vara en märkesverkstad. Kursen jag hittade kostade väl ca 2400 kr för en helg, och så är det alla verktyg och allt material som Snubbelfot beskriver. Nej, det är nog inte lönt. Sälja (och köpa) bilar är ALDRIG kul, om du frågar mig...!
 
Tips från coachen, skit i kursen och köp en bra svets istället för nån billig hobbysvets. Se till att den kan ta 0,6 mm tråd, 0,8 som är vanliga allroundtjockleken är ett helsicke att få till bra i bilplåt och annan tunnplåt. Köp inte heller en för klen svets, du blir bara förbannad den dan du behöver elda på i tjockt gods och den inte klarar genomsvetsning. Sen så,,,,,,,öva, öva och öva, jag är självlärd och svetsar i alla smältbara metaller och tjocklekar och hanterar alla system så med envishet och lite känsla går det mesta. Migsvets är att föredra numera, jag svetsar väldigt lite med pinne men den är ett komplement när jag svetsar utomhus och det är blåsigt för då går det inte att svetsa med migen, pinne är också det enda som gäller när grävskopor ska hårdpåläggas och lyftkranar ska lagas samt grävmaskiner och annat smått och gott.
 
Från en som kan svetsa... nej, det är inte kärnfysik men det kräver en del övning för att bli bra, vilken teknik man än använder. Från noll till att svetsa tunnplåt på bil och få det anständigt snyggt är trots allt en utmaning, och det tar ett litet tag. Du behöver också en svets förstås, en liten MIG med de tillbehör som behövs, sannolikt en vinkelslip om du inte redan har en, och ett par plåtsaxar, i bästa fall runt 4000-5000 kr. Begagnade svetsar finns det gott om, men utbudet av riktigt små - för vanligt enfas eluttag - är sådär. Har du ett trefas 16A eluttag är utbudet större. Sedan kostar materialet förstås också en del, i bästa fall finns färdigpressade delar (t ex hela tröskellådor) som sparar en hel massa jobb. Och slutligen behöver det hela förstås lackas.

Vad jag egentligen vill säga är att om du inte specifikt tycker det vore roligt att lära dig svetsa, så tror jag att det är både en bättre affär och bättre förutsättningar för godtagbart resultat att lämna bilen till en plåtverkstad. ;)

Sedan bara av nyfikenhet, vad är det för bil? 10 000 mil är ingenting imho, min förra sålde jag efter 35 000 och bilen innan dess vid 45 000. Min nuvarande tre år gamla Passat har gått 11 000 nu, och är i toppenskick. Vad är det för bil som är sönderrostad långt innan 10 000 mil?

Jag sa att den har i alla fall 10 000 kvar att rulla (och det är väl inget som säger att den inte kan rulla längre om den bara inte rostade, i)nte att den gått den sträckan i dagsläget. Det är en Toyota Corolla, årsmodell -96 och har bara rullat drygt 16100 mil. När jag köpte den hade den bara rullat 9500 mil och det är knappt 3,5 år sedan.

Bilen är med andra ord inte värd särskilt mycket. Sist jag kollade för några månader sedan låg de på mellan 8000 och 12000. På grund av detta är jag inte så pigg på att lämna in den till en plåtverkstad. Det kostar nog mer än det smakar.

Visst tycker jag att det vore roligt att kunna svetsa, men samtidigt slåss jag med en sjujäkla tidsbrist för närvarande, så det vore kanske en bättre idé att lära sig vid ett senare tillfälle, när jag inte behöver prioritera precis hela tiden.
 
Du kan ju kolla om du har ngn svetskunnig i bekantskapskretsen, antingen för att lära dig eller anlita för lagning av bil.
Du skulle ju kunna erbjuda en slant och ta med bilen att lära dig på? ;)

Jag känner en i Stockholm som kan svetsa. Han har hjälpt mig förr, men har väl också en del annat för sig så det är inte säkert han har tid när vädret tillåter plåtjobb. Eftersom jag för mindre än ett halvår sedan flyttade drygt 20 mil därifrån så är jag inte där så ofta numera och här har jag inte så stor bekantskapskrets ännu.
 
Du får väl väga behovet mot att resa. I mina ögon låter det som att kursen väl kommer att kunna bära sina kostnader om den ger dig svetsningskunskaper. Men sitter du helt fast i att vägra resa mer än ett visst antal mil tror jag finns risk i att du får vänta länge innan det dyker upp kurser som passar

Jag kan tänka mig att resa längre när jag har tid. Nu är jag rätt stressad av min långa to-do-lista och vill inte lägga tid på det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tips från coachen, skit i kursen och köp en bra svets istället för nån billig hobbysvets. Se till att den kan ta 0,6 mm tråd, 0,8 som är vanliga allroundtjockleken är ett helsicke att få till bra i bilplåt och annan tunnplåt. Köp inte heller en för klen svets, du blir bara förbannad den dan du behöver elda på i tjockt gods och den inte klarar genomsvetsning. Sen så,,,,,,,öva, öva och öva, jag är självlärd och svetsar i alla smältbara metaller och tjocklekar och hanterar alla system så med envishet och lite känsla går det mesta. Migsvets är att föredra numera, jag svetsar väldigt lite med pinne men den är ett komplement när jag svetsar utomhus och det är blåsigt för då går det inte att svetsa med migen, pinne är också det enda som gäller när grävskopor ska hårdpåläggas och lyftkranar ska lagas samt grävmaskiner och annat smått och gott.

Vad innebär tjockt gods? En grind? En spaljé?

Finns det någon "bra" svets om man inte har trefas?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp